Hovedmeny

Historien om U602

Startet av PerI, lørdag 21 jan 2017 @ 08:44:21

« forrige - neste »

PerI

Forord
U602 er nå snart ferdig med sitt 45.år som foredlet fransk metall, i den forbindelse er det på tide med en oppsummering av historien så langt. Siden den forlot fabrikken i Frankrike ble den førstegangsregistrert i Trøndelag. Her hadde første eier funnet ut at det passet seg bra med en 2cv og den 31.mars 1971 kom skiltene på. Siden jeg ikke kjenner til historien så godt fra sytti og deler av åttitallet blir det først og fremst i mitt eie historien fortelles.

Kapittel 1. Ut på glattisen
Så stod den der, annonsert på autodb.no i januar 2002 til 10.000 kr. Tre bilder av ymse kvalitet var alt jeg hadde å forholde meg til, men konstanterte fort at det var snakk om defekt kalesje, uten skilter og nokså sjabby stand. Mitt instinkt slo til selv med studentbudsjett og jeg var første som tok kontakt og kjøpte den usett fra Oppdal. Hadde tross alt vært uten kjørbar 2cv i 3 år og abstinensene var merkbare. Dro opp med BX og tilhenger i slutten av januar. Ingen god kombinasjon med piggfrie vinterdekk, henger og snøføre husker jeg men det gikk da bra hele veien opp og ned. Bilen svarte til forventningene, penger skiftet eier og bilen stod surret fast på henger klar til å fraktes til sydligere strøk. Det blåste nordavind fra alle kanter, hengeren sklei sikksakk langs E6 opp fra Oppdal mot Dovrefjell til jeg skjønte at her var det bare å vende seg til glatt føre først som sist. Turen tok tid for å si det slik, men hjem til Sørlandet kom vi til slutt.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

Kapittel 2 Vel hjemme
Man får jo summet seg litt når doningen står trygt lagret i opphavets garasje og man finner ut av diverse ting. Det opprinnelige vognkortet avslørte førstegangsregistrering 31.mars 1971 med U-skilt. Med andre ord hadde de ventet èn dag til hadde ikke denne fått en-bokstavskilt. Ser for meg diskusjonen rundt frokostbordet 31.mars 1971 etter å ha fått beskjed om at bilen blir klar for henting:

- Ska vi itj vænt tel imorra med å reggisstrer an, så får vi de nye fiine skiltan?
- Neei, vi ska da på tur i dag å. Fint vær å, vi rull ne taket og fær te Steinkjær. Sikkert ing'n som står i kø hoss bilsakkyndige i dag heller.

Uansett, en stor takk til første eier for at de gjorde som de gjorde, da kunne jeg velge nummer selv drøye 30 år senere. På 2cv så er jo ikke uskrevne regler til for å følges uansett, så selvfølgelig måtte en slik doning ha et såkalt tulleskilt etterhvert. Forøvrig noe man også ser i andre motormiljøer som enkelte synes er en pest og en plage. På slutten av 70-tallet fikk den VD-skilt siden den har holdt til i Trøndelag frem til jeg kjøpte den. Den endte opp hos et par som til slutt skilte lag. Bilen var selvfølgelig solgt av den ene og papirmessig eid av den andre og jeg ante trøbbel med salgsmelding. Men heldigvis var det bare sympati å få for at jeg ville sette istand 2cv-en og fikk lykkeønskninger på gul post-it-lapp sammen med utfylt salgsmelding i retur. Sånt varmer!

Litt tekniske data:
Farge: AC423 Rouge Massena. Burgunderrød på norsk.
Motor: Den velkjente 602-ccm med singel solex-forgasser. Heldigvis valgte førstegangskjøperen 602-motoren og ikke 435ccm.
Bremser: Trommelbremser rund baut, med andre ord en fin mulighet for oppgradering..

Torpedoveggen var kledd med inntørket pålimt asfaltpapp som var i ferd med å gå opp i liminga med fare for å falle ned på eksosen. Noe av det første jeg gjorde var å fjerne det. Det var sikkert plassert der på grunn av forsøk på støydemping, men kan aldri tro det hjalp med så tynt lag. Ellers kan vi observere at jeg fant chassisnummerplata under pappen, kjølelokk over dynamo manglet, bensinvarmer antakelig har vært montert (det runde blanke lokket som er skrudd fast i torpedoveggen ved siden av papprøret var brukt som tetting), hornet var feilplassert og ledningstjafset var helt originalt etter god gammel fransk oppskrift. Reflektorene var opplagt modne for utskiftning.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

Kapittel 3 Restaurering del 1
Jobben med å få denne på veien begynte forsåvidt med en gang, men hadde selvfølgelig masse annet å drive med også så full prioritet fikk den ikke. Litt av min egen argumentasjon for å skaffe meg en 71-modell i 2002 var at denne allerede var veteran. Jeg hadde allerede begynt på oppsveising av en grønn og svart 1976-modell innkjøpt for vrakpant, som ble kjørt med prøveskilter og dårlige bremser fra Nummedal til Sørlandet på indre veier. Holdt meg den gang unna alt som het byer og tettsteder som det var en viss sjanse for at en lokal lensmann kunne være på jobb i, for jeg hadde nok måtte gå hjem ellers. Siden 71-modellen var såpass mye bedre så avskrev jeg 76-modellen raskt som delebil, eventuelt langtidsprosjekt. Og det er den enda.

Litt småplukk som lufteluke under vinduet ble byttet raskt pga rust og utett pakning. Slikt hadde jeg på lager, dog ikke helt i riktig farge men godt nok. Siden vindusviskermotoren med to-trinns hastighet (som det var krav om her til lands) er så stor på 70-talls 2cv at dashboard-plastikken må ha et utskåret hull så var jeg derfor villig til å ofre originalplastikken til fordel for moderne vindusviskermotor og dashboard-plastikk. Jobben med å ha selvparkering droppet jeg den gang, med resultat at at jeg måtte stoppe bryteren litt før viskerne nådde bunnen av vinduet. Hvordan jeg løste det når eu-kontrollen ble strengere noen år senere kommer etter hvert.

Jeg flyttet til Oslo høsten 2002 og kom fort inn i 2cv-miljøet der, så det gjorde at bilen ble stående enda noen år på Sørlandet før den var klar til bruk.

Bildet viser ny lufteluke, demontert viskermekanikk, tatt bort pappen på torpedoveggen.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Belgau

Sitat fra: PerI på søndag 22 jan 2017 @ 18:27:42
Kapittel 3 Restaurering del 1
Hvordan jeg løste det når eu-kontrollen ble strengere noen år senere kommer etter hvert.


Jammen det er jo bare helt kongebra at farkostenes brokete historikk utbroderes & deles med en litterær backdrop på forumet. Her er ingen detalj overflødig! Heldigvis har jeg selv ikke møtt EU kontrollør som tester selvparkering og to hastighets vinduspusser. . .
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

PerI

#4
Kapittel 4 Sidesprang
Høst ble til vinter, vinter til vår og plutselig var sesongen over. Ikke at jeg på noe tidspunkt var tom for interessante kjøretøy, for våren 2003 kjøpte jeg mitt til nå eneste spjut nye kjøretøy, en Vespa PX200. I løpet av sommeren ble jeg gift med min fru, og på høsten kom et nytt interessant objekt inn, en Fiat 238 med enkel hjemmelaget campinginnredning. Våre sommerplaner for 2004 ble lagt tidlig, ferden gikk mot Europa og UK. Men abstinensene og frustrasjonen økte dag for dag over ikke å ha en kjørbar 2cv i hus. I ren desperasjon ringte jeg på et allerede kjørbart og eu-godkjent objekt høsten 2005. Blackbird ble redningen for 5000 kr. Til tross for rustangrep fra alle kanter og flass i lakken hadde hun 2 år igjen på eu-kontrollen, så jeg visste at dette burde bli en nokså enkel match. Byttet litt rundt på panser og skjermer. Litt sveising i gulv og tut og kjør. For dere som husker sommeren 2006 på østlandet, så var det sol, sol og atter sol. Taket stod mer eller mindre opprullet hele tiden. En oljelekkasje som gjorde at jeg måtte "jukse" på et 2cv-treff klarte ikke å ødelegge gleden, for fiksen var lett viste det seg. Etter sesongen tok jeg valget - nå eller aldri med U602. Blackbird skiftet eier i november, takk for turen!
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

#5
Sitat fra: Belgau på søndag 22 jan 2017 @ 22:30:04
Heldigvis har jeg selv ikke møtt EU kontrollør som tester selvparkering og to hastighets vinduspusser. . .

Bare vent... :D

Jeg spekulerte i det, og de fant det ut til slutt. Nå har jeg laget et rele-opplegg men kobler det ut under bruk og jeg parkerer de selv. Men nå kan jeg i det minste velge :D

Samme med nødblink, jeg plukket ut noe som så ettermontert ut. Jommen fant noen ut at en 1971-modell skulle ha det og jeg måtte lage et par releer der også etter noen år.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

#6
Kapittel 5 Restaurering del 2
Bremser. Komplett sett med nye rør var kjøpt inn. Jeg hadde også liggende komplett gearkasse med skivebremser. Når alle rør likevel skulle byttes, så er det ikke så veldig mye større jobb å konvertere fra trommelbrems til skivebrems. Et par år tidligere hadde jeg diskutert med Erik i Classic Parts om det gikk an å bruke trommelbrems foran men bruke LHM som bremsevæske. Utfordringa da er bremsepumpene foran, der gummipakningene må tåle LHM. Slikt finnes ikke originalt på noen 2cv. Men det hadde de en løsning for, så jeg fikk kjøpt ombygde bremsepumper foran som hadde riktig type gummipakninger. Fordelen med LHM kontra DOT bremsevæske trenger jeg neppe å ta her.

Fristelsen med å ha nærmest vedlikeholdsfrie skivebremser tok likevel overhånd, og jeg satt i gearkasse med skivebremser. Har aldri angret på det, spesielt ikke dajeg måtte nødbremse som siste 2cv i en kortesje i gamlebyen i Fredrikstad da et barn løp rett ut i veien. Bilen stoppet momentant og moren var så takknemlig for at jeg fikk stoppet. Ikke at det gikk så fort, men ingen tvil om at bremsene var i orden :)

Den vanskeligste jobben med bremserør på 2cv er å få de inn i bakhjulsstillinga på plass i festehullene. Etter passe mye svetting så smatt de endelig på plass, takket være tråd, strips m.m. Hvis noen skal bytte de, så er det lettere å gjøre det hvis karrosseriet er av. Men den muligheten hadde ikke jeg, for konkluderte med at jeg ikke trengte å skille karrosseri og ramme som en del av restaureringa.

Bremsekalipperne måtte overhales for de satt fast. Fettpresse er et triks, og jeg fikk de gamle ut. Jeg konstanterte at stemplene måtte fornyes siden det var korrodert hakk i de med fare for at LHMen ville lekke ut. Handlelista over deler jeg planla å kjøpe på verdenstreffet i Sverige sommeren 2007 begynte å fylles opp, og selv om et bryllup til ei kusine samt at jeg egentlig ikke hadde fått fri fra jobb holdt på å ødelegge hele verdenstreffdeltakelse for min del så øynet jeg likevel et håp om å få tak i noe på en av de to dagene jeg planla å være der.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

#7
Kapittel 6 Restaurering del 3
Det nærmet seg noe, og hjem fra Sverige fikk jeg tak i nytt tak i lys beige som jeg synes passet bedre mot rødfargen enn en annen rødfarge som den hadde tidligere. Skulle gjerne matchet taket bedre mot det hvite safarikittet på skjermene, men ville ikke ha hvitt tak. Diverse elektroniske releer og tenning, lysparaboler samt 4 nye bremsestempler og rep-kit ble også med over grensa. 4 nye dekk hadde jeg fått tak i året før. Det var ikke lange tida jeg trengte for å montere dette. Et lite hull i gulvet ble sveiset samt åpnet bunnplata i ramma på den ene sida foran og konstanterte at den så nokså bra ut. Rustfri var hverken ramme eller karrosseri etter dette, men med pen sommerbruk vil nok dette holde en stund til var konklusjonen min den gang.

27.august hadde jeg time til EU-kontroll hos Citroën i Grimstad. Jommen, den gikk gjennom! Det var rett etter det jeg oppdaget at salgsmeldinga mellom det fraskilte ekteparet manglet, så det tok meg et par turer til trafikkstasjonen for å ordne alt. Da jeg møtte opp på Billingstad trafikkstasjon for å få registrere den fant de den ikke i autosys med en gang annet enn et skiltnummer, men en telefon til trafikkstasjonen i Trondheim avklarte det hele. En gang på 80-tallet var siste gang denne hadde hatt skilter på seg sist. Det forklarer den lave km.standen på drøye 50.000 km.

Så var det skiltet da. Ville gjerne ha en-bokstavskilt siden denne var gammel nok til det. Selv om jeg er fra område med "I-skilt" så var det ikke så viktig for denne å få det. Tidsriktig? Tja, man kunne jo i teorien ha et lavt nummer selv om bilen var nyere men vanlig var det vel ikke. Så jeg klinket til med U602 siden det var et av få ledige med det nummeret. "U-skilt" er fra Trøndelag og bilen har historie derfra. Uansett, påskiltningsdagen 7.september 2007 - det er fra den datoen historien virkelig begynner for meg og U602!
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

EirikJ

Sitatpåskiltningsdagen 7.september 2007 - det er fra den datoen historien virkelig begynner for meg og U602!

Ja, noen av de beste 2CV historier blir til med skiltene på  :)

Takk for at du deler Per! Endelig litt god gammel aktivitet på forum, til og med med bilder.
Citroënnlig hilsen Eirik

PerI

#9
Kapittel 7 Ut på veien

Enig, Erik! Det er først når man får brukt bilen at opplevelsene virkelig kommer! Selv om det selvfølgelig er artig å stå og skru i garasjen også, men ikke hele tida..

Nå kommer jeg ikke til å fortelle om hver eneste småtur i nærområdet jeg har tatt med denne, men noen høydepunkter har jeg tenkt å få ned på tastaturet. Jeg lot bilen stå på Sørlandet også denne høsten og kjørte litt med den der ved høve for å være sikker på at alt virket før jeg tok den østover på vårparten 2008. Våren kom og U-602 ble flittig brukt i og rundt Oslo den første tida. Jakten på den gule pære på vårparten var vel første treff med U602 som jeg var med på foruten rene 2cv-sammenkomster. Grensetreffet dette året var på Tornby i Hirtshals, så det var ikke akkurat en stor utfordring selve kjøringa dit. Pinseutfarten ut av Oslo det året var som vanlig ut av Oslo helt hinsides, Drammensbroa mener jeg fortsatt hadde bare ett felt hver vei og vi beregnet selvfølgelig god tid nedover. Ferga vår gikk fra Larvik. I Vestfold er kona godt kjent, så det ble for det meste småveier inn i landet der. Vi tuslet i sakte tempo på ypperlige 2cv-veier hele veien til Larvik og hadde god tid tross alt. Treffet var konas første, og det var heldigvis vellykket for hennes del også. Vår sønn var på sitt vis også der på første reis, i magen på mor.





(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

#10
Kapittel 8 Pimp my ride
Noen detaljer har kommet og gått, her er et som kom som en forberedelse til foreldretilværelsen. Barnevognsskilt måtte den jo ha. Og to hestehoder på panseret kjøpt i en krimskramsbod på Retromobile. Barnevognsskiltet har passert gjennom både EU-kontroll og politikontroll..

Hestehodene har jeg i dag tatt av, men har de liggende. Barnevognsskiltet falmet til slutt opp og er også tatt av. Så en litt renere linje har jeg valgt etter hvert, det ser man om litt.

En liten tilleggshistorie om kreativ eller smakløs utsmykning kan man jo også ta, og det gjelder den første tida jeg kjørte 2cv på midten av 90-tallet. Hvis dere ser ekstra på bildet av Dollyen min her, så ser dere at støtfangeren ikke er helt vanlig. Den bestod av et par sko og noen avkappede buksebein fra ei bukse, slik at det så ut som om det faktisk lå en person og fikset noe under der. Det var etter en idè fra min far som hadde denne Dollyen fra den var ny. Jeg har sett andre også setter sko der, men har ikke sett at støtfangerhorna også har bukse. Vel, jeg ble stoppet i rutinekontroll en sen kveld ved Larvik på vei sørover. Politiet fikk se de rette dokumenter, og skulle så ta seg en tur rundt bilen for å se at alt av lys virket. I det han gikk foran bilen knakk han totalt sammen i latter og ba kollegene komme å se. Plutselig stod en horde av politifolk foran bilen og hikstet av begeistring over støtfangeren. De tok sågar bilde av bilen som jeg antar sirkulerer den dag i dag på interne politifester i Larviksområdet 20 år etter. Jeg ble ønsket god tur videre :D
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

Kapittel 9 Sommerfuggel i vinterland


U602 var selvfølgelig med på deler av feiringa av 2cv 60 år, var det nærmere 50 biler som deltok eller husker jeg feil? Imponerende skue var det ihvertfall å kjøre i kortesje i Oslo. Men 15.november var det tid for å kjøre U602 til vinterlagring. Om ikke sommeren hadde vært fin det året, så var ihvertfall den dagen det. Jeg kjørte uten tak hele veien fra Oslo til Sørlandet, der bilen ble satt inn for vinteren.

En ting som aldri har virket i mitt eie, og som man uansett ikke skal stole for mye på hvis den virker, er tankmåleren. Etter mobiltelefonens inntreden har jeg derfor praktisert å ta bilde av kilometertelleren hver gang jeg har fylt bensin. Hvis jeg samler sammen alle ganger jeg har fylt U602 så vil det fort bli en liten kortfilm av det hele. Med 20 liters tank og 350+ km rekkevidde på tanken så kan jeg øyne muligheten til det. En slik praksis har også en annen historisk fordel, det er nå lett for meg å se hvor langt jeg har kjørt på hver sesong. 5000 kilometer klokket vi inn i 2008.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

#12
Kapittel 10 Verdenstreffet i Tsjekkia

Sommeren 2009 fikk jeg fri noen dager som jeg regnet ut var nok til å dra rett opp og ned til verdenstreffet i Most i Tsjekkia. U602 fikk selvfølgelig det ærefulle oppdraget med å frakte meg og tingene trygt frem og tilbake. Noe ekstra bagasje må jeg innrømme jeg hadde på vei hjem. Ebay er farlige greier. Men jeg klarte i hvert fall det kunststykket å kjøpe et panser til en Fiat Coupe i England. Deretter finne en person med 2cv som bodde i nærheten til å plukke det opp og legge det på combicampen sin og frakte det med seg til Tsjekkia. Derfra var det i mitt eie, og jeg hadde tatt med takstativ hjemmefra til å legge det oppå U602 i det jeg skulle hjemover. For å si det slik, panseret fungerte vel mer som et vinge enn noe annet. Var litt smånervøs for det hele i det jeg nærmet meg forblåste Danmark, men akkurat den kvelden jeg fløy lavt over Rødbyhavn var det så å si vindstille! En liten tur innom Copenhagen Grand Prix ble det også tid til på samme tur, men ikke planer om jeg slapp inn på noe veteranbilparkering med et panser på taket. Tror vaktene var redd for at jeg var der som selger av ymse krimskrams da de så alt rotet som hadde samlet seg opp etter en uke på tur og ikke minst panseret på taket. Var litt nervøs for at hvis jeg tok bilde av ekvipasjen så kunne det bli brukt mot meg i en eventuell trafikkontroll, men tok likevel sjansen og gjemte kameraet godt nedi bagasjen. Rett over grensa var det noen som hadde blitt stoppet i politikontroll, men de sjekket ikke meg og min taklast  :angel:

Småturer i og rundt Oslo ble det selvfølgelig også tid til, et par bilder fra Treff Til Tusen og det nokså uformelle Jakten på den Gule Pære. Hvis dere ser nøye etter, hadde jeg det året laget til ei tre meter stang med ei gul pære i på toppen som var koblet til 12V. Det var en litt modifisert pære, så den lyste ikke like kraftig som ei H4-pære. Så da var det bare å jakte på pæra fra Bygdøy gjennom Oslos gater og opp til Frognerseteren.


(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

#13
Kapitten 11 Motorbytte
På turen til Tsjekkia sommeren 2009 merket jeg tenningsbank når jeg presset motoren. Det hjalp ikke å justere tenning. Så jeg konkluderte med at et bytte av en motor jeg hadde ville være mest fornuftig. La opp til gammel type clutchplate fordi denne var ny noen år tidligere, byttet over svinghjul på grunn av det, og renset og tettet motoren så godt jeg kunne med noen nye pakninger her og der. Kjøleblikket beholdt jeg for å ha et visst tidsriktig preg. Voila - som en ny bil! Nå kunne jeg endelig slippe de 29 viltre hestene ut i fri utfoldelse. Litt hastverk ble det, så alt ble ikke montert til første tur (trekantplatene). Av langturer i 2010 så ble det ihvertfall en tur til Åland på grensetreffet i pinsa. Jeg klarte ikke å unngå å handle billige bildeler denne gangen heller, så ei bakluke til Evasion i nesten samme farge som U602 og ei gearkasse til Xsara ble plukket opp i Jönköpingområdet. På vei hjem fra Åland slo jeg følge et stykke med flere svensker og nordmenn, blant annet han som stod i bresjen for verdenstreffet i Sverige i 2007. Han hadde litt av hvert i garasjen, blant annet en Tatra med luftkjølt V8. For en heftig lyd det var i den!
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

#14
Kapittel 12 Nürburgring og verdenstreff
Bursdagsgaven til min fetter i 2011 var at vi skulle på roadtrip med 2cv til Formel 1-løpet på Nürburgring. Vi dro nedover torsdag før løpet og var ikke kommet lengre enn til Sarpsborg før ladelampa lyste. Minnene gikk fort til to år tidligere, i Østfold sluttet jommen bilen å lade på vei til Tsjekkia også. Den gang var det bare en sikring. Vel, vi vrengte inn på nærmeste bensinstasjon og konstanterte at vifta hadde løsnet fra festet. Heldigvis lå skruen igjen, så det var bare å finne frem den obligatoriske lange 14mm pipen som enhver 2cv-eier må ha i bilen og trekke til. Heldigvis har fetteren også hatt 2cv en gang i tida, så et lite ufrivillig stopp langs veien skremte ikke noen av oss. Tut og kjør!

Videre ned svenskekysten med åpent tak til sola gikk ned. Overnattet på en rasteplass i telt mellom København og Rødby. På kvelden dagen etter avreise i Oslo kom vi frem til en av de mange campingplassene rundt Nürburgring. I utgangspunktet var det nokså fullt, men et lite telt hadde de da alltids plass til, så vi fikk et lite hjørne med helling ved inngangsporten. 2cv-en stod ved siden av. Når folk skjønte vi hadde kjørt fra Norge med den så bare himlet de med øynene og sa crazy people. Eller Quack-quack om dem ville spøke med det. Vi bare lo og hadde det helt topp, forøvrig var dette mn debut som publikum på et Formel 1-løp. Vi hadde fått tak i billetter med helt grei utsikt til under 90 euro. Begynner man å regne på transport- og overnattingskostnader så ser det da riktig hyggelig ut i opplevelser pr. krone, så Formel 1 må ikke være dyrere enn man gjør det til.

Etter Formel-1-løpet kjørte jeg fetteren til nærmeste flyplass hvor han dro hjem til Norge, og jeg dro videre retning Frankrike og tok igjen resten av det norske følget inn mot treffplassen. Det ble en uforglemmelig opplevelse for meg og U602.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III