Låste bremseskiver

Startet av hwibye, onsdag 26 okt 2016 @ 10:52:52

« forrige - neste »

hwibye

For første gang siden jeg begynte med 2CV i 1963 har jeg skiftet Bremseskiver på en 2CV 6 ! 
Problemet er nå at disse sitter fast etter montering !  til tross for at jeg presset inn stemplene før montering.
Spørsmålet er hva har jeg oversett  ?

eilert

Hei Harald!

Håndbrekket? ;D

Forstår jeg det riktig at du har skiftet både skiver og klosser, men at nå står klossene på hele tiden? Eller?
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

PerI

Var boltene rette når du monterte, eller kan det f.eks være at de er skjeve og at kalipperen dermed blir skjev?
Antar at gearkassa er opprinnelig for skiver og at det ikke er en trommelbremskasse som har blitt modifisert.
Skivene, kan det være til noe annet enn 2cv?
Det lille metallblikket mellom kalipper og gearkasse er vel ikke tykt nok til å kunne påvirke dette?
Ikke så mange feilkilder igjen nå, men noe må det jo være.
Kalipperne er uansett like på høyre og venstre side, så det skal jo ikke ha noe å si om man bytter rundt på disse.
Kom gjerne med oppdatering når du finner det ut.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

hwibye

Håndbrekket ble demontert  ( tok ut kablene) da jeg skiftet ramme. 
Jeg takker  innspill !  Boltene er etter hva jeg husker rette og blikket på plas etter litt plundring. 
Har avventet penere vær for nærmere studium.  Bremseskivene kjøpt hos Classic parts så de bør være korrekte..

Morten

Var det trangt å skyve bremseklossene på plass ved montering? Hvis calipperene ikke er i orden kan det hende de ikke slipper godt nok når du slipper bremsen. Sitter begge bremsene like hardt?
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Sambalbij

stempler i bremsekaliperen ruster litt. ved montering av nye klosser blir den rustne deler av stempler presses in i kaliperen og setter seg fast.

tar ut klossene igjen og ertstatte den med den gammple tynne eller noe annen. tryk på bremse at stempler kommer ut igjen men ikke helt. Demonter kaliperen og rense /slip ned med stahlul utvendige deler til stempler slik at den alle 4 er fint, rent og glad foer du presser dem in igjen i kaliperen. Eventuelt kan man tar ut stemler helt men da boer man har nye gummiringer.
har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.

hwibye

Tok tak i problemet når varmen kom og da løste det seg. Eksenterskruene ved klossene for  håndbrekket måtte justeres.

PerI

Godt det var såpass enkelt og at det ikke var feil på noen av komponentene i bremsesystemet. Har også klart å justere feil på disse men skjønte at feilen var der mens jeg holdt på. Jeg bør nok lage meg eller skaffe meg spesialverktøyet for eksenterskruer/mutter.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III