NB Styreledd / Styrearm NB

Startet av Belgau, onsdag 12 sep 2018 @ 00:26:07

« forrige - neste »

Belgau

Vi har alle ansvar for å holde vognene våre i teknisk god stand.

Kan vi sette oss som mål å demontere / få demontert / styreleddene - styrearmene på vognene vår i vinter, kontrollere kulene på armene for slitasje? Og ved funn av slitte / defekte deler bytte styrearm, skåler og mansjetter. . . Før i tiden da 2CV'n ble brukt både sommer og vinter ble i det minste endeleddsmansjetten inspisert (gjort tilgjengelig for inspeksjon) to ganger i året (ved hjulskifte).

Nåtildags blir ikke hjulene tatt av så ofte. Så endeleddene lever sitt liv i stummende ensomhet.

Jeg sier dette fordi jeg ble oppringt av en bekjent heromdagen. Han hadde gått til anskaffelse av en 2CV for to tre år siden som har blitt veldig lite brukt. Så han skulle selge den. Men han hadde fått en 2'er på EU kontroll (endeledd) og ville gjerne ha den godkjent før salg. Men mekanikeren hans hadde problem med å få tak i deler og var dessuten blitt sykmeldt. Så han ringte meg for hjelp. Jeg demonterte endeleddene og fant til min forferdelse ett endeledd som målte 18.5mm over kula. Som var Ø21.35mm da de var nye. Det andre målte 20.1mm.



Vogna har hatt en eier fra den var ny før min bekjent fikk tak i den. Fått service på merkeverksted. Slitasje av så alvorlig karakter fører til enten brudd på armen eller brudd på styrestaget. Veteranbilulykker trenger vi ikke, noe denne høsten har gitt oss en vekker om.

De som er ukomfortable med å skru på forstilling og styring selv skal selvsagt ikke gjøre det. Men da bør en bilmekaniker med kunnskap om slikt bes om hjelp. Etter å ha blitt gitt en beskrivelse av problemet. Forumet er sikkert behjelpelig med kontakt med GODE 2CV mekanikere. Er vel et egent emne om det.

Det var bare flaks at feilen denne gangen ble påpekt på EU kontroll. Kontrolløren visste neppe at det dreide seg om en svært farlig feil. Han kan ha trodd at det bare trengtes stramming.

Sånnhardetblitt.   



Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Otto

Jeg har nye mansjetter liggende og  bytter kanskje endeledd og skåler/fjer når jeg først har demontert for inspeksjon. Erfaringen med trommelbremsene, som hadde null effekt, sier at alt må sjekkes. Når dette er gjort er det bare kingboltene som ikke er byttet.
Jeg bare smører opp og lar kontrolløren sjekke.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Otto

#2
Mulig å se om dette kan brukes? Det er en liten slitekant på kulene. Den ene måler såvidt under 21 mm. Den andre 20,5 mm.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Jeg ville brukt de, kan ikke se noe problem med det. Kan være lurt å svinge over til en side når du monterer på plass lokket i enden. Skru helt til, og så litt tilbake. En kvart omdreining tilbake burde være ok.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

OK. Det var grease i skålene selv om mansjettene var ødelagte. Bytter blikkplata og muttrene fikk litt slitte spor (bytter til mutter med smørenippel), men er det lurt å bytte boltene?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Bruk de gamle, det går helt fint.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

#6
Bruker de gamle. ;)
Skal prøve å sjekke kingboltene når jeg får på hjula igjen. Fikk litt tro på at de er OK etter at endeleddene var så bra. :)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil