Hovedmeny

2CV klubben inn i LMK ??

Startet av jwh, torsdag 03 jan 2008 @ 01:03:00

« forrige - neste »

jwh

Styret ønsket innspill hvorvidt klubben skulle melde seg inn LMK.  For mange medlemmer er det kjekt å debattere slikt på forumet, spesielt for oss i distriktene.  Derfor dette emnet.

Mener at på samme måte som Østfoldklubben forlengst er medlemmer i LMK så burde Norsk 2CV Klubb også vært det.  Bare å nevne klubbens 53 modell.  Er denne LMK forsikret gjennom annen klubb, eller kanskje ikke LMK forsikret i det hele tatt ?  I dag er mange og i løpet av få år er alle klubbens biler veteranbiler og da ønsker vel de aller fleste en LMK forsikring. 

Det snakkes om at klubbens vedtekter blokkerer for LMK medlemskap.  Hvordan dette er mulig skjønner jeg ikke.  Er dette likevell riktig, burde vedtektene vært endret for lengst, da mange klubbmedlemmer har kjørt veteran 2CV lenge.

Skal bli interessant å lese eventuelle innlegg mot LMK avtale.  (Jeg greier ikke å komme på noen grunner mot, til det er fordelene for store for medlemmene - og så stor er ikke medlemsavgiften at dette bildet endres).

jan willy
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Poirot

Jeg har lenge undra meg over NORSK 2CV-klubbs vegring mot aa stotte opp om LMK! HVA ER DERE REDDE FOR?  LMK er, som navnet tilsier, "Landsforbundet for Motorhistoriske Kjoretoyklubber", altsaa primaert et organ som taler var sak! I forhold til baade norske og europeiske myndigheter - og det er sannelig noe som trengs!!!  At "forbundet" ogsaa har faatt til en unik forsikringsmulighet for tilslutta klubbers medlemmer, er bare en ekstra bonus.
LMK krever ikke anna enn at medlemsklubbene skal ha et ordna regnskap med revisor, samt oversikt over antall medlemmer!
Ostfold 2CV-klubb meldte seg inn i LMK for flere aar siden, og har overhode ikke hatt noen negative erfaringer.
Dette er noe MEDLEMMENE i Norsk 2CV-klubb snarest bor ta tak i, og sorge for at ogsa DERES klubb blir LMK-tilslutta.
(Alternativt har vi jo alltid plass til flere medlemmer i Ostfold... ;-))
Bedre med 2CV enn bare èn!

dg

#2
Velkommen i medlemsdebatten Poirot. Nå er vel budskapet i innlegget ditt klart, men det er ikke sikkert at alle som er innom forumet vet at du er nylig avgått formann i Østfold 2cv klubb ;)

I Østfold 2cv klubb var vel beslutning om medlemskap administrativ (?) mens vi har valgt å spørre årsmøtet i slutten av måneden. Og ettersom vi spør årsmøtet bør jeg ikke delta i noen debatt heller.

Men om du vil dele på erfaringer med kravene til klubben rundt det praktiske ved regelverket i forbundet - hører jeg gjerne om det pr e-post eller annet.

Ellers vil jeg oppfordre alle å gå inn på hjemmesiden http://www.lmk.no/ og lese gjennom regelverk og forutsetninger (hvis man ikke allerede har gjort det  :)) og sende en e-post med sitt syn til en i styret, så snart som mulig.

dg
p.t. leder'n for N2CVkl

jwh

#3
Får ikke helt tak i tanken din her, Jørgen. 
Medlemmenes mening skal komme frem under årsmøtet, og ikke til styret på forhånd, så hvorfor er det så viktig med å sende info til styret nå ??   Styret selv har sikkert også en mening om saken, regner jeg med.  Vil dere inn i LMK eller ikke ? 

Hva det koster å melde klubben inn i LMK, og dermed konsekvensen på medlemskontigenten interesserer sikkert, og bør være kjent også for de som ikke frekventerer årsmøtene.   www.lmk.no gir intet slikt svar, mener jeg,  Tror også at det jevne 2CV medlem idag er lite opptatt av LMK, da de fleste ennå ikke har veteranbiler.  Så styret må nok komme på banen med fordeler/ulemper da de fleste som sagt på årsmøtet ikke har innsikt og ikke ønsker innsikt ennå.  Hadde jeg eid en 86 modell Dolly hadde LMK ikke angått meg stort, noe som gjelder svært mange av klubbens medlemmer, men endel av oss har altså gammelbil 2CV, og klubben virker idag ekskluderende på disse, når den mangler LMK pakka.  I tillegg er det som Mr. Poirot sier - vi støtter opp om det politiske arbeidet rundt det å eie et entusiastkjøretøy, ved å delta under LMK-paraplyen.

Nå haster det vel også med å få inn saken som et forslag til årsmøtet, hvis saken overhodet skal kunne avgjøres der i år.

jw
:o
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Poirot

Sitat fra: dg på fredag 04 jan 2008 @ 11:23:27
Velkommen i medlemsdebatten Poirot. Nå er vel budskapet i innlegget ditt klart, men det er ikke sikkert at alle som er innom forumet vet at du er nylig avgått formann i Østfold 2cv klubb ;)

  -  Neida, men det er vel egentlig ogsaa ganske uvesentlig?  Ihvertfall i DENNE debatten...?

I Østfold 2cv klubb var vel beslutning om medlemskap administrativ (?) mens vi har valgt å spørre årsmøtet i slutten av måneden. Og ettersom vi spør årsmøtet bør jeg ikke delta i noen debatt heller.

  -  Neida Jorgen. Som i enhver "demokratisk" klubb, meldte Ostfold 2CV-klubb seg inn i LMK forst ETTER at aarsmotet hadde diskutert forslaget og vedtatt det.  At FORSLAGET kom fra styret, er vel greit nok... ;-)

Men om du vil dele på erfaringer med kravene til klubben rundt det praktiske ved regelverket i forbundet - hører jeg gjerne om det pr e-post eller annet.

  -  Det gjor jeg saa gjerne! Men kanskje det er bedre dere i Norsk 2CV-klubbs styre spor MEG? For "kravene" fra LMK har jeg vel igrunn allerede nevnt?  I tillegg koster det kr 5,- pr klubbmedlem pr aar.

Ellers vil jeg oppfordre alle å gå inn på hjemmesiden http://www.lmk.no/ og lese gjennom regelverk og forutsetninger (hvis man ikke allerede har gjort det  :)) og sende en e-post med sitt syn til en i styret, så snart som mulig.

  -  Godt forslag. (Og greier du aa aktivisere medlemmene paa denne maaten, er du en flinkere klubbleder enn det JEG var... ;-))


dg
p.t. leder'n for N2CVkl

Bedre med 2CV enn bare èn!

Morten

Sitat fra: jwh på fredag 04 jan 2008 @ 17:48:13
Får ikke helt tak i tanken din her, Jørgen. 
Medlemmenes mening skal komme frem under årsmøtet, og ikke til styret på forhånd, så hvorfor er det så viktig med å sende info til styret nå ??   Styret selv har sikkert også en mening om saken, regner jeg med.  Vil dere inn i LMK eller ikke ? 

Hva det koster å melde klubben inn i LMK, og dermed konsekvensen på medlemskontigenten interesserer sikkert, og bør være kjent også for de som ikke frekventerer årsmøtene.   www.lmk.no gir intet slikt svar, mener jeg,  Tror også at det jevne 2CV medlem idag er lite opptatt av LMK, da de fleste ennå ikke har veteranbiler.  Så styret må nok komme på banen med fordeler/ulemper da de fleste som sagt på årsmøtet ikke har innsikt og ikke ønsker innsikt ennå.  Hadde jeg eid en 86 modell Dolly hadde LMK ikke angått meg stort, noe som gjelder svært mange av klubbens medlemmer, men endel av oss har altså gammelbil 2CV, og klubben virker idag ekskluderende på disse, når den mangler LMK pakka.  I tillegg er det som Mr. Poirot sier - vi støtter opp om det politiske arbeidet rundt det å eie et entusiastkjøretøy, ved å delta under LMK-paraplyen.

Nå haster det vel også med å få inn saken som et forslag til årsmøtet, hvis saken overhodet skal kunne avgjøres der i år.

jw


Hvis jeg forstår det du skriver riktig tror jeg det kan ha oppstått en liten misforståelse. Hvis denne har grunnlag i det som sto i siste utsendelse pr brev kan jeg jo forsøke å rette det opp, da det var jeg som formulerte den biten:
LMK-medlemskap blir en sak på kommende årsmøte, og selvfølgelig må man i forbindelse med behandlingen av en sånn sak ha flest mulig fakta på bordet. Derfor var meningen med å skrive som jeg gjorde på medlemsbrevet et forsøk på å finne ut om mange av våre medlemmer satt med veteranbiler som tilfredstiller kravene til LMK-forsikring, men som ikke var kjent i klubben. Dernest synes jeg personlig at det er bra med alle andre innspill rundt temaet, selv om beslutningen må skje på årsmøtet.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

jwh

#6
Ja Morten, da ble din bit klar.  Nå har LMK alt fra lagerforsikring, via restaureringsforsikring - til forsikring av registrerte kjøretøy.   Så alle med veteranbil bør telles med, og ingen vet hvor mange biler dette utgjør, men mange er det ikke ennå, men etter noen år har alle i klubben veteranbil.  Jeg vil anslå at veteranbilandelen i klubben ligger pt. rundt 10%.  Tallet kan være både for høyt og lavt, men det er ikke 2% eller 20%.  I tillegg så mener jeg LMK har en klassikerforsikring for nyere (10-30 år) entusiastbiler, trolig gjelder denne (dette må sjekkes) også for 2CV, og vips så kan ALLE i klubben ha en LMK-avtale idag.  .

At Jørgen er opptatt av å samle inn medlemmenes syn skjønner jeg fortsatt ikke, da jeg oppfatter det slik at det er bestemt at LMK medlemskap skal opp som årsmøtesak nå i januar 2008.  Antydningene om at Vidar skulle ha en skjult agenda som tidligere formann blir også for dumt, da han snakker varmt for LMK, og Østfoldklubben vil sågår mest sannsynlig miste et og annet medlem hvis N2CVK tas opp i LMK.  Som medlem bekymrer dette medlemstapet meg lite, men satt jeg i styret ville jeg tettet dette "hullet".  At formannen bevisst/ubevisst setter seg på sidelinjen og ikke har noen mening er litt underlig. Husk vi er en liten filleklubb og ikke Statoil, og LMK innmelding er ingen stor sak, så formann/styret bør besitte en oppfatning, mener jeg..., ellers blir det bare den/de som brenner mest for saken på årsmøtet som avgjør.  Og det er jo lett (og forståelig) i en slik sak å stemme NEI, vis det bildet tegnes - at det bare er noen få medlemmer som oppnår noen fordeler idag.


jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

dg


Jeg oppfattet innledningen på dette temaet som en invitasjon til medlemsdebatt, og ikke en invitasjon til debatt med styret eller meg personlig. Interesse for medlemmenes syn har jeg og resten av styret kontinuerlig - i alle spørsmål som vedrører klubben. Oppfordringen gjaldt vel så mye å sette seg inn i regelverket, selv om styret og årsmøtet selvsagt vil ha stor nytte av flere innspill om hva som rører seg blant medlemmene.

Du har jo helt rett i at årsmøtet bestemmer, men ettersom medlemmene er spredd over hele landet vil det jo alltid være et flertall som ikke kan møte.

I løpet av 2007 mottok jeg 2 henvendelser om spørsmålet fra klubbens medlemmer, hvor den ene var om generell info. Og så har du flagget ditt synspunkt.

Men min melding til Vidar har du nok misforstått, vi har og har hatt en åpen og direkte dialog - også når vi har vært uenige. Men ettersom jeg forstod denne tråden som en medlemsdebatt, synes jeg at en som ikke er medlem bør flagge det. Det er mer en påminnelse om reglene som gjelder for dette forumet.

Jeg skjønner derimot ikke hva du mener med pompøst i forhold til å være nøytal i en medlemsdiskusjon. Meningen med en slik må vel være å få medlemmers syn frem, og ikke mitt. Men jeg er postitiv til LMK som organisasjon, men mangler svar på et par sentrale spørsmål.

Et av de er kostnadsrelatert til fysisk besiktigelse av et hvert forsikringsobjekt, og om reiseutgiftene til komiteen skal belastes den enkelte eier. Det er jo uaktuelt at klubbens øvrige medlemmer som ikke nyter godt av en slik forsikring skal betale dette for andre, i hvert fall i dagens situasjon med stor andel nyere biler. 

Jørgen

jwh

#8
Styret er selvsagt hjertelig velkommen til debatt på denne lenken, dere er medlemmer dere også  ;)  Og siden Østfoldklubben pt. har lagt ned forumet sitt, så har jeg tenkt at alle 2CV eiere i Norge er velkommen til N2CVK's sitt forum - noe du også tilkjennegir ved å ønske Vidar velkommen i LMK-medlemsdebatten.  At vi skal presentere oss hele tiden blir litt voldsomt. Så at han "glemte" å si at han ikke var medlem ville jeg latt passere, vi kjenner jo hverandre de fleste her på forumet.

Så når det gjelder at Vidar burde opplyst at han var avgått formann i Ø2CVK, svarer han selv:
........... det er vel egentlig også ganske uvesentlig ?  Ihverfall i denne debatten ?
og det jeg uttrykte var støtte til han, og mener at jeg ikke har misforstått, selv om du henviser til "regler" og jeg til "skjult agenda". Lett å tenkte den tanken når man sitter i andre enden, da jeg aldri har vært noen stor regelrytter.  Men la nå den ballen ligge.

I andre klubber jeg kjenner betales et fast beløp for besikting av kjøretøyet, kontrollen (hvert 10 år) utføres av klubbens oppnevnte besiktningsmann, og eventuelle reiseutg. dekkes av eieren av kjøretøyet. Man står også fritt til å "spleise" på reiseutgiftene ved å besiktige flere biler samtidig. I praksis vil nok ikke N2CVK ha noen besiktningsmann utenfor Oslo-området og så for det være opp til det enkelte medlem å benytte denne personen - event. finne en lokal herremann.  Men glem ikke at LMK er mer enn bare forsikringen .....

Jørgen, glem p..... ordet, det står heller ikke i teksten min, ordet var kun inne et øyeblikk i en av mine kladder - som du tydligvis leste.  Har litt egen-sensur jeg også, veit du.  Fant en riktigere, bedre og ikke minst en mer konstruktiv måte å formulere meg på. At du heller ikke skjønte hva jeg mente tar jeg som et godt tegn... ;D  Ellers går det mest i snømåking her i sør idag - og jeg lurer på når jeg skal ta til vettet - å gå til anskaffelse av snøfreser .....

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

dg

Den er grei, og takk for innspillet. Du har vår sympati i snømåkingen, men nå så det vel ut til å lette på varselet? Kanskje det kommer hit  ;D

dg

EirikJ

Hadde vel tenkt å holde meg borte fra denne diskusjonen, men men ::)

Jeg har helt siden jeg var 18 år hatt en eller flere veteranbiler registrert. Jeg har aldri benyttet meg av LMK. Har fått vel så bra tilbud fra mitt forsikringsselskap. Og da slipper jeg å bygge om bilen for å tilfredsstille LMK's krav. Og jeg er glad for at jeg slipper de krava.

Jeg er heller ikke medlem av 2CV'klubben, så for meg spiller det ingen rolle, men jeg syns det blir feil hvis alle medlemmer av 2CV-klubben må betale for at noen skal benytte seg av LMK-ordningen.
Citroënnlig hilsen Eirik

Pål B

Spørsmålet om klubbens medlemmsskap i LMK kommer opp i fra tid til annen, og jeg mener å huske at det er gode 5 år siden sist det ble sjekket (undertegnede er tidligere forman - til info), og den gang ble konklusjonen at kost/nytte effekten var for liten for flertallet (sånn ca 95%) av klubbens medlemmer I tillegg oppdaget vi den gang at de som ønsket LMK-fordelene også var organisert på annet hold som ga den nødvendige linken til LMK. Det overraskende var at de med en eller annen form for tilknyttning var de som viste størst forståelse for at N2CVK ikke meldte seg inn.

I mange mange år av klubbens historie har enhver utgift måtte veies på gullvekt, hvordan status er nå vet jeg ikke, men poenget med at enhver utgift en ideel organisasjon har skal så langt som mulig komme alle til gode er viktig. 5,- eller 10,- er ikke mye, men med 240 - 250 betalende medlemmer blir det fort penger, penger som en minioritet av medlemmene nyter godt av.

Som JWH sier kommer det en tid da alle 2CVer er veteraner, men det er minst 5 år til denne kurven begynner og vokse, til den når toppen i 2017. Et eller annet sted langs denne tidsaksen aktualiserer temaet seg. Flertallet vil enten være i besittelse av, eller i nær fremtid få, en 2CV med veteranstatus.

Melder klubben seg inn i år vil den da frem til 2017 ha betalt inn 25 000,- (er det ikke 10,-/medlem/år?) - det er mye penger.

Jørgen Dg`s ønske om medlemmenes syn, og ikke bare generalforsamlingen, støtter jeg fullt ut. Medlemmsmassen snakker med få ord, og det er ikke noe enkel sak og sitte sentralt og tro hva alle ønsker til enhver tid. Et godt eksempel på dette er vel den georgrafiske spredningen på dette forum............
Å tilby noe alle kan benytte seg av er ting, og tilby noe som kun noen få kan nyte godt av er noe helt annet. Formalistisk sett kan generalforsamlingen med demokratiets prisnipper høyt hevet hevde at medlemmene har talt - men det behøver ikke i gi den gode smaken i munnen.

Dette bør faktisk styret behandle, og informere utfyllened om i Citrophil, og etter beste evne søke medlemmenes behov.

Så, ett spørsmål til salen; Kan man ikke som privatperson melde seg inn i LMK?

Pål B

Poirot

Jeg tar sjansen paa at jeg fortsatt tillates aa delta paa NORSK 2CV-klubbs forum-diskusjoner.... (Spesielt siden "min" klubb, OSTFOLD 2CV-klubb, faktisk er direkte linka opp mot dette forumet, fra "VAR" hjemmeside..., ;-))  Alternativt faar jeg melde meg inn i NORSK-klubben ogsaa... ;-)

Til Pal;
Nei, LMK er, som navnet tilsier, et landsforbund for KLUBBENE, ikke for enkelt-medlemmer.  enkeltpersoner er medlem i sine respektive KLUBBER, som igjen er tilknytta LMK.

Til NORSK 2CV-klubb;
Prov aa ikke BARE tenke i kortsiktige "hva lonner seg"-baner!  LMK er det ENESTE forumet i vart land som jobber (baade nasjonalt og internasjonalt - ikke minst i forhold til EU, og der er det MANGE gammelbil-hatere!!!) for aa ivbareta interessene til oss som eier og kjorer veteranbiler OG "gammel"-biler!  Aa stotte opp om LMK, omm enn bare i form av en peskjeden medlemskontingent, KAN vare avgjorende for om vi i det hele tatt far LOV til aa kjore, nogenlunde uhindra, med vaare gamle biler i framtida! Biler uten verken airbag, ABS, ESP, katalysator etc., etc. gaar en svart usikker framtaid i mote.  Leste nettopp at flere byer i Tyskland naa innforer forbud eller skyhoye tollbetalingssatser for "gamle, forurensende" kjoretoy.
LMK er den ENESTE organisasjonen i Norge som med noen tyngde jobber for aat ikke tilsvarende skal skje i Norge.  Eller for at den rullewnde 30-aars-veterankjoretoy-regelen skal viderefores, f.eks...

Jeg oppfordrer derfor ALLE medlemmer i NORSK 2CV-klubb til aa bidra til at klubben tilslutter seg LMK snarest!
(Har Ostfold 2CV-klubb rad, har vel den STORE NORSK 2CV-klubb ogsaa raad til aa investere i framtida...?)

Hilsen Vidar
(Inntil des. 07, formann i Ostfold 2CV-klubb)
Bedre med 2CV enn bare èn!

brochmann

 :)Hei Jan Erik.
Siden jeg nå har en "veteran", 1976 Spot, så undersøkte jeg forsikringsbetingelsene litt. De er så gode at det er vanskelig å tro. Ulempen, slik jeg ser det er at forsikringen stopper daglig bruk av bilen din til jobb etc, med mindre du har en annen bil du kan godtgjøre at du bruker. Jeg har latt være å melde meg inn i veteranklubben fordi jeg ønsker å bruke Spot'en som sommerbil og langt flere kilometer enn forsikringen tilby. Om en skal følge forsiklringsvedtektene helt stramt, blir det få kilometer per år. Inntil noe "bedre" evt. noe mer fleksibelt dukker opp, har jeg standard forsikring og 8000km. Ja, det blir penger av det, men jeg ønsker å ha "sommerbil" jeg kan kjøre når og hvor jeg vil med.
Hilsen Inge Brochmann
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

brochmann

Jan Willy.
Jeg skrev feil i min overskrift. Jeg beklager.
Inge B
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.