Hjelp! Rådebank

Startet av brochmann, søndag 04 mai 2008 @ 01:18:12

« forrige - neste »

brochmann

Hei. :(
Rådebank i 1976-motoren.

Hjeeeeelp!!!
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

jwh

#1
Han gule din ser litt betuttet ut.  Men du tuller  ???  Motoren er en evighetsmaskin og du oppdaget vel ikke dette just i dette øyeblikk (midt i natten) eller...
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

PerI

Sitat fra: brochmann på søndag 04 mai 2008 @ 01:18:12
Hei. :(
Rådebank i 1976-motoren.

Jeg lirka bilen opp i 4.gir i omlag 60km/t. Det var som om stempelstengene kom ut, nedover. Jeg kjente vibrasjoner gjennom gasstaget. Ulekker følelse. Det spøker for Spot-deltakelse i Danmark. Noen som kjenner til rep.sett?


"Rep.sett" finnes i form av indre motordeler, men jobben tar lang tid. Har du en motor liggende som er i ok stand er det enklere å bytte hele motoren enn å åpne den du har. I forbindelse med clutchbytte i fjor så tok jeg ut motor, bytta clutch og satt inn motoren igjen på 5-6 timer. Plundret litt med å få på eksosen skikkelig igjen, men har fått det tett nå.

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

jwh

#3
Hei Inge,

Vi er tross alt i gang med "du mai du skjønne".  Ikke tid for motoroverhaling nå.

Ville gjort a-la hva Per I. sier - riv ut motoren å få satt inn en byttemotor så lenge.  SPOT deltagelse på pinsetreffet skal ikke gå i vasken pga. slikt.  Har du hjelpemann er jo motor ut/inn gjort på en drøy time (la oss si 2-3 da)...  Du har vel reservemotor i donorbilen ?  Nå bor jeg fortsatt i sør - og det "vrimler" vel av løse motorerer i Oslo området.  Jeg har 3 stk stående under mekkebenken i garasjen....   Deler Per's erfaring, få eksosen tett er nesten største utfordring.  En bekjent byttet i påsken clutch på min, alt funger flott - bortsett fra eksosen som fiser.  Byttet ifjor fremre lydpotten for en kar her sør, og selv om dette var litt klønete gikk mest tid til å få eksosen tett igjen. Men dette vet du alt om...  Spørsmålet er vel heller om du orker å gjøre jobben, da jeg vet helsa er litt skrall for tiden.

Høst/vinter er tid for overhaling av SPOT motoren, for å opprettholde matching number på bilen - hvis slikt er viktig (noe jeg tror det er for deg).


Mvh, Jan Willy
1953 2CV

EirikJ

Når rådyra er dyre og rådebanken er tom, er det greit å få råd på forumet. Sett inn en annen motor så lenge...
Citroënnlig hilsen Eirik

brochmann

Hei. :(

Som jeg skrev tidlig i Citrophile, så tror jeg at forrige eier kjørte tom for olje pga lekkasje. Hele motorrommet var nedgriset. Det er mulig at dere fikk med dere at jeg la bort Spot i november. For kaldt å stå i garasjen og mange og store blodpropper i begge lungene fjernet arbeidskraften, ikke permanent, men går bare på tomgang - ennå, har intet å gi.
Regner med at jeg er bedre neste sommer. :D

Det ble varmt nok å skru ute for meg for 4 uker siden. Har gjort litt etter denne tid, men ikke motor, bortsett fra brillepakningskifte. Jeg skrev i høst at motoren bråkte svært, gikk stygt.

Har stående gasspedal, trenger gammel forgasser. Hei,  ??? er det ikke slik at manifolder går om hverandre. ;D
I så fall kan jeg bytte.

Ja, har en -86 motor stående. Aner ikke om den går.  :-\  Kunne vært fint med ei ekstra hand her ja. :D :D :D

Må/ bør jeg ut med lyktestativet? Nå er lysene justerte. Skrur jeg stativet av kommer de vel ut av fokus ved remontering. Jeg kan forberede motorskift. ::)

Har fikla med eksosen halve uka som gikk. Ble helt tett i går, derfor kjøretur og bilder. Nå må det av igjen, fillern også.
Men jeg er nokså tent på Spot til Pinsetreff.

inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Olav

Hei Inge,

Har to hender og lunger uten propp... dessuten bare 5 minutter unna. Si i fra så kommer jeg å tilbyr mine hender, lunger og moralske støtte.
Så lærer jeg vel litt på veien også... og det trengs nok med tanke på min fremtidige bil.

Hilsen Olav.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

brochmann

Olav. ;D ;D ;D

Ja takk.
4826 9800.
i morgen, tirsdag, onsdag torsdag. Fredag avreise til Danmark:
Inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

jwh

#8
Inge

Lyktestativet må av.  Lysa grovjusterer du etterpå inne fra kupeen - og finjusteringa tar du senere i mai.  Kan du ikke flytte over forgasseren ??  Er litt usikker (vet ikke) om manifoldene går om hverandre - men motoren i Spot og 80-tallerne er like.  En telefon til Pål og du har svaret.  Er det ikke en som kan hjelpe deg med en motor som med 100% sikkerhet går, slik at du ikke må gjøre jobben to ganger ?

Det var da suverent av deg Olav, å tilby dine hender og moralske støtte. Er selv litt i Inge's situasjon helsemessig - og en hjelpende hånd er tidvis gull verdt.  Inge har det meste i hodet, og skrujobben er en ypperlig måte å bli kjent med 2CV'ns hjerte.  Goodwill opparbeider du også...  Aldri feil det.

Går alt til helvete - så blir det vel å ta Dolly'n på tur ?

jan willy
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

jonaf

Når du kommer så langt som til å få eksosanlegget tett: Bruk silikonmasse. Vanlig pakningssilikon fra Biltema, eller for den saks skyld byggesilikon. Den er fleksibel, og den tåler fint de temperaturene som eksosen på en 2CV kommer opp i.  8)

Skulle ønske jeg hadde en bil som bare trengte en ny motor for bli kjøreklar...

Pål B

Oooopss -nei, nei, nei - ALDRI tettemasse på eksosen. Dette er veldig enkelt og gjøres på flg.måte;
Bruk stålbørste på alle stusser når motoren er ute. Ved montering, (og enten potte, varmevekslere eller motor er skiftet) løsnes varmeveklserne fremme ved manifolden. Disse kan da beveges noe sideveis samt opp og ned. Til pass pottestussene mot varmeveksleren og stram jevn på alle 4 klemmer. Starts opp- det lekker garantert. Lå det bli litt varmt, juster/stram de som lekker mest. Etter et par ter forsøk er det tett. All form for pasta er ris til egen bak, særlig hvsi det ikke blir tett, og spesielt ved neste korsvei.

Motorene går omhverandre - ikke manifoldene. Sett i lys av din maglende tid bør du bytte manifold. Ombygging til hengende gasspedal tar lenger tid. Tar du en motor fra 79/80 eller nyere må du skifte utløselager på gearkassen (alternativt svinghjul på motoren, men la dette ligge nå). For ikke å slite med å sette motoren inn, slakker du clutchen helt når motoren er ute. Sjekk de diagonale foringene mellom motor og gear slik at du ikke har foringer på både motor og gearkasse. Hvis clutchen på den motoren du setter inn ikke er rørt, er sentreringen OK. Clutchen på disse går ikke om hverandre (uten å skifte svinghjul).

Når dette er over, stripper du motoren og kaster blokka. ny veiv er dyrt, og 2CV motoren går uendelig langt, bare den får olje........

Lykke til!

Pål B

PerI

Sitat fra: Pål B på tirsdag 06 mai 2008 @ 22:32:59

Oooopss -nei, nei, nei - ALDRI tettemasse på eksosen. Dette er veldig enkelt og gjøres på flg.måte;
Bruk stålbørste på alle stusser når motoren er ute. Ved montering, (og enten potte, varmevekslere eller motor er skiftet) løsnes varmeveklserne fremme ved manifolden. Disse kan da beveges noe sideveis samt opp og ned. Til pass pottestussene mot varmeveksleren og stram jevn på alle 4 klemmer. Starts opp- det lekker garantert. Lå det bli litt varmt, juster/stram de som lekker mest. Etter et par ter forsøk er det tett. All form for pasta er ris til egen bak, særlig hvsi det ikke blir tett, og spesielt ved neste korsvei.


Lurt tips, men hva med overgangen mellom røret som går bakover og potta under gearkassa? Der sliter jeg med å få det tett. Har lyst til å prøve silikonmasse der på min..

Sitat

Motorene går omhverandre - ikke manifoldene.


Forskjellen er så vidt jeg vet forgasserfestet. Altså vil en gammel manifoil passe på en ny motor vise versa. Det som avgjør hva slags manifoil man skal ha er forgasseren i komibnasjon med stående eller hengene gasspedal.

Sitat

Tar du en motor fra 79/80 eller nyere må du skifte utløselager på gearkassen (alternativt svinghjul på motoren, men la dette ligge nå).


Ja, det som følger med en ny type gearkasse. Du har vel dette liggende fra denne motoren/gearkassa, Inge?

Sitat

For ikke å slite med å sette motoren inn, slakker du clutchen helt når motoren er ute.


Lurt, det er vel de siste millimeterne av motoren mot gearkassa som går lettere da.

Sitat

Sjekk de diagonale foringene mellom motor og gear slik at du ikke har foringer på både motor og gearkasse.


Klart, gearkassa passer ikke på hvis disse foringene ligger imellom på feil plass. :)

Sitat

Hvis clutchen på den motoren du setter inn ikke er rørt, er sentreringen OK. Clutchen på disse går ikke om hverandre (uten å skifte svinghjul).


Skifte mellom gammel og ny type clutch til 602-motor kom vel ca i '82. Så lenge clutchen på den nye motoren er i orden så er det bare den rette typen utløserlager og låseklips til lageret som også må følge med i byttet.

Sitat

Når dette er over, stripper du motoren og kaster blokka. ny veiv er dyrt, og 2CV motoren går uendelig langt, bare den får olje........


Nei, Inge sin er såpass original oppbygd at denne blokka har en viss affeksjonsverdi. Om han bør bygge den opp er så som så. Men hvis han en gang selger (Noe jeg tror er 99,9999% sikkert at han ikke gjør) er det en fordel at origialmotoren ihvertfall følger med.

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Pål B

Feil - rettelse - ny feil følger..... ;)

"Motorene går omhverandre - ikke manifoldene. " - dette ble feil, Per har rett - det jeg mente og si var;

Motorene går omhverandre - ikke forgasserene. Du må skifte manifold med forgasser (eller bygge om til h.pedal)

Jeg har også benytttet stålørste på begge stussene, men det kan også være lurt og bruke en jekk på på potta under gulvet slik at det helv#&%£$ røret holder seg på plass mens du strammer klemmen.

Blokka, ja, jo en viss affeksjonsverdi harden vel. Har veeeedlig lite å gjøre en gang ingen, kan du ta veiva fra en annen motor og flytte over i SPOT blokka. En nyttig og litt morsom øvelse.

Er du/dere i rute til pinsen?

Pål B



Olav

Regner med at Inge kommer med en utfyllende rapport om motorbyttet. Var så heldig å få være med å bidra litt til selve byttet og lærte mye av det.
Jeg vet at Inge er ute å kjører med Spot så jeg vet at den går... Hvor godt vet jeg ikke, men det forteller nok Inge.

Hilsen lærlingen Olav
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

brochmann

Hei "Gutta"

jonaf, ;)
det blir din tur også.

jwh
takk for moralsk støtte, det hjelper :)

PålB  ;D ;D ;D
takk, takk. Jeg får aldri lært nok. Jeg har nevnt det før; du er et oppkomme av kunnskap.

Jeg har ikke skiftet "trustelager" og klips ved å bruke originalmotoren på girkassa som jeg tilpasset "gammel" clutch i original Spot motor. Jeg er også redd for at jeg har kaste både gammelt trustelager og klips idet jeg foretok clutchbytte. Jeg har ei girkasse, men det er Spot'ens originale, -da er jeg vel like langt  ???


Etter hvor lang tid går denne kombinasjonen i "toalettet"? Har så langt kjørt omlag 40 km, synes å virke utmerket  ???
Mener du at jeg "bare" kan skifte veiv fra en "tilfeldig" 602'er over i original Spot? Den jobben skal jeg kunne tåle (når nettene blir lange og kulda setter inn, da sier vesle ingefar til motorflokken sin, om inge'n nå er vrange men lar seg lett å skru, så får jo gamle spot'en min nytt liv med "nyveiv" i, heisann og hopp....)

Har som Per sier størst vanskeligheter med stussene bak varmeutveksleren og ikke i forkant og stussen opp fra tverrpotta. Noe dårlig tilpasning fra der Franzose. Ok, går på med stålbørste, prøver uten "lurium" denne gang.

mhp Pinsen så er jeg klar, men med uskiftet trustlager, vet jeg ikke lenger.

olav
;D ;D ;D; takk for skruhjelp, BÅDE mentalt og fysisk. Denne hjelpen var som "manna i Egyptens land". Den innsatte motoren går som ei klokke, fin summelyd.

thomas
;D ;D ;D; takk for skruhjelp BÅDE mentalt og fysisk. Denne hjelpen var som "manna i Egyptens land". Den innsatte motoren går som ei klokke, fin summelyd.

FORUM:
la det være helt klart, jeg er dypt takknemlig.
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.