Startproblem ved varm motor

Startet av Hans P., søndag 02 feb 2014 @ 15:44:29

« forrige - neste »

Hans P.

Hei!
Vi har i familien hatt 2CV sidan hausten 1993 og har jo ein del erfaringar med bilen. Vi har også ein fin DS,  og er med i klubben der. Normalbilen er C5 med automat.
Yngste dottera vår skal no lærekøyre litt med manuelt gir, og då er 2CV-en grei til å lære litt giring med. Problemet er å få start igjen ved varm motor. Det er nesten ikkje råd. Vi får start ved å trille igang bilen, då startar den med det same, men ved bruk av nøkkelen og startmotor, et det berre flaks om vi får liv i den igjen. Har leitt etter tips om dette, men finn ikkje gode råd på området.

Er det nokon som veit kva grunnen kan vere. Veit at ein skal gi full gass ved start av varm motor på denne modellen. Motoren dreg godt elles. Har bytta stifter, tennkablar, plugger og prøvd meg fram, men problemet er der enno.
Takksam for tips.  :)

daghaneberg

Kan det ha noe med at tenningen ikke får nok strøm samtidig som startmotoren går? Dårlig lading eller svakt batteri f.eks.

Hans P.

Takk for svar! Motor har starta fint no i kuldeperioden. Batteriet er sterkt og tek lett lading. Ved startforsøk ved varm motor, kan eg køyre startaren svært lenge utan at batteriet blir for svakt, så trur ikkje det har noko med problemet å gjere.

PerI

Jeg antar du byttet kondensatoren også ved stiftbytte? Uansett om du svarer ja eller nei, den kan være problematisk selv om du har satt inn ny, avhengig av produksjonskvalitet og om det f.eks er en som har lagt på lager lenge. Ikke godt å si ut fra utvendig tilstand hvordan den er inni. Man ser det hvis man dropper lokket på stifthuset og startet opp uten vifte. Sprutgnistrer det over stiften er kondensatoren ihvertfall gåen.

Men ville først forsøkt å bytte coilen hvis du har en annen som du vet virker. Det er også en gjenganger på 2cv, og mange har en i reserve i bilen på langturer.

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Hans P.

Bilen går fint elles. Har bytta kondensator ved kvart bytte av stifter. Burde ikkje dårleg coil og kondensator føre til dårleg gange elles?

KjellJarle

Mener dette har vært diskutert før her på forumet, og da var det noen som nevnte dreneringshullet på manifolden. Da vil bensin som renner over i forgasseren renne ut av manifolden og ikke ned i sylindrene. Dette hullet skal være rett under forgasseren. Problematikken kan iallfall stemme med at motoren bli rå og tungstartet :-)
Traction 15 six                    1950
50% eier av Traction 15 six   1950 (prosjekt)
2cv                                   1968
50% eier av 2cv sahara        1963
C5  2,0                              2002
Berlingo 1,6 HDI                  2011

trikard

Plundra med start av varm motor for noen år siden. Det viste seg at eksos ventilene la seg på når motoren ble varm (det var noen år siden siste sjekk og justering)  Når jeg fikk justert de riktig, har bilen starta perfekt siden :D

Hans P.

Takk for forslaga!  :) Men er det noko av dette som passar med at motoren elles oppfører seg temmeleg normalt? Dreg godt?

Det var også ei forklaring på eit liknande problem i Citrophile i haust, men greidde ikkje heilt å tolke framgangsmåten der.

Vanskeleg sak..

PerI

Sitat fra: Hans P. på søndag 02 feb 2014 @ 21:04:31
Bilen går fint elles. Har bytta kondensator ved kvart bytte av stifter. Burde ikkje dårleg coil og kondensator føre til dårleg gange elles?

Synes folk har hatt mange rare tenningssymptomer der løsninga har vært å bytte kondensatoren :)

Det er lett å sjekke om det er coilen eller ei med å prøve en til. Oppfører bilen seg akkurat likt med to coiler, så er det høyst sannsynlig ikke coilen. En varm og en kald coil kan oppføre seg forskjellig hvis det er noe galt med den. Coilen får kjøling av fartsvind, men har bilen stått litt med varm motor, kan motorvarmen ha varmet opp coilen.

Hvis man vil slutte å mistenke kondensatoren kan man montere elektronisk tenning. Den kan feile den også, men da er bilen dau som ei sild.
Har kjørt siden 2007 med elektronisk 123-tenning og aldri feilet. Har også elektronisk regulering av lading, så den er stabil og fin hele tida. Antar det kan forlenge levetida til elektronikken i tenninga.

Forøvrig et godt tips også å sjekke at "nødutgangen" til bensinen på undersiden av manifoilen ikke har tettet seg.

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

BergRace

Som nevnt over: Kontroller ventil klaringer.

J.
P.J.Berg

Hans P.

I juli og oktober-nr av Citrophile skriv Roar Tryggan om det same problemet. Han løyser det med å montere eit styrestraumsrele. Problemet kjem av for lav spenning ved start, meiner han. Ventilane vart justert for 5-6000km sidan, så det er neppe problemet. Ein motor som elles fungerer normalt, bør ein ikkje skru for mykje på, synest eg. Har tru på at det er noko med spenninga, ja.

BergRace

#11
Sitat fra: Hans P. på mandag 03 feb 2014 @ 18:17:23
I juli og oktober-nr av Citrophile skriv Roar Tryggan om det same problemet. Han løyser det med å montere eit styrestraumsrele. Problemet kjem av for lav spenning ved start, meiner han. Ventilane vart justert for 5-6000km sidan, så det er neppe problemet. Ein motor som elles fungerer normalt, bør ein ikkje skru for mykje på, synest eg. Har tru på at det er noko med spenninga, ja.

Ved feilsøkning kontrollerer man en mulig feilkilde av gangen, her har du fått flere tips om ventiler men velger å ikke kontrollere de fordi  "Ventilane vart justert for 5-6000km sidan, så det er neppe problemet".
Om de var justert for 5-6000 kilometer siden er helt irrelevant, de kan ha vært justert trange, det kan være slitasje på juster-skruen, setene kan ha sunket i toppen og ventilene kan ha strukket seg. Samtlige er helt plausible scenarioer men du velger altså og ikke kontrollere, da blir det vanskelig å hjelpe deg.

Dersom motoren spinner rundt i normal hastighet på starteren når varm er det ikke spenningsfall, spinner den betydelig raskere en når kald så er det 'garantert' ventilene.

Ett annet alternativ er att du kan ha en coil som delvis kortslutter når den er varm, men der vil intet relé hjelpe deg.

Ha en fortryllende aften.

J.
P.J.Berg

jonaf

Sitat fra: Hans P. på mandag 03 feb 2014 @ 18:17:23
I juli og oktober-nr av Citrophile skriv Roar Tryggan om det same problemet. Han løyser det med å montere eit styrestraumsrele. Problemet kjem av for lav spenning ved start, meiner han. Ventilane vart justert for 5-6000km sidan, så det er neppe problemet. Ein motor som elles fungerer normalt, bør ein ikkje skru for mykje på, synest eg. Har tru på at det er noko med spenninga, ja.
Å sjekke ventilklaringer er fort gjort, så det kan være greit å ha gjort uansett.
Hvordan er stiftegapet? Hvis dette er for lite får du en tungstartet motor, og det samme er tilfelle hvis du har en slapp coil.
Hvis du mistenker spenningsfall, kan du koble en ledning direkte fra plusspolen på batteriet og til coilen når problemet er til stede for å se om det hjelper.

Hans P.

Takk for alle gode forslag!  ;)  Eg har ikkje fått tid til å jobbe meir med bilen i det siste, så det er ikkje så godt å konkludere enno.
Kjem nok til å prøve fleire av desse metodane for å prøve å løyse problemet. Får prøve med dei enkle tinga først. Varmeverdien på pluggane er det siste av tipsa eg har fått. Pluggane er frå i sommar, så nokså nye. Vi får sjå. Skal melde tilbake når problemet er løyst.  :)

Hans P.

Hei! Hadde nokre timar i dag, så eg sjekka ventilane først, sidan det var foreslått fleire gonger her  på forumet. Kan melde at ventilane hadde rett klaring. Reinsa så pluggane og lada batteriet til halv kapasitet. Køyrde bilen varm og prøvde å starte på nytt. Det gjekk bra, men motoren var kanskje ikkje varm nok.  :)
Eg tvilar på at problemet er borte med dette. I så fall har eg køyrt bilen med for lav batterikapasitet når det har vore behov for å starte med varm motor.
Får prøve bilen nokre dagar og sjå om problemet oppstår igjen.