Hovedmeny

SKRAPELYD VED SVING.

Startet av pastorn, lørdag 23 jul 2011 @ 21:15:29

« forrige - neste »

pastorn

Sitat fra: Roger H på søndag 07 aug 2011 @ 11:50:53
Sitat fra: eilert på lørdag 06 aug 2011 @ 00:19:00
Sitat fra: Otto på fredag 05 aug 2011 @ 22:40:44
På 2CV sitter vel bremsene mer utsatt til enn på vanlige biler?

Gjør de det? Er det ikke mer utsatt ute ved hjulene på vanlige biler?
bremseskivene på 2cv er mer utsatt enn "vanlige" biler for overoppheting. Skivene får for lite ventilering ved lange og/eller harde oppbremsinger. Dette gjør at metallet ofte slår seg og bremseskivene får "kast". På en del 2cv'er mangler skjoldene som skal gi bremseskivene den ekstra ventilasjonen de trenger, for nettopp det å ikke bli overopphetet. bremseskiver trenger vanligvis ikke å beskyttes mot skitt og støv, så det er neppe derfor Citroën har funnet på å skru på disse.

En annen faktor som er verd å nevne i 2cvsammenheng er at gamle og slitte bremsekalippere kan gjøre klossene anliggende på bremseskiven. Dette er selvfølgelig en medvirkende årsak til å skivene blir unødvendig opphetet. Dette er et kjent problem på mange biler, og særlig de med skiver på bakbremsen. For å unngå anliggende bremser på 2cv, kan det være lurt å sjekke ev. bytte LHM ofte (på grunn av vann og skitt i LHM), og ev ta av kalippere for rengjøring og skifte pakningene. Dette gjelder særlig biler som blir lite brukt.

Oppsummert kan man si at bremsene på 2cv i utgangspunktet er en dårlig konstruksjon som trenger mer ettersyn og vedlikehold enn biler flest.

PerI

Sitat fra: Roger H på søndag 07 aug 2011 @ 11:50:53
Sitat fra: eilert på lørdag 06 aug 2011 @ 00:19:00
Sitat fra: Otto på fredag 05 aug 2011 @ 22:40:44
På 2CV sitter vel bremsene mer utsatt til enn på vanlige biler?

Gjør de det? Er det ikke mer utsatt ute ved hjulene på vanlige biler?
Husk at 2cv har forbremser på samme måte som langt mer sportslige biler, såkalte inboard-bremser.
En stor fordel er uavfjæret vekt som gir bedre kjøreegenskaper. Folk flest kaster bort mange penger på lettmetallfelger til vanlige biler, men hadde bilene vært konstruert med inboard-bremser så hadde folk sluppet å bruke penger på det ;D

Sitat
bremseskivene på 2cv er mer utsatt enn "vanlige" biler for overoppheting. Skivene får for lite ventilering ved lange og/eller harde oppbremsinger. Dette gjør at metallet ofte slår seg og bremseskivene får "kast".


Mener at dette er et større problem jo tyngre bilen er i forhold til størrelsen på skivene, og ikke plassering. Ford har jo slitt med kast i skivene på f.eks Sierra og Mondeo vet jeg. 2cv med kast har jeg ikke hørt om, men det betyr jo ikke at det ikke skjer..

Sitat
En annen faktor som er verd å nevne i 2cvsammenheng er at gamle og slitte bremsekalippere kan gjøre klossene anliggende på bremseskiven. Dette er selvfølgelig en medvirkende årsak til å skivene blir unødvendig opphetet. Dette er et kjent problem på mange biler, og særlig de med skiver på bakbremsen. For å unngå anliggende bremser på 2cv, kan det være lurt å sjekke ev. bytte LHM ofte (på grunn av vann og skitt i LHM), og ev ta av kalippere for rengjøring og skifte pakningene. Dette gjelder særlig biler som blir lite brukt.


Å bytte LHM er lurt, da får man ut også evt fuktighet som kan være samlet seg innimellom. Om klossene ligger skjevt på gjør vel bare at de slites fortere ut. Hvis de slites skjevt ville jeg bytta støvring og tettering til bremsestemplene (Det som følger med i et rep-kit).

Sitat
Oppsummert kan man si at bremsene på 2cv i utgangspunktet er en dårlig konstruksjon som trenger mer ettersyn og vedlikehold enn biler flest.

Ånei, vil mye heller ha de slik de er. At man må bytte pakninger en gang iblant må man på andre biler også, bremser er ikke evigvarende. Og jeg synes det er en stor fordel at det brukes LHM istedenfor Dot, da løsner f.eks bremserør lettere ved demontering.

Så jeg synes skivebremsene foran på 2cv er geniale. Bak synes jeg de kan begynne å henge litt fort, selv med LHM. Men ved riktig smørt og justert, så tror jeg de holder nokså lenge der også.


(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

#17
For meg virker det som at bremsene på 2CV er mer ubeskyttet en bremsene på en C5 som ligger "inne" i felgen. Men det har vel ingen betydning på funksjon og levetid? Skulle vel også tro at det beste var å ha bremsene så nær hjulet som mulig? Hvorfor har ikke Citroen videreført inboard bremser i de nyeste modellene? Ser at f.eks. GS har slike bremser.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

André

D-modellene har også innboard bremser...når CX ble lansert fikk jo den (og alle senere modeller) tverrstilte motorer så da falt vel den muligheten bort.

Ellers så heller jeg også til den oppfatningen at bremsene ute på navet er mye mere utsatt for vann og saltsørpe,spesielt med dagens mote med store og åpne felger, enn ved bremsene inne ved gearkassen
mvh André....kjører 2CV i Bergen

2EL (Klara)

Sitat fra: Otto på søndag 07 aug 2011 @ 22:29:23
For meg virker det som at bremsene på 2CV er mer ubeskyttet en bremsene på en C5 som ligger "inne" i felgen. Men det har vel ingen betydning på funksjon og levetid? Skulle vel også tro at det beste var å ha bremsne så nær kraften (hjulet) som mulig? Hvorfor har ikke Citroen viderført inboard bremser til de nyeste modellene? Ser at GS har slike bremser.

Det er nok for dyrt å produsere nye biler med dette systemet. Og jobben med å bytte skiver på en 2CV er mye større en på en C5. Klossene er jo genialt enkelt å bytte på en 2CV og GS bare å åpne pansere og skru dem ut :D
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

citro1cx

I tilegg til det jeg allerede har nevnt er det også en annen negativ ting med 2cv bremsene. Det er påkjenningen på drivknutene som bærer omtrent hele bilens bremsekraft. Drivknutene er sannsynlig i utgangspunktet konstruert for dette, men med en sliten drivknute får man ekstra upresise bremser den eller eller andre retningen. jeg merker i allefall stor forskjell på en god eller dårlig drivaksel.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Olav

Hmmm... Jeg en vibrasjon i bremsene mine som jeg trodde kom fra bakbremsene, men de er sjekket og er ikke problemet. Har egentlig skiftet hele bremsesystemet, men jeg har fortsatt denne vibrasjonen. Den er mest fremtredende ved sakte fart.

Skiftet mansjetter og smurte opp drivakslene i sommer og synes det ble litt bedre etter det.

Kan vibrasjonen rett og slett skyldes at de ytre drivknutene er slitte tro?

Har også en ulyd fra navene fremme som jeg antar er fra lagrene, men kanskje dette også skyldes drivknutene? Ulyden er konstant og endrer seg egentlig ikke om jeg svinger.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

BergRace

Lite kast i en eller begge skiver, vanskelig å se med det blotte øye.
Ev. kan skivene ha "blånet" dvs. glødet og ikke fått tilstrekkelig kjøling i etterkant, dog veldig vanskelig å få til med en 2CV.. Veldig lett å se, skivene får blå flekker på jevne intervaller rundt hele skiven.
J.
P.J.Berg

Poirot

Kan jo ikke la anledningen gaa fra meg til nok en debatt for eller mot disse blikkskjolda... ::)
Selv fjerner jeg dem konsekvent!  Delvis fordi de har en stygg tendens til aa loesne og lage ekle lyder, delvis fordi jeg erfaringsmessig ikke har bruk for dem.  Selv ved fjellkjoring, saagar med heldekkende plate under motor/gearkasse, har jeg kun EN gang hatt varmgang - i bremsevaeska!
Men selvsagt har de en effekt, og Citroen hadde like selvsagt ikke spandert dem hvis de ikke var til noen nytte - f.eks. ved alpekjoring; tynn, varm luft og bratte nedoverbakker uten aa bruke motorbrems... ;D
Bedre med 2CV enn bare èn!

citro1cx

Sitat fra: Poirot på tirsdag 09 aug 2011 @ 22:12:04
Kan jo ikke la anledningen gaa fra meg til nok en debatt for eller mot disse blikkskjolda... ::)
Selv fjerner jeg dem konsekvent!  Delvis fordi de har en stygg tendens til aa loesne og lage ekle lyder, delvis fordi jeg erfaringsmessig ikke har bruk for dem.  Selv ved fjellkjoring, saagar med heldekkende plate under motor/gearkasse, har jeg kun EN gang hatt varmgang - i bremsevaeska!
Men selvsagt har de en effekt, og Citroen hadde like selvsagt ikke spandert dem hvis de ikke var til noen nytte - f.eks. ved alpekjoring; tynn, varm luft og bratte nedoverbakker uten aa bruke motorbrems... ;D

Dette har du jo helt rett i. For vanlig puttrekjøring i nærleiken og i vårt klima (akkurat her nå som i Bergen her, med regn, regn, regn...) er det vel ikke så mye hente på kjøling. Det at du tar dem bort kan jeg forstå. Skoldene virker som om de er den siste delen som noen gang er produsert for 2cv, og dermed bare skudd på bilene etter lunchpausen i produksjonen, m.a.o. veldig mye rødvinspreget produksjon. ;D Tror nok likevel de har sin misjon når man ligger og durer på motorveier i timesvis, og da det er viktig at bremsene er nedkjølt før en hard oppbremsing. Det samme gjelder i lange nedoverbakker som også finnes i France.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6