I forbindelse med at jeg bytter ledningsnettet på Club begynte jeg å tenke på de gamle settene man fikk kjøpt med relé for nær- og fjernlys slik at ikke all strømmen går gjennom lysbryteren. Er det noen som har montert slikt på 2CV og har det noe for seg?
Har ikke montert, men skal og jeg mener det definitivt har noe for seg hvis releene kobles ute ved lyktestativet.
Originalt går det en relativt tynn ledning fra bryter til hovedlysene som neppe er tilstrekkelig og vil kunne bli varm. Denne ledningen blir delt i to i en uisolert skjøt inne i ledningsnettet som lett kan smelte isolasjonen på andre ledinger og lage kortslutning og brann.
Originalt går også strømmen til hovedlysene direkte gjennom lysbryteren og denne kan bli fryktelig varm som igjen kan medføre kortslutning og brann.
Med releer ut ved lyktestativet, vil det kun være styrestrømmen til relene som går gjennom bryter og ledningsnett. Relene og tilkoblinger må riktignok sikres mot fuktighet der framme, men dette finnes det koblingsbokser til.
2CV'en er en fantastisk bil, men ledningnettet er en katastrofe waiting to happen... særlig når det eldes.
Selv om det ikke er en optimal løsning å ha for lange strekk fra relé til lysene vil jeg jo tro at det kan ha en positiv selv om man plasserer dem "trygt" på torpedoveggen, og legger bedre kabel fram til lyktene.
Jeg ser for meg 2x reléer, ett til nærlys og ett til fjernlys, og trekke begge lyktene over samme relesett.
Det høres ut som en fin løsning og egentlig enklere løsning som oppnår det samme dersom du vil legge nye ledninger til hovedlysene fra releene.
Mitt forslag unngår dette, men da må man altså ha en løsning ved lyktestativet som nok er trangere og noe mer utfordrende.
Sitat fra: Morten på søndag 21 feb 2021 @ 15:17:32
I forbindelse med at jeg bytter ledningsnettet på Club begynte jeg å tenke på de gamle settene man fikk kjøpt med relé for nær- og fjernlys slik at ikke all strømmen går gjennom lysbryteren. Er det noen som har montert slikt på 2CV og har det noe for seg?
Har gjort det på noe gammelt tysk ræl med samme argument om å unngå belastning over lysbryter. Så langt fungerer det greit. Men releet jeg kjøpte i sin tid på biltema var defekt fra starten av, og jeg klødde meg i hodet fordi det ikke virket som tenkt. Helt til jeg byttet til et annet rele, da virket det bra.
GSen har jeg også koblet begge nærlys på et rele, og det ene fjernlyset på et annet rele. Denne modifiseringen kunne jeg gjøre uten å klippe en eneste ledning. Det siste fjernlyset går fortsatt over bryteren, men jeg tenker at belastningen blir jo nesten halvert så da har jeg tatt sjansen på det. Det er lett å sette tilbake til originalt om man ønsker det.
Styrestrømmen tas fra ledningene ved lyktestativet og trekkes til releet som festes på torpedoveggen. Pluss fra batteriet med sikring, minus til jord og ledning til hovedlys og nærlys.
Noen som har lagt om strømmen til at hovedlysene får strøm via relee ?
Skal montere ekstra fjernlys (selvsagt via relee) og vurderer å gjøre det samme med hoved lysene
Jeg monterte led ekstralys på min. Kjøpte ferdig ledningsnett med relé og kontakter på Biltema. Releet festet på torpedoveggen, ferdige ledninger til pluss og minus på batteriet. Ledninger med kontakter til ledlysene fra releet. Styrestrøm hentet fra hovedlysledning på lyktestativet,
Var å legge om hovedlysene til å gå via relé jeg tenkte på...ekstra lysene har jeg kontroll på, gjør som du har gjort, men tenker å koble styrestrømmen via egen bryter på dashbordet.
Blir ikke moderne gode Led lys på min veteran bil ;D ...har ett sett med NOS Hella 177 rektangulære halogen lys liggende på hyllen
Ja, er usikker på hvor pent det er, men effektivt er det ;D Men blir det mer veteransk med rektangulære halogenlys?
Godt spørsmål...er veldig i stuss om jeg kanskje skal montere de hengene under støtfangeren ?
For meg var det nytten som veide tyngst. F.eks. i de mørke tunnellene over Strynefjellet var det god å sette på lys som lyste opp hele tunnelen.
Det er jo mye som er modernisert på 2CVen. Skivebremser, støtdempere, elektronisk tenning, elektrisk vindusspyler m.m.Ikke så synlig som led ekstralys, men det er der.
Det blir kun montert på Specialen...ikke på AK eller 65 modellen (18hk)
D-Specialen er jo grei...den har jo de svingende 1000 meterene :)
Hadde gjerne sett at lyktene hadde et mer diskret design. Men Biltema har et greit opplegg med ledningsnett som bare er å plugge rett på lyktene. Dessuten er led lyktene godkjent til bruk på bil. :)
... men altså ingen som har koblet de originale 2cv hovedlys over relé ?
Ville du koblet både fjern- og nærlyset til relé? Må ha 2 releer da? Og bruke de originale ledningene fra lyktestivet?
Sitat fra: André på søndag 02 okt 2022 @ 18:08:00... men altså ingen som har koblet de originale 2cv hovedlys over relé ?
Jeg har gjort det! :) Brukte to releer, ett til nærlys og ett til fjernlys. Sprettet opp kabelpølsa i nærheten av batteriet og fant nærlys- og fjernlys-ledningene der til styrestrøm. På mitt ledningsnett var det én grå kabel som på et punkt var loddet til en "Y-splitt" til to ledninger (høyre og venstre). Slik var det både for nærlys og fjernlys. 12v med sikring fra batteri. Trakk nye ledninger fra relé fram til lyktestativet og pakket pent inn igjen sammen med resten av kablene.
Sitat fra: Morten på mandag 03 okt 2022 @ 13:05:31Jeg har gjort det! :) Brukte to releer, ett til nærlys og ett til fjernlys. Sprettet opp kabelpølsa i nærheten av batteriet og fant nærlys- og fjernlys-ledningene der til styrestrøm. På mitt ledningsnett var det én grå kabel som på et punkt var loddet til en "Y-splitt" til to ledninger (høyre og venstre). Slik var det både for nærlys og fjernlys. 12v med sikring fra batteri. Trakk nye ledninger fra relé fram til lyktestativet og pakket pent inn igjen sammen med resten av kablene.
Har gjort akkurat det samme med dobbeltrele fra Biltema:
https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/releer/dobbeltrele-lukkende-40-a-2000017796