Norsk 2CV-forum

Skrevet av Emne: Moderne produksjonsmetoder  (Lest 139 ganger)

Utlogget PerI

  • Global Moderator
  • Mehari
  • ****
  • Innlegg: 1.945
Moderne produksjonsmetoder
« på: Onsdag 09 02 2022 @ 14:27:12 »
Litt artig å følge med på hvordan dagens biler produseres. Flere velger nå å støpe karrosseriformer i store deler fremfor mange små som blir sveiset sammen.

Drømmen måtte være å ha en slik støpeform som gjorde pressing av 2cv-karrosserier til en lek.

https://www.tu.no/artikler/volvo-vil-redusere-100-bildeler-til-en-skal-ta-i-bruk-mega-stoping-i-kommende-elbil/517117?
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Utlogget Otto

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.557
Sv: Moderne produksjonsmetoder
« Svar #1 på: Torsdag 10 02 2022 @ 18:41:33 »
Ja, kan en 2CV vare evig? Med ramme i nye materialer (karbon). Støpt karosseri i rustfritt materiale. Elektrisk drivlinje. osv.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Utlogget eilert

  • Global Moderator
  • Ami
  • ****
  • Innlegg: 860
Sv: Moderne produksjonsmetoder
« Svar #2 på: Torsdag 10 02 2022 @ 21:35:22 »

Ja, det hadde vært noe! Aluminium presset 2cv-karrosseri som opprinnelig tenkt før krigen.
Men ikke kludre det til med elektrisk drivlinje Otto. Smaken, lukten og lyden er viktige deler av opplevelsen  :D ;D

>->d;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Utlogget Otto

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.557
Sv: Moderne produksjonsmetoder
« Svar #3 på: Torsdag 10 02 2022 @ 22:48:50 »
Håper vi kan beholde 2CVen som den er; lenge...
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil