Bremser som henger seg opp

Startet av 2EL (Klara), torsdag 21 okt 2010 @ 14:00:02

« forrige - neste »

2EL (Klara)

Jeg har et problem med at forbremsene henger seg opp når jeg kjører. Det som er rart er at de plutslig henger seg opp selv om jeg ikke har bremset. Er det noen som har vært borti dette problemet? Når jeg presser klossen ut igjen fungerer alt som normalt igjen.
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

2EL (Klara)

Nå har jeg forhørt meg med min onkel og han mener det må være luft i bremsesystemet. Luften utvider seg når det blir varmt og presser stemplene inn. Nå må jeg ut og lufte
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

citro1cx

Jeg har dette problemet, men er fast bestemt at det ikke er luft i systemet som er årsaken. På min bil ligger nok årsaken i selve kalipperen. I vinter skal kalipper av og renses, ev få nye pakninger. Hvis bremsestemplet ikke slipper i kalipperen vil jeg sannsynlig kjøpe en ny kalipper.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

2EL (Klara)

Sitat fra: Roger H på torsdag 21 okt 2010 @ 16:13:16
Jeg har dette problemet, men er fast bestemt at det ikke er luft i systemet som er årsaken. På min bil ligger nok årsaken i selve kalipperen. I vinter skal kalipper av og renses, ev få nye pakninger. Hvis bremsestemplet ikke slipper i kalipperen vil jeg sannsynlig kjøpe en ny kalipper.

Bremsene henger seg ikke etter at jeg har bremset men når jeg kjører uten at jeg bremser, det er derfor vi kom fram til at det må være luft i systemet. Jeg må også pumpe pedalen en gang før jeg kjører for å få høy pedal. Hvis ikke det hjelper å lufte må jeg nok rennse kalipperen og sette inn nye pakninger som du sier. Ser at en ny kalipper koster litt over 700kr http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Bremssattel/ANR13013/
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

Olav

Et lite tips til å få ut låste stempler av kalipperne:

Jeg tok kalipperne ut og skrudde sammen de to halvdelene. Så satt jeg en smørenippel inn der det ene bremserøret sitter og plugget det andre og brukte fettpressa til å pumpe ut stemplene på Tutten.

Det fungerte fint, men jeg endte med å skifte begge kalippere likevel. Noen ukyndige hadde nok mekket litt på egenhånd, for alt var fullt av riper og hakk etter å ha forsøkt samme operasjon med uegnet verktøy.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

2EL (Klara)

Prøvde å lufte å det hjalp ingen ting. Var langt hjemme ifra og fikk ikke løsnet  bremsene. Til slutt åpnet jeg opp lufte nipelen og da klarte jeg å presse klossene ut fra skiven. På veien hjem bremset jeg bare med brekke  :o var livredd for at bremsene skulle henge seg igjen. Jeg kom meg hjem uten at de hang seg igjen. Jeg har en annen kalipper liggende så jeg tror det er lurt å sette inn den.
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

PerI

Jeg har overhalt mine kalippere med nye pakninger og støvringer, men måtte ha nye stempler, for det var hakk i de. Så prismessig kunne jeg sikkert ha kjøpt alt nytt. Hvis kalipperne og stemplene ser fine ut ville jeg kjøpt nye pakninger og støvringer, og smørt inn pakningene med LHM når du setter de inn. De skal nesten kunne dras ut og inn med håndmakt. Etter den jobben har bremsene vært fine foran. Bak har jeg måtte etterjustere et par ganger.

Metoden som Olav beskrev med fettnipler og presse er genialt, men stemplene kan komme som raketter, så sikt på noe mykt!

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

2EL (Klara)

Mange bra tips her. Er det noen som vet om venstre kalipperen er mer utsatt en høyre eller er det bare tilfeldig at min har hengt seg opp på venstre side.
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

Otto

Har du sjekket om bremseskiven(e) har fått kast?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

citro1cx

Sitat fra: 2EL (Klara) på torsdag 21 okt 2010 @ 16:53:12
Jeg må også pumpe pedalen en gang før jeg kjører for å få høy pedal.

Det forandrer jo selvsagt saken. Det kan også være en ide å sjekke hovedsylinderen, gummipakningen kan bli slitt. Da hjelper det lite med lufting.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

2EL (Klara)

Skivene er nye og jeg merker ingen kast i dem så jeg tror ikke det er det. Det var litt luft i systeme så jeg har blitt kvitt lav pedal. Så det er nok kalipperen som må overhales som noen nevnte tidligere i tråden. Har heldigvis et sett brukte kalippere liggende som jeg kan teste med. Håper det funker nå har jeg slitt lenge med dette problemet. Problemet oppsto etter at jeg satt inn nye klosser, tipper at det har litt med at da trykker man stempele lengre inn i sylinderen.
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

Otto

#11
Jeg hadde et liknende problem eter at jeg skiftet kloser og skiver på C5´en. Klossene var mye slitt slik at stemplene gikk langt ut. Etter skiftet beveget stemplene seg innerst i sylinderen. Der var det kanskje litt korrosjon e.l. Verkstedet demonterte og trolig renset og smurte stemplene. Da gikk alt som smurt. :D
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

2EL (Klara)

Sitat fra: Otto på lørdag 23 okt 2010 @ 12:21:08
Jeg hadde et liknende problem eter at jeg skiftet kloser og skiver på C5´en. Klossene var mye slitt slik at stemplene gikk langt ut. Etter skiftet beveget stemplene seg innerst i sylinderen. Der var det kanskje litt korrosjon e.i. Verkstedet demonterte og trolig renset og smurte stemlene. Da gikk alt som smurt. :D

Ja det er noe i den dur jeg må gjøre med bremsen mine tror jeg.
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

2EL (Klara)

Nå har jeg satt inn ny overhalte kalippere og problemet er der forsatt >:( På prøve turen måtte jeg låne en 8mm fastnøkel for å lette på trykket for å komme vider. Han jeg lånte fastnøklen av hadde hatt det samme problemet for mange år siden. Da var det master pumpa som ikke slapp bremse veska tilbake. Tilbake ventilen som hadde hengt seg opp var problemet på hans bil. Det høres ut som problemet mitt også. Da jeg kjøpte bilen fant jeg ut at tidliger eier hadde fylt på vanlig bremseveske. Jeg mener og hørt et sted at vanlig bremseveske spiser opp pakningene i 2CVen.
Så nå lurer jeg på om noe har en brukt master pumpe til salgs?
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

Morten

#14
Jeg vet at andre i klubben har hatt dette problemet nylig, også der var løsningen å bytte masteprumpe.

Mulig jeg har en liggende, den har nok bare gått på LHM, så den er sånn sett bedre enn din. Men det er kanskje en tanke å kjøpe denne delen ny - får du havari kan du like gjerne miste bremsene som at de henger seg opp..

Og ja - pakninger laget for LHM er ikke glade i vanlig DOT bremsevæske.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)