Bilhenger frakt av 2cv

Startet av rosa, mandag 04 jun 2012 @ 13:24:43

« forrige - neste »

rosa

Skal frakte en 2cv fra Oslo til Raufoss. Har mulighet til å leie henger, men den er for stor for bilen som skal dra (Peugeot 406), og jeg har ikke tilhengersertifikat. Noen tips om hvordan jeg kan få fraktet bilen oppover? Finnes det hengere som er "lette" og som har plass til 2cv'n som bilen min kan dra? Takknemlig for svar  :)

jwh

#1
Det klart enkleste er å få med seg en sjåfør med BE-sertifikat.
Da teller fysisk vekt på hengeren og din 406 (som drar 1200, 1300 eller 1500kg - avhengig av modell) kan lett frakte 2CV'n.
Dette gjelder selv om du leier en bilhenger med tillatt totalvekt på 2000kg.

Mvh, Jan Willy
1953 2CV

citro1cx

#2
Alternativene står forklart på vegvesnet.no:

Med klasse B kan du etter bilen trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg.

Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med klasse B dersom


tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og


den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.


Før trekking må du dessuten alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatt hengervekt). Denne må du ikke overskride uansett hvilke førerkortklasser du har.

Se også etter bilens tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt må til sammen ikke overskride tillatt vogntogvekt.


prøver meg på en konklusjon: lån deg en bil som kan dra en henger + 2cv .

2cv6 = 560 kg

mer om dette her: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B%29

mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Otto

Med førerkort BE gikk det akkurat å trekke en bilhenger og 2CV med C5.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

trikard

Sjekk tilhenger kalkulatoren som stor på vegvesenets nettsider. Skriv inn reg nr på bil og henger så ser du om du har lov til å kjøre. Ble sjøl overraska over hvor stor henger jeg kunne kjøre uten hengerlappen


citro1cx

Sitat fra: trikard på mandag 04 jun 2012 @ 23:04:20
Sjekk tilhenger kalkulatoren som stor på vegvesenets nettsider. Skriv inn reg nr på bil og henger så ser du om du har lov til å kjøre. Ble sjøl overraska over hvor stor henger jeg kunne kjøre uten hengerlappen

veldig nyttig den kalkulatoren  :)

sjekket med med en slik peugot som trådstarter har ved å finne en random 406 på finn.no. det viste seg at med førekort B var det forskjell på 1,8 liter og HDi motoren med hendholdvis:

Peugeot 1,8
Tilhengeren kan ha en tillatt totalvekt på maksimalt 1335 kg (se tilhengerens vognkort). Dette gjelder selv om bilens vognkort oppgir en høyere tilhengervekt. Høyeste tillatte hastighet er 80 km/t.

Peugeot 2,0 HDi
Tilhengeren kan ha en tillatt totalvekt på maksimalt 1455 kg (se tilhengerens vognkort). Dette gjelder selv om bilens vognkort oppgir en høyere tilhengervekt. Høyeste tillatte hastighet er 80 km/t.

med 1,8 litern vil det da være mulig å frakte en 2cv hvis hengern er max 775 kg, og HDien 895 kg

en vare henger som rommer en 2cv vil vel kanskje havne innenfor regelementet?
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27152609 denne skulle romme en 2cv fysisk både i lengde og bredde, pluss at totalvekt er 1300 kg og nyttelast 800 kg.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Poirot

Disse hengervekt vs. sertifikat-reglene, er helt hinsides enhver logikk og fornuft!
Men til orientering; Jeg har en liten og lett bilhenger med nyttelast paa 1000 og totalvekt paa 1300 kilo.  Ypperlig for aa frakte f.eks. 2CV ;)
Henger'n blei sist brukt til aa frakte den norske EL-2CV'n til og fra Salbris i fjor sommer!
Imidlertid er jeg paa jakt etter en stoerre henger, og SELGER derfor "2CV-henger'n" saasnart jeg far tak i en stoerre - og hvis jeg faar brukbart betalt for den lille...
Saa jeg tar baade imot tips om STOR bilhenger (minimum 1500 kilo nyttelast) og bud paa den jeg har!
Bedre med 2CV enn bare èn!

Alx

Skulle jeg fraktet biler rundt til stadighet ville jeg forsøkt å få tak i en bilfraktebil med totalvekt under 3500kg... (Var en måned for sent ute med sertifikatet til å få det dumme stempelet som tillater 7500kg...)
Disse reglene er som Poirot sier til tider ulogiske... Min Xsara 1,6 bensin kan trekke mer enn min store, stabile GC4P 1,6 diesel...
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

PerI

Sitat fra: Alx på mandag 18 jun 2012 @ 10:30:54
Skulle jeg fraktet biler rundt til stadighet ville jeg forsøkt å få tak i en bilfraktebil med totalvekt under 3500kg...

Ja, dette har vært forsøkt av en gjeng her inne med godt hell så lenge bilen varte.. LT, Transit, MB m.m fra 80-tallet har pickuper til formålet, helt ned i vrakpantpris. Vær forberedt på flere kvelder med mekking, trusler om borttauing fra kommunale enheter og forfrosne fingre når bilen står der i -20 og ikke vil starte  ;D

Mimre, mimre. Franz Åse var god den, altså. Bare litt gjenstridig enkelte ganger. Plutselig gjenoppstår den nok, som fugl fønix og veteranstatus. Og skulle jeg få tak i flere turbomotorer og pågangsmot, så skal man se man kan holde fartsgrensa også ;D
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

brochmann

Hei Rosa.
Jeg har en "ny" tank til deg på trevet, om din originale metalltank er for rusten.
mvh inge'n
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Alx

For litt siden så jeg en smart ekvipasje på Rv190(E6) Strømsveien ved Helsfyr. En bil (husker ikke merke/modell) med svenske skilter som hadde en MB gelenderwagen på "henger".

"Hengeren" var i grunn bare akslingen med draget, pluss at det må jo nødvendigvis ha vært bygget opp en eller annen feste/løfteanordning på den. Dermed hvilte forhjulene på bilen som ble fraktet på "hengeren", mens bakhjulene trillet på veien. Jeg kunne ikke se noe skilt på "hengeren" så jeg tipper at dette ikke uten videre lar seg gjøre i Norge... men med en slik skilt/lysplate som man får kjøpt til sykkelstativer burde det jo være greit? (Så sant ikke standard oversettelse hos Statens Vegvesen av "burde jo være greit" er "lar seg ikke gjøre"...)

Skulle ønske jeg rakk å ta et bilde av denne, og har søkt etter noe lignende på blocket.se uten hell...
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Alx

#11
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

PerI

En av mine onkler har blitt stoppet med en slik og måtte sette den fra seg på kontrollplassen. Bot tror jeg også han fikk med beskjed om at slike måtte ha skilter før man kunne bruke de. Finnes visst ytterst få med skilt.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Alx

Sitat fra: PerI på onsdag 11 jul 2012 @ 14:59:36
(...) Finnes visst ytterst få med skilt.

Så det er håp...
Og med en slik i tillegg: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Lastholder/Lysramme-34296/
Spørsmålet er om man skal registrere dollyhengeren eller om man skal bruke skiltet på slepebilen... Siden dollyhengeren ruller på veien er det vel sikkert den som skal ha skilt...
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Poirot

Hadde selv en slik "Dolly"-henger for mange aar siden - og de er GLIMRENDE!  Stabile og fine, null kuletrykk, spennende aa rygge med  ::)  Da JEG brukte min, var de godkjente som "motor-redskap", og maatte ikke kjoeres fortere enn 30 km/t  ;D  Og det maatte henge ei lysrampe bak paa den bilen som blei frakta.
Jeg blei aldri stoppa,men solgte "Dolly'n" da jeg fikk skaffa meg "ordentlig" bilhenger.
Det var ganske vanlig blant bilcross-folket aa bruke slike "Dolly"-hengere, men plutselig blei det slutt.  Antakelig en byraakrat i "Satans Vegvesen"  :police: som ikke forsto, ikke likte, eller syntes det saa for farlig eller for avgiftsfritt ut...
Bedre med 2CV enn bare èn!