Hovedmeny

Bytte kingbolt (geo)

Startet av System, søndag 12 mar 2006 @ 22:33:56

« forrige - neste »

System

Jeg skal bytte venstre kingbolt og høyre hjullager bak på min lille 2cv 86. Har spurt citroen om de låner ut verktøy for å dra ut bolten, men det går ikke, jeg vil heller ikke slå løs på delene med tvilsome metoder og lurer på om det er en vennelig sjel i 2cv klubben som kunne hjelpe meg. Bilen har vært på eu kontroll og fikk en grov mangel på svært slitt bolt. Jeg bor i Oslo. Om det er noen som kunne tenke seg å bistå meg, er jeg kjempe takknemmelig. Pris evnt. bytte-dealer kan vi komme frem til.

Mvh Geo
944 00 994
vogtsgt 15

System

Varme er din venn:) (Jeg hater å få det svaret selv, for det sitter jo fortsatt innihelvete fast), men hvis du klarer å varme den ene og kjøle den andre vil de hhv vokse/krympe, og du har en sjans til å få det til å flytte på seg.

System

Et anna tips; Skru av heile bærearmen, ta den med til et verksted og få dem til å presse ut den gamle kingbolten. Blir mye billigere enn å sette heile bilen på verksted, og mye enklere enn å trøble med en gjenstridig kingbolt uten skikkelig verktøy.

jwh

Følg rådet til Vidar H.
Ta av bærearmen og ved å bruke en bolt (kan kjøpes bl.a hos ECAS) er dette en grei sak.  Bruker selv denne bolten da verksted ikke er noe alternativ.   Sist jeg skjekket skulle verkstedet ha 4000+ for jobben.  Tar deg maks. 2 timer hjemme i garasjen pr. side med riktig verktøy.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Morten

Eivind skrev dette på det gamle forumet, er så grundig og bra skrevet at jeg kopierer det inn hit:

SitatJeg byttet kingbolter for første gang i sommer. Det tok sin tid, men gikk til slutt.
Brukte hjemmelagde verktøy og Haynes manual, kingbolter fra classicparts.org.

Først må du ta av hjulet, og trekke ut drivakselen. Så skrur du ut dekselet under kingbolten, med et stort flatt skrujern. Deretter slår du ut topplokket fra undersiden, med en stang som passer inni kingbolten (6mm?, min tennpluggnøkkel-pinne var ideell). Så kan du dytte ut selve kingbolten, ovenfra og ned. Jeg brukte en stor bolt med samme diameter som kingbolten som dor, og slo den ut med en hammer. Det finnes spesialverktøy til dette, som sikkert gjør jobben enklere. Så brukte jeg en bolt med noe større diameter til å slå ut foringene. Pass på så du ikke ødelegger gjengene til bunnloket når du gjør dette.
Så setter du sammen igjen i motsatt rekkefølge. Pass godt på at foringene ikke kommer skjevt inn, da kan de sprekke.

Det er vist svært forskjellig hvor godt kingboltene sitter, så det varrierer fra bil til bil hvor vanskelig dette er.

Lykke til!
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

dg

#5
Verktøy: Jeg har hørt med Pål B.;  Klubbens avtager til bakhjulstrommel og lager funker ikke (må repareres, hvis mulig). Avtager for kingbolt har vi desverre aldri hatt.  Jeg har lagt ut en tidligere artikkel om bakhjulstrommel av uten spesialverktøy under spørsmål.
Lageret går vel å banke ut og inn hvis du har tilgang på et stort pipesett dvs. fra 34 og oppover eller noe annet passende, mutteren på bakhjulsnavet er vel 44.
Et par småting: du trenger ny mutter og låsering til trommelen - originalen har en navkopp som krever enda en spesialnøkkel. Alternativet er en uoriginal plastkopp som du trer inn etter at låseringen er doret. Jeg vet at i hvert fall Ecas har disse, men du får høre litt rundt. Ecas har forøvrig akkurat nå spesialtilbud på bakhjulstrommel med ferdig montert lager til gbp 49,- (minus vat og pluss mva + frakt).  Lagerene finnes forøvrig i åpen versjon og et med plastdeksel, den siste kan se ut som et såkalt lukket lager, men kan splittes. Begge må altså smøres opp med rikelig med fett. Lageret med deksel tror jeg kommer med o-ring til hver side, pass på å spørre om dette.

Når kingbolten betegnes som markert slitt, kan du ha kjørt i filler arm og hjulboss - dvs at hullet har blitt for stort. Dette må sjekkes, hvis ikke er du snart tilbake til start. 

4000,- som nevnt for å ta med armen for pressing inn og ut av kingbolt er uhørt - med hydraulisk presse går dette veldig fort. Men om prisen inneholdt ny kingbolt har vel prisen på originaldel vært rundt 1000 et sted ( på nettet bør vel det halve være mulig). Hvis alt går skeis ville jeg ha hørt litt rundt om prisene. Spesial"pipe" til kronmutter på svingarm kan du evt låne av meg. Driversett til kingbolt også.

dg

Tjalfe

Det var voldsomt høje priser for en styrebolt, prøv f.eks at se disse:

http://www.mgsoroe.dk/syn.htm


Selv fik jeg skiftet hos www.2cv-experten.dk , kostede alt incl. dkr 2000,- for 2 stk styrebolte + hjullejer + kontrol/rensning af baghjulsbremser

Det kan vel financiere en ferietur til DK ??

mvh
Tjalfe

geo

Tusen takk for alle svarene og tilbud om å låne verktøy, kan hende jeg må benytte meg av tilbudet. Jeg venter på deler fra frankrike (men undres om jeg får med ny pakkning og mutter+deksel). Gruer/gleder meg til jobben, Lærer jo en del ved sesongenes start.

Mvh geo