Hovedmeny

A-modell spotting

Startet av EirikJ, lørdag 09 jun 2007 @ 10:54:33

« forrige - neste »

brochmann

Hei Forum  :)
"Tutten" og "Spot" tok en maritim runde onsdag 23.juli.
Vi kjørte Bekkestua, Sandvika (Claude Monets alle), ut på E-18 til Asker, Gamleveien fra Asker forbi Asker kirke videre til Asker museum, ned til Holmen, og så til Hvalstrand bad. Bilde 1. Leangsbukta med Leangkollen (tidligere Vidun Quislings "ørnerede", nå Leangkollen hotell) i bakgrunnen på toppen av knatten.

Så ble det stopp hos Hegnar på Holmen Fjordhotell, bilde 2, med noen "gamle" biler bak vinduet.

Fra Holmen til Sandvika brygge, bilde 3. Til høyre over taket for Tutten er Henie-Onstadmuseet.

Strengt tatt begynte vi hos Maliks Kro i Kirkeveien (gressenkemenn trenger fôr de også). Bilde 4

Etterpå dro vi hjem til oss, spiste tapas og drakk vin. Helt flott.

Olav og inge'n
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

eilert

Hei Inge!

Min kjære kunne meget stolt fortelle at hun spottet Spoten din på Majorstuen i går!  8)

-E;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

brochmann

Hei.
Det kjæresten din kan ha sett er den "fake" Spot'en" som Jørgen Hvalby laget som naturtro, og har solgt til ei hyggelig dame som bor omlag på St.Hanshaugen.

Jeg var på Iron Maidenkonsert. Min kjæreste kjører nødig 2cv. Sønnen var også på samme konsert ( og har pro tempore intet kjørekort) og datteren er i Trondheim med sin røde og hvite Dolly. Men, - det finnes èn Spot til på Østlandet, i Telemark ved Bandakkanalen, UE-skilter på denne.

Sønnen nevte at da Olav og jeg var ute på "bytte-låne-tur" (Tutten og Spot på Maritim visning)  ble Spot observert i Sanvika av hans venner UTEN at det jeg som kjørte. (Olav og jeg bytta bil).  Spot er ikke "kjærra" du bruker for ubemerket å "snike" deg unna.

Takk  ;)
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

EirikJ

SitatDet kjæresten din kan ha sett er den "fake" Spot'en" som Jørgen Hvalby laget som naturtro
Ja, snik-kopier kan være litt irriterende ;D
Citroënnlig hilsen Eirik

brochmann

Hei Forum
;D ;D ;D (tre fete glis)
Både Jørgen H og dama (som kjøpte den "fake" Spot'en) er veldig Ok-mennesker. (Jørgen er en "trollmann" med verktøy). Vær heldig du som møter ham og hans lune sjarm. I tillegg er han en stor venn. (Jeg er om ikke annet en stor beundrer,)
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Otto

#140
Thorvald (nydelig restaurert hvit Special) observert i Lillehammer i dag.
Etter en 2,5 t løpetur med Birkebeinergjengen i Gropmarka i 29 varmegrader var det godt å "kjøle ned" med synet av en fin 2CV.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

På ferie i den tidligere franske kolonien Tunisia, er det ikke mye  ta seg til. Desto mer tid til å titte på det som ruller på fire hjul der.
Naturligvis veldig mye gammelt og veldig mye fransk i et land der rust er et ord de ikke kjenner.

Jeg så dessverre ikke mer enn to 2CV'er, men det krydde av Acadianer og Ak'er. Vet ikke om man regner LN som en a-modell, men det krydde av dem også. Så til og med noen Visa med 2cv lyd i.
Sakket med en fyr med en AK400 han hadde hatt siden 1978. Bilen så meget velholdt ut. Kilometertelleren sto på drøye 68.000km men han fortalte at han hadde rundet i alle fall 3 ganger uten å gjøre noen kjempestore inngrep på bilen. Han hadde ingen planer om å bytte den ut siden det var masse bil i gjen i den han hadde. Jeg spurte ham om rust på bilen, men han svarte litt fornærmet at det fantes da ikke rust på bilen hans. Allle vet da at disse bilene ikke ruster ut brøt han irritert til slutt.

Senere så også en raring jeg bare har lest om som åpenbart er bygget på 2CV chassis, og som har likheter med mehari. Fikk ikke tatt bilde av den dessverre.

En annen raring var en forlenget C15 med boogi aksel bak! Ikke a- modell det heller, men vedig kult!
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Alx

Sitat fra: olavstrand på mandag 28 jul 2008 @ 23:06:27
Jeg så dessverre ikke mer enn to 2CV'er, men det krydde av Acadianer og Ak'er. Vet ikke om man regner LN som en a-modell, men det krydde av dem også. Så til og med noen Visa med 2cv lyd i.

En annen raring var en forlenget C15 med boogi aksel bak! Ikke a- modell det heller, men vedig kult!

Utrolig tøft. LN (Hélène på fransk) har jo 2cv-motor. LNA (Héléna) hadde samme motor som du hørte i Visaene, 2-syl boxer på 652.

C15 er i hvertfall en wannabe-A-modell.... ;) Drømmen er en lang C15 4x4 Dangel diesel....
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

EirikJ

Sitat

HAHA...er det mulig, eller er det Photoshop??
Citroënnlig hilsen Eirik

Olav

Ikke photoshop nei... og ja... det er definitivt mulig... men ikke minst kult!!
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

PerI

Sitat fra: Alx på mandag 28 jul 2008 @ 23:15:13
LNA (Héléna) hadde samme motor som du hørte i Visaene, 2-syl boxer på 652.

Ja, muligens i andre land enn Norge, men her til lands hadde LNA og Visa 4-sylindret rekkemotor. LN hadde 2cv-motoren. Så 652 har vel aldri vært levert i noen Citroen Norge-importert bil så vidt jeg vet.

Sitat
C15 er i hvertfall en wannabe-A-modell.... ;) Drømmen er en lang C15 4x4 Dangel diesel....

Du får jo få tak i en slik C15 6-hjuler Alx, med 6-hjulstrekk om det er mulig. Du vil være kongen i gata, byen og landet da ;D

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

Sitat fra: olavstrand på mandag 28 jul 2008 @ 23:06:27

Sakket med en fyr med en AK400 han hadde hatt siden 1978. Bilen så meget velholdt ut. Kilometertelleren sto på drøye 68.000km men han fortalte at han hadde rundet i alle fall 3 ganger uten å gjøre noen kjempestore inngrep på bilen. Han hadde ingen planer om å bytte den ut siden det var masse bil i gjen i den han hadde. Jeg spurte ham om rust på bilen, men han svarte litt fornærmet at det fantes da ikke rust på bilen hans. Allle vet da at disse bilene ikke ruster ut brøt han irritert til slutt.

Senere så også en raring jeg bare har lest om som åpenbart er bygget på 2CV chassis, og som har likheter med mehari. Fikk ikke tatt bilde av den dessverre.


Tøffe bilder, Olav!

Det stemmer nok helt sikkert at A-modeller ikke ruster i så tørre strøk som Tunisia. Vil tro at der er det andre preferanser som teller om en bil er holdbar eller ikke. Antar det er motoren, gearkassa og hjuloppheng og slikt som tar kvelden etter lang tids bruk. Luftfilteret må sikkert skiftes oftere pga sand i det..

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

#147
Sett på Kadettangen i Sandvika i går. Spørsmål fra fruen: Er 2cv-en så sjarmerende at slik parkering kan tillates? ;D





Disse to så jeg på en liten rundtur på Majorstua i dag.


Muligens den noe diskuterte Dolly med tidligere rammeknekk.



Det kan vel neppe bli mer perfekt vær enn det er nå for 2cv-kjøring. Nesten 30 grader. Får mange beundrende og misunnelige blikk for tida.. :D
Tak, lufteluke og vinduer oppe, og det er utrolig behagelig å lunke i 50+ km/t. Gjerne helt opp i over 80 også :)
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

brochmann

Hei Per
Det er noen usedvanlig råe  ;D ;D ;D parkeringsbilder du serverer for Forum fra Kadetttangen. Det kan vel aldri være snakk om at et 2cv-klubb-medlem  ;) parkerer på dette viset? ::) ... eller?
inge'n gode parkeringsvibber akkurat nå
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Otto

Ombygget 2seter 2CV med kalesje, evt. Kit-car på Lillehammer i går (hadde ikke med kamera). Artikkel i GD i dag (ikke på nett). Bygget i Tyskland. Galvanisert ramme. Original 2CV-motor/gearkasse. Front som original 2CV. Nytt bak framdører.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil