Ny bil, nytt formum og noen bekymringer jeg trenger råd til

Startet av Gobling, torsdag 06 jul 2017 @ 18:12:47

« forrige - neste »

Gobling

Hei! Da er jeg blitt en overlykkelig eier av en citroen 2cv6, 1986! Kan vel karaktiseres som et låvefunn??!!!!bilen har stått lagret tørt i en garasje i 12 år! Alt ser ut til å fungere som lys motor,  etc, har til og med kjørt med den😀. MEN, noen bekymringer dukker opp, som jeg håper dere her på formuet kan hjelpe meg med. Jeg har lest om at 80 modellene kan ha en ramme som ruster lett, symptomer på det er treg styring? Siden jeg aldri har eiet en 2cv så er det vanskelig for meg å vite når den er tung på styret. Når bilen er i bevegelse så er den ikke superlett på rattet, men den er heller ikke så tung at skuldrene hopper ut av ledd, fult svingbar, hva mener dere?  Kan den være litt tung på rattet siden den har stått i 12 år?Når jeg ser over ramma underfra så er det ingen tegn på rust, virker tectylert. Skrujernet går ikke gjennom noen steder men det er fast metall hele veien under! Når jeg løfter på matter inne i cupeen, så er det "nye"plater der så der er det gjort en jobb, men fint utført. Bør jeg være bekymret? Det virker ikke som bremsene henger på, hva er lurt å gjøre der? Er det andre ting jeg bør tenke på? Ps bilder kommer og takker for muøige svar!

PerI

Gratulerer med 2cv!

Du må få smurt opp kingboltene skikkelig, så blir nok styringa lettere. Det sitter fettnippler nokså nærme felgkanten på forhjulene. Heis opp bilen slik at forhjula henger fritt og press fett inn der med fettpresse. Press fett inn helt til det tyter ut ett eller annet sted.

Hvis ramma er gåen, så er det flere symptomer å se etter. F.eks vil ikke panseret passe helt med lyktestativet og trekantplatene begynner å bule. Hvis det skjer, så parker bilen med en gang slik at ikke rattstammen ryker.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Gobling

Takk for svar, det er ikke buling på plarer eller at panser ikke passer, ennå:) er jo et fantastisk morsomt kjøretøy da. Hvor kjøper dere deler fra? Trenger nytt takk og eksos i første omgang.

Olav

Beste metode jeg vet om for å se etter begynnende rammeknekk, er å se om rattstammen er sentrert i hullet i torpedoveggen. Er rattstammen i nærheten av toppen på hullet, er sannsynlig at rammen i ferd med å svikte.

Når du smører kingboltene, så husk å jekke opp bilen så forhjulene henger i lufta. Fyll på med fett til rent fett tyter ut, vri rattet frem og tilbake til fullt utslag en del ganger of fyll på med litt mer fett.

Deler er tilgjengelig fra for eksempel:

Torben Quist i Dansk 2CV center - http://2cvcenter.dk/
Classic Parts - http://classicparts.no/

Eller min favoritt : Burton - https://www.burton2cvparts.com/



Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Gobling

Tusen takk! Gode råd å få her! Skal sjekke ut de sidene:)

Gobling

Da har en stor bekymring lagt seg, sjekket rattstammen og den står i senter av hullet! Dere er suverene, tusen takk!

Otto

Følg likevel med på rattstammen. Når den har stått lenge og ikke brukt, så kan ramma likevel ha rustet innvendig. Min hadde også sentrert rattstamme og lite synlig rust utvendig på ramma. Men ramma knakk da jeg jekket opp foran. ???
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Gobling

Det skal jeg gjøre. Er det mye arbeid å bytte ramme? Jeg håper ikke min er rustet opp, da jeg ser de har skiftet dørken på den, da håper jeg de har gjort det som må gjøres for at den ikke ruster opp.

Otto

Skiftet dørk kan dessverre være en indikasjon på at det er rust i ramma også.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Gobling

Godt poeng med det at når dørken er skiftet , så........

PerI

 
Sitat fra: Otto på lørdag 08 jul 2017 @ 12:23:12
Men ramma knakk da jeg jekket opp foran. ???
Hvor jekket du den opp? En 2cv som har alle delene montert skal ikke jekkes i tverrbjelken foran motoren uansett om ramma er ny eller gammel. Løftet du ved de vanlige løftepunktene i kanalen eller ved innfesting til fjærarmene og ramma knakk av det så var ramma helt klar for utskiftning.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

Jeg la en planke på tvers under jekkfestene og jekket opp og da ség motoren ned på bakken. Rattstamma sto i senter og jeg så ikke særlig med rust på ramma som var dekket av tectyl, men jekkfestene på kanalene tålte trolig ikke å bli brukt.
NB! Denne bilen hadde trolig kjørt på saltet vei (hadde piggdekk) og var mye rustet i bakseteboksen og under pedalene, men hadde kjørt inn på låven.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Gobling

okey. Det er viktig å presissere at jeg ikke har forsøkt å jekke opp bilen noen steder, ennå. Jeg har gått over fremramma med sveisehammer og skrujern, men den virker solid. Men utfra det jeg har fått vite, så ruster de innefra, ergo det er vanskelig å vite. Bilen hadde skilt på seg sist i 2003 før de sendte inn skilt. Eu kontrollen fra 2002 ( som jeg vet ikke er en fullgod sjekk) markerte at det ikke var noen mangler med ramma i det hele tatt.  Det er ikke rust i kanaler. Noe overflaterust i karosseri, men ikke gjennomrustet. Bilen har visstnok gått i narvik hele livet sitt, så det er ikke saltet i den perioden bilen hadde skilt på. Alt arbeid er visstnok utført av en som jobber på Citroen verksted, hva nå det måtte bety.
Men om man skal dra det mest drastiske utfallet ut av dette da, så dersom ramma knekker, pleier dere å gjøre jobben selv med å flytte over, eller får dere noen å gjøre det for dere? Er det vansekelig og tidkrevende å gjøre det selv? klarer man det på en vinter om man står litt på?

Jeg skal holde dere oppdatert på utfallet av "ramme problematikken min". Takk for gode svar her. Mye god kompetanse her

Otto

Ramma på bilen kan være helt i orden. Jeg forteller bare om rust på min 2CV. Det så ikke så galt ut og jeg trodde jeg kunne bruke bilen uten å bytte ramme. Men opdaget etterhvert at det måtte til rammeskift.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

En fin metode å inspisere rammen fra innsiden er å bruke et inspeksjonskamera med innebygd lys fra hullene inne på toppplaten av ramma inne i bilen. Fra dette hullet kan du føre dette kamera ned mot festene til traversen og se hvor rustent det er der. Mye rust der er dårlige nyheter for rammens tilstand, men er det ikke mye rust der, er det bare å pumpe inn Owatrol, linolje eller lignende for å stoppe videre utvikling av rust.

Jeg har brukt dette kameraet fra Biltema koblet til en PC til formålet tidligere:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Inspeksjonskamera-USB-2000034725/

Hos meg var det såpass rusten at det ble rammebytte.

Å bytte ramme er egentlig ikke så voldsomt komplisert, men det blir mye skruing hvorav det vanskeligste kan være å få av fjærboksene. Det er også vanlig at det dukker opp en del lik i skapet når man tar ting fra hverandre, så det gjelder å sette av litt tid og gjøre ting skikkelig.
Selv brukte jeg to uker på rammeskiftet, men jeg gjorde en masse annet samtidig når jeg først hadde ting fra hver andre, som å rense, pusse og male alle deler med owatrol og bengalakk blanding.

Det finnes forøvrig rammeskiftesett med alle skruer skiver og muttere, pakning til "huset" og nye bremserør i rustfritt stål. Der er relativt spennende oppgave å bytte bremserør bak på en 2CV, da de ligger inne i traversen bak. Dette er en oppgave som forenkles betydelig når ting er fra hverandre.
Gjør man et rammeskift skikkelig, er man også trygg på at man har en god bil i mange år.

Men sjekk rammen innvendig med kamera først og se om det er mye rust nede ved traversen foran, så får du i alle fall en status du kan forholde deg til.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019