Periodisk kjøretøykontroll

Startet av EirikJ, onsdag 22 jan 2020 @ 14:59:44

« forrige - neste »

EirikJ

Hei folkens

Har googlet i to dager dette med periodisk kjøretøykontroll for biler eldre enn 50 år. Blir ikke klok på det. Noen steder står det at bare bevaringsverdige kjøretøy slipper kontroll. Andre steder står det at alle eldre enn 50 slipper. Kjøretøyets alder altså. Og atter noen steder står det at alle biler før januar 1960 slipper kontroll. Hva er rett?!
Citroënnlig hilsen Eirik

PerI

Sitat fra: EirikJ på onsdag 22 jan 2020 @ 14:59:44
Hei folkens

Har googlet i to dager dette med periodisk kjøretøykontroll for biler eldre enn 50 år. Blir ikke klok på det. Noen steder står det at bare bevaringsverdige kjøretøy slipper kontroll. Andre steder står det at alle eldre enn 50 slipper. Kjøretøyets alder altså. Og atter noen steder står det at alle biler før januar 1960 slipper kontroll. Hva er rett?!

Mener følgende gjelder:

Biler førstegangsregistrert før 1960 trenger ikke EU-kontroll, slik har det vært alltid så lenge EU-kontroll har eksistert.

Biler som er definert som bevaringsverdig kan få 5-års intervall frem til de er 50 år, deretter slipper de kontroll. For å bli bevaringsverdig må de inn til teknisk kontroll hos vegvesenet (Ifølge muntlige kilder består det i av å kontrollere chassisnummer og muligens tar de bilde av det). Biler som blir bruktimportert har gått gjennom denne mølla, og er automatisk definert som bevaringsverdige når de er 30 år og eldre.

Dilemma er hvor mye man da kan endre på bilen når den er definert som bevaringsverdig, det går på skjønn så vidt jeg vet. Så nokså umulig å si hva som er greit og ikke.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

2CVen min er registrert som bevaringsverdig og neste EU-kontroll er om 5 år.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

#3
Kan bekrefte at det er slik som Per skriver, at biler første gangs REGISTRERT før 01.01.1960 er fritatt for PKK. Jeg var innom en trafikkstasjon i dag og spurte. Der var det ingen som visste, men en hjelpsom dame var flink og finne frem i lovdata, og fant ut at det er som Per skriver. Men, hvis bilen ikke er i systemet, altså ikke har vært registrert i "moderne tid", må den inn på kontroll ved registrering. Men om bilen er første gangs registrert etter 01.01.1960 er den IKKE unntatt fra PKK, selv om den teknisk sett er en 1959 modell, eller eldre. I følge det jeg ble fortalt. Snakk om at det fikk sen-følger å kjøpe en overligger, for noen..... ::)

Alt dette med med bevaringsverdig visste jeg fra før, bortsett fra at det jo da ikke gjelder biler registrert før 1960.

https://lovdata.no/forskrift/2009-05-13-591/§4
Citroënnlig hilsen Eirik

Belgau

Sitat fra: PerI på tirsdag 28 jan 2020 @ 17:25:42
Biler som blir bruktimportert har gått gjennom denne mølla, og er automatisk definert som bevaringsverdige når de er 30 år og eldre.

Det har jo liksom blitt en bi-annual høytid å ta Fanny ned til Tjølling Auto for at  hun skal få litt skryt for de fine bremsene eller i smug bli avfotografert av en av  de to polske mekanikerene som aldri drar på smilebåndet. Og så sier du at det ikke er nødvendig? TROR NOK DET ER NØDVENDIG JA.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive