Hovedmeny

Elektisk 2cv

Startet av 2EL (Klara), tirsdag 02 sep 2008 @ 14:49:13

« forrige - neste »

2EL (Klara)

Er et noen her i norge som har byggdom 2cven sin til elektrisk? Jeg har veldig lyst til det å gjøre det med 2cven min, å har søkt litt på nettet om det.  Fant et  ombyggings kit for 2cv men koster litt mye synes jeg, litt over 4000 pund. Lurer på om det er noen her i norge som har gjort det å som hvet hvor man kan kjøpe de nødvendige delen som skal til. :-\


1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

Otto

Citroenakuten har akkurat nå en tråd om dette:  http://citroenakuten.com/ Gå inn på Forum, klikk på 2CV, tråden 2CV med eldrift.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Den svenske tråden syns jeg går litt over bekken etter vann. Men det er vel forskningen som koster tid, og penger.
For en vanlig person som vil ha en brukbar el.bil, så er nok et allerede eksisterende kitt den letteste veien å gå.
Strøm koster. Miljøvern koster. Slik er det bare ::)

Jeg har også vært i kontakt med et engelsk firma om et kitt. Dyrt var det, men realistisk å gjennomføre. Jeg kunne vært villig til å bruke så mye penger på et slikt prosjekt, bare for morro skyld. Og for å få kjøre i kollektivfeltet ;D

Men har ikke mulighet for en slik ombygging for tiden.

Lykke til hvis du gjør et forsøk. Og kom med rapport!
Citroënnlig hilsen Eirik

2EL (Klara)

Ja det er nok det samme engelske kite jeg har set på. har funnet en holansk side som ser veldig bra at. Jeg skal legge ut rapport om prosjekte her på forume hvis det blir noe av, må bare grave dypt i lommeboka for å fiske opp penger.

1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

Poirot

Så for første gang en elektro-motor-drevet 2CV på verdenstreffet i Nederland i -97.  Med de vanlige ulempene alle el.-biler har; lav motorkraft, liten aksjonsradius, stor vekt og all plass okuppert av batterier.  Så bortsett fra det kuriose, hva er egentlig vitsen?

Dessuten, en slik omfattende ombygging må vel utløse et hav av nye avgifter til den fattige, norske STAT?

Sorry, men 2CV er faktisk en av de ytterst få biler som IKKE blir bedre ved omfattende ombygging ;-)
Bedre med 2CV enn bare èn!

2EL (Klara)

På 11 år har det skjed mye på el fronten, så det du refererer til vil jeg si er problemer som ikke er så store lengre. Men denne bilen skal kunn brukes som by bil, å da er ikke liten aksjonsradius noe problem. Alt kan bli bedre
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

EirikJ

...og motorkraften blir heller ikke dårligere. Kanskje litt lavere topphastighet, for å spare strøm, men akselerasjonen er bedre med strøm! ;)

Det er heller ikke snakk om omfattende ombygging. I grove trekk er det bare å hibe ut motoren og sette inn en liten el.motor.rett på den originale girkassen. Så hiver man inn ønsket antall batterier og fjerner bensintanken og eksosanlegget. Vips ferdig ;D
Citroënnlig hilsen Eirik

2EL (Klara)

Det stemmer det du sier, meget enkel å bygge om. Må bare finne et sett som ikke er for dyrt.
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

PerI

Hadde norske bilmyndigheter vært smidige med tanke på ombygging av bil så hadde jeg hatt tro på at en elektriks drevet 2cv kunne vært noe. Men, jeg tviler man får nyte godt av fordelene el-biler har hvis man bare "bytter motor". Fordelene el-biler har i sentrum er mange - kjøre i kollektivfelt, gratis parkering på kommunale plasser(men samme tidsbegrensning som vanlige biler), gratis bomring og lav årsavgift.

http://www.trafikketaten.oslo.kommune.no/parkering/el-bil/

Men, jeg tviler sterkt på at man får godkjent en 2cv med EL-skilter. Og hva i all verden er vitsen da når man får Kewet ferdig bygd for omtrentlig prisen av en god 2cv pluss batteri-kit?

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

EirikJ

Kan ikke se noen grunn til at man ikke skal få en el-bil godkjent som el-bil. Selv om det er en 2CV. Men dette bør man selvsagt sjekke opp før man investerer.

SitatOg hva i all verden er vitsen da når man får Kewet ferdig bygd for omtrentlig prisen av en god 2cv pluss batteri-kit?
Det burde da være åpenbart ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

2EL (Klara)

Jeg har pratet med biltilsynet i dag, de var ikke helt i mot ombygging så lenge bremsene og vekten på bilen er den samme som orginalen. Men han jeg snakka med måtte finne regelverket på sterkstrøm i bil. Får svar innen 2 uker :) Skal ikke bestille en del før jeg har fått ok fra biltilsynet, men i disse miljø tider tror jeg at de kommer til å si ok.
;D
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

2EL (Klara)

Her er en video fra en som har byggd om 2cven sin http://www.youtube.com/watch?v=79_iHLITm7s
Å her er en link til hvordan man bygger om 2cv http://www.evpermanent.com/en/info3en.php
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

EirikJ

Kjempebra link!

Det med bremser blir ikke noe problem, da 2CV'en bremsesystem ikke påvirkes av ombyggingen. Den har ingen form for motorassistert bremsekraft-forsterker, som de fleste andre biler har.
Det med vekten kommer jo ann på....man skulle tro man kan øke egenvekte på bilen, så lenge man ikke overstiger totalvekt/vekt for og bakaksling.
Citroënnlig hilsen Eirik

EirikJ

Her er en annen elektrisk 2CV. Ser ut til at denne bruker en mindre motor men likevel bra prestanda...

http://web.archive.org/web/20021206114121/http://www.spbarnes.demon.co.uk/2cvev.html
Citroënnlig hilsen Eirik

2EL (Klara)

Der snakker man om en fin liten motor, dette må jeg se nærmere på. Takk for linken  ;D
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo