Hjemmelagde verktøy for skifte av kingbolt

Startet av daghaneberg, tirsdag 14 apr 2020 @ 23:45:16

« forrige - neste »

daghaneberg

Jeg spurte tidligere her på forumet om det var noen som hadde et egnet verktøy for å presse ut kingbolten å selge (https://www.2cvforum.no/index.php?topic=4088.0). I første omgang ville jeg bruke det på en 1970-modell Ami 8 med en slarkete kingbolt.

Fikk tips av EirikJ om både en kostbar (presseverktøy fra Burton) og rimelig metode (hammer og dor).
Syntes verktøyet fra Burton så veldig fint ut, men fra mitt ståsted har det to svakheter: 1) det er dyrt (>4000kr før det ligger i postkassen) og 2) man må ha ganske stor plass under fjæringsarmen for å få plass til hydraulikksylinderen. En video som viser bruken finnes her: https://www.youtube.com/watch?v=HPx9E_6yNpQ&t=7s

Det å bruke et tilpasset dor-sett ser ut til å være en vanlig metode og det er flere nettbutikker som selger slikt til godt under tusenlappen. Dette syntes også litt utfordrende å bruke uten å demontere fjæringsarmen eller å kunne plassere den på et veldig solid mothold. I tillegg er det endel jobb å demontere forskjermene på en Ami 8 (hvertfall i forhold til en 2cv) for å få litt armslag med hammeren.

Jeg endte derfor opp med å lage en variasjon av det originale Citroën-verktøyet 1858-T som bl.a. franzose.de selger: https://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Spezialwerkzeuge-fuer-KFZ/ANR20080/

Verktøy for å presse ut kingbolt:

Avdrageren er basert på en Biltema 20-352 avdrager og man trenger også følgende deler:


  • 2 lengder på 40 cm av en 16mm gjengestang
  • 4 skjøtemuttere 16mm (NB! pass på at de kan skrus helt inn på gjengestangen. Dette gikk IKKE med Biltemas muttere)
  • 6 vanlige 16mm muttere
  • Én eller et par firkantskiver med 20-22mm hulldiameter
  • Noen små biter av stålskinne på 4x40mm. Andre dimensjoner kan også brukes så lenge det ikke er for svakt

Omtrentlig delekostnad er 500kr.





Det trenger ikke være mer enn 6-7cm mellom gjengestengene så omtrent 2cm ble kuttet av på hver side av avdrageren. Etter dette ble delene lagt på et helt plant bord og festet til bordet med skrutvinger. Gjengestengene var skrudd inn slik man kan se på bildet hele siden for å holde retningen. Kontroller alle mål (husk diagonaler!) slik av verktøyet ikke blir skjevt. Dette er veldig viktig for at det skal gi riktig press. Deretter kan delene punktsveises sammen, før målene kontrolleres igjen og delene sveises godt sammen. På min Biltema-avdrager var ikke hullet til bolten i midten sentrert ordentlig så jeg måtte ta høyde for det når jeg tilpasset og målte opp delene.

Med dette verktøyet presset jeg bolten nedover siden det er bedre plass og bedre mothold nederst på hjullagerhuset. Jeg brukte en 8mm syrefast bolt inni kingbolten som mellomlegg for ikke å sprenge ut kingbolten. Kingbolten er 17mm i diameter og vil ikke skade gjengene til pluggen under kingbolten.

Så snart kingbolten var ute og hjullagerhuset var løst så brukte jeg et annet verktøy for å presse ut de to foringene.

Verktøy for å presse ut kingbolt-foringer:

Verktøyet beskrevet over kunne vært brukt til å presse ut foringene også, men det var ikke nødvendig med noe så tungt og kraftig til den jobben. I stedet laget jeg en enkel avdrager bestående av delene vist i bildet under. Alle delene er noe jeg hadde liggende fra før, men det har heller ikke spesielt høy kostnad i innkjøp. Legg merke til at den ene 14mm pipen som brukes er det samme som egner seg for å demontere viften på en 2cv-motor. Siden jeg har tilgang på 3D-printer laget jeg også noen hylser og guider for å holde verktøyet på plass. Dette er de blå delene på bildet.




  • 25cm lengde av 10mm gjengestang
  • 10mm skjøtemutter
  • 10mm firkantskive, litt tykk
  • 12mm rund skive, litt tykk
  • 2 stk støttehylse for å bygge ut mellom lager/skive og gjengestang
  • Aksiallager med 16mm innvendig diameter (kjøpt på eBay en gang, se bilde under)
  • 14mm lang pipe kjøpt på Biltema. Pipen har akkurat litt mindre ytre diameter enn kingbolt-foringene (pipen har et ca. 10mm hull innvendig, derfor ble 10mm gjengestang brukt)
  • Hylse for å styre gjengestangen inni kingbolt-foringene for å ikke dra skjevt. Bygger ut fra 10mm til 16,5mm
  • Samme som over men med en krage for å hindre at den skir ut av foringen
  • En standard 21mm pipe
  • En styring for gjengestangen inni 1/2" festet i 21mm pipen
  • En standard 10mm mutter



Med dette verktøyet kom jeg til og fikk presset ut begge kingbolt-foringene hver for seg og med god kontroll. For å få foringene helt ut byttet jeg 21mm-pipen (#10 i bildet) ut med en passende rørbit som brukes til å skjøte vannrør.

Hvis noen andre vil prøve seg på å lage et lignende verktøy kan jeg gjerne 3D-printe et "kit" med de blå plastdelene som er på bildet.

Montering av nye foringer ble gjort med det samme verktøyet, men denne gangen brukte jeg en plastplugg for å guide de nye foringene slik at de ikke skulle entre skjevt i hjullagerhuset. Se bilde under.





Håper informasjonen over kan være til andre som skal i gang med kingbolt-skifte og som ønsker å lage sitt eget verktøy for dette. Ikke nøl med å stille spørsmål dersom noe er uklart  :)

Belgau

Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

EirikJ

Kjempebra tips, kjempebra skrevet OG med bilder. Kan jo ikke bli bedre.

To tomler opp.

Citroënnlig hilsen Eirik

PerI

Veldig bra guide, kommer til å lage meg en slik selv :)

Denne bør vel også inn i Citrophile?

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Belgau

Sitat fra: PerI på fredag 17 apr 2020 @ 12:59:09

Denne bør vel også inn i Citrophile?

-Per

Jamen det er jo klart at den må.  Sier en som er så redd for kingboltene at han smører dem bare for å sovne godt om kvelden.185 000 km på samme kingboltene. EU godkjent for du uker siden.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

daghaneberg

Tusen takk for gode tilbakemeldinger!
Artig om den kan være med i Citrophile  :)

eilert

#6
Hei,
Sitat fra: daghaneberg på søndag 19 apr 2020 @ 22:49:43
Tusen takk for gode tilbakemeldinger!
Artig om den kan være med i Citrophile  :)

Ja, selvsagt skal dette få spalteplass i Citrophile! Kan du sende inn originalbildene og evt. annet vi kan bruke på mail til citrophile_2cv'no? 
Gjerne med bilde av verktøyet på "kingbolten" også om det kommer etterhvert!!

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

daghaneberg

Originalbilder skal jeg sende nå med en gang.
Jeg har allerede skiftet en kingbolt med verktøyet, men skal se om jeg ikke får tredd det på en hjullagerhus litt senere for å illustrere hvordan det brukes.

daghaneberg

Et lite tillegg på denne . Jeg har nå brukt verktøyet til å bytte begge kingbolter på en annen bil (2CV). Jeg tok da et par bilder av hvordan verktøyet monteres på bilen. Det monteres tilsvarende ved både demontering og montering av kingbolt. Legg merke til at gammel kingbolt brukes til å sentrere shims og støvdeksel ved montering. Treplaten på bildet ligger på bakken og er der for at den gamle kingbolten ikke skal skli ut og bli full av sand. Legg også merke til at en 8mm bolt med et lite hakk i brukes til å skyve på bolten med. Ikke skyv direkte med spissen på avdrageren da det kan sprenge ut kingbolten.




Jan K-H

Glittrende, skal lage en selv.
Får aldri nok godt verktøy.
Jan
Med hilsen
Jan

Mohini, oransje 81 model
Hjemmelakkert, fin på 10 meters avstand i skumringen