Hovedmeny

Artikkel om 2CV

Startet av EirikJ, onsdag 10 feb 2021 @ 23:17:25

« forrige - neste »

EirikJ

Citroënnlig hilsen Eirik

PerI

Artiklen begynner "på bånn" men tar seg opp etter hvert heldigvis. "Doomed to failure" er det vel ingen som noensinne har kalt 2cv, den fikk mange bestillinger i løpet av utstillingen i 1948. Det var flere års venteliste i starten på å få kjøpt. Så det var vel akkurat det motsatte: "Doomed to success" fra første stund ;D
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Belgau

"Two-barrel carburetors gave better performance" Nja gjorde den egentlig det?
Men jøss, bra artikkel sånn totalt sett.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Otto

#3
Uansett kult at det skrives om 2CV i USA. Blant slagskip av amerikanske veteraner.

Annet om 2CV: Wheeler Dealers på Discovery sender denne uka om igjen programmet om restaurering av1958 mod. 2CV.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Sitat fra: PerI på torsdag 11 feb 2021 @ 21:08:28
Artiklen begynner "på bånn" men tar seg opp etter hvert heldigvis. "Doomed to failure" er det vel ingen som noensinne har kalt 2cv, den fikk mange bestillinger i løpet av utstillingen i 1948. Det var flere års venteliste i starten på å få kjøpt. Så det var vel akkurat det motsatte: "Doomed to success" fra første stund ;D

Du har rett i det med salg og ventelistene. Men mener jeg har lest andre steder også, at motorpressen var veldig kritisk til bilen, og spådde den nord og ned. Det samme gjorde mange i forhandlernettet. Så dette tror jeg stemmer. Men pressen var tydeligvis ikke samstemt med folket  :)

En faktafeil er bla at 2CV fikk radialdekk tidlig på 60-tallet. Det er feil, fordi 2CV alltid har blitt levert med radialdekk. 2CV ble levert fra dag én med verdens første radialdekk, Michelin X. Og akkurat det dekket ble utviklet i samspill med 2cvens design. Kult. Datoen som nevnes i artikkelen er vel den datoen Michelin endret dimensjonen fra 400 til 380, som en tilpasning til et marked som tviholdt på tommer og ikke ville bruke mm. Uforståelig nok.
Citroënnlig hilsen Eirik