Hovedmeny

Motorhavarii!!

Startet av André, fredag 13 jun 2008 @ 20:23:01

« forrige - neste »

André

Det skjedde i ettermiddag på vei hjem fra jobb  :'(

Plutselig begynte motoren å fuske noe enormt...gikk lurvete på tomgang...og med gasspådrag fusket den ille...hørtes ut som en to-takter.

Lot den stå en stund...når jeg skulle starte igjen var den helt død....ikke tegn til liv.

Ringte NAF og de sendte en mekaniker....etter en stund putret den i gang igjen...fusket(om mulig) verre enn før...

Vi fant ikke ut hva det var...når motoren var helt død så gikk tankene til at det er coilen som har tatt kvelden...så jeg skifter den i morgen og krysser fingrene

Enden på visa var kranbil ......

mvh André....kjører 2CV i Bergen

Max Wiggo

Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Morten

Coil er ofte et enten-eller-tema. Klarer den å gi pluggene strøm til gnist så går bilen, og klarer den det ikke så går det absolutt ikke. Man kan kanskje tenke seg at bilen bare går på en sylinder - man vil normalt kjenne på pluggledningen om det går strøm i den.

Du bør ta en grundig kikk på forgasseren din. Jeg tror motoren får feil blanding, og at det enten skyldes at noe er helt gærnt med forgasseren, eller at motoren drar inn luft fra annet hold. Det sitter en dyse på yttersiden av forgasseren, rett foran. (ca midt på foran på forgasseren, rett bak oljepåfyllingsstussen) Symptomene du beskriver kan minne om hvordan motoren går dersom denne dysa mangler.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

André

jo..er klar over at coil ofte er enten eller....og forgasseren er ikke frikjent..

men..kan en dyse bare forsvinne sånn plutselig?
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Morten

Jepp, fant igjen min i ramma ved en rengjøring - et halvt år etter at jeg hadde løst gåten rundt hvorfor bilen ikke gikk skikkelig uten choke, etter å ha trøbla med det i et par mnd.
Den hadde tydeligvis skrudd seg ut og falt ned, det skjedde i 70 km/t på trondheimsveien, plutselig gikk ting uregelmessig og dårlig..
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

André

hehehe.....

Jeg skifter coilen i morgen formiddag...det er no fort gjordt......kan virke som en sylinder detter ut kanskje...men NAF mannen prøvde med en"falsk" coil på en plugg om gangen uten at det hjalp.....

mvh André....kjører 2CV i Bergen

Szuper

#6
Jeg ville prøve med en ny kondensator, havde selv en lignende oplevelse for nylig, bøvlede rundt i lang tid, da tændrøret gnistrede "fint" når jeg lagde på motorblokken, men gnisten var åbenbart ikke kraftig nok, for da jeg tilsidst prøvede med en ny kondensator, gik motoren som vanligt

brochmann

Hei Andrè
Jeg fikk akutte problemer i fjorfor sommer med Dolly, etter at jeg hadde skiftet og justert stifter. Jeg dro opp til Pål B for hjelp, men han så det heller ikke på et øyeblikk. Jeg kom meg tilbake til Bekkestua og tenkte over hva jeg hadde "or'na" med på egen hånd.

Feilen var at jeg ikke hadde klart å sette fast kontakten på kondensatoren under stiftehuset, den lille ledningen du vet, som går opp til coilen. Den var bare så vidt innpå "tunga" og ga nok strøm til at bilen gikk omtrent på annet hvert slag, på flat vei, i humper ble det stopp. Du må ut med vifta og slikt, men overkommelig før du tenker på å demontere hele motoren.
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

jwh

#8
Kan jo være så mye, men rykket ut ifjor og byttet kondensator på en bil som plutselig var helt død, i en tunnel i rusjtiden, så eier var rimelig på tuppa  Har slikt liggende i bilen, og vi tenkte (jeg og HS) at det var feil på coil eller kondensator. Etterpå gikk bilen som før.
Går motoren på en sylinder så putrer den og det er mulig å kjøre i lmax. øpetempo hvis flatt terreng.  Har "prøvd" dette (ene tennpluggledningen lå inntil eksosen og smeltet).  Har du sjekket bensinpumpa ?

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

André

Bensinpumpen er orden..kommer mye bensin..

Virker som kondensatoren er et bra tips?
mvh André....kjører 2CV i Bergen

EirikJ

Hei Andre! Høres det ut som frieksos på en måte når den starter? Du skrev den hørtes ut som en 2-takter?
I så fall ville jeg sjekket muttrene som holder topplokkene! Dette var problemet med min svarte 2CV. Et verksted hadde konkludert med defekt motor. Etter litt feilsøking fant jeg ut at to av tre topplokk-muttrer hadde løsnnet på ene toppen. Jeg demonterte toppen, rengjorde flatene og monterte sammen og dro til toppene med moment. Motoren var som ny etterpå uten ulyd og fusking :)

Jeg kan godt ta meg en tur bortom å ta en titt i lag med deg en dag.
Citroënnlig hilsen Eirik

André

Nei...det virker ikke som det er noe eksoslekkasje på noen av toppene....(men skal sjekke)

Han som har hjulpet meg med bilen skal se på den på Tirsdag...regner med vi (les han) finner ut av det.

Sitat

Jeg kan godt ta meg en tur bortom å ta en titt i lag med deg en dag.

Kjempefint..tusen takk ;D jeg kommer eventuelt tilbake til det
mvh André....kjører 2CV i Bergen

dg

Hei André, foreslår at du tar en titt på stiftene også, hvis de har klappet sammen kan du få samme symptomer.

dg

Poirot

Sitat fra: EirikJ på lørdag 14 jun 2008 @ 15:34:47
Hei Andre! Høres det ut som frieksos på en måte når den starter? Du skrev den hørtes ut som en 2-takter?
I så fall ville jeg sjekket muttrene som holder topplokkene! Dette var problemet med min svarte 2CV.

  +  Dette var interessant!  Når jeg STARTER min røde "islands-bil", knatrer det stygt.  Men det går over etter kort tid, og deretter både går og låter den helt OK.
Kan dette være begynnende, løse topper???  (Ikke at jeg har noe som helst imot toppløshet, altså... ;-))
Bedre med 2CV enn bare èn!

André

And the condensator it was!

nu går alt så meget bedre...

Takk for tips og innspill!
mvh André....kjører 2CV i Bergen