Ungdomsdrømmen... endelig?

Startet av nils-fredrik, torsdag 23 feb 2017 @ 10:07:58

« forrige - neste »

nils-fredrik

Er endelig kommet til et punkt hvor bilen jeg ønsket meg i ungdommen endelig er et reelt valg...  Så som en del av 50-årskrisen ser jeg etter en ekte "Ente". Er begrenset teknisk kyndig, så det jeg ser etter er en 2CV i god stand som jeg får jobben med å holde i den standen framover, det skal jeg klare. Så får det heller koste litt mer å kjøpe den inn.

Følger med på Finn men er blitt anbefalt å undersøke markedet litt videre også, så da er vel dette beste stedet? Har skaffet meg medlemsskap i klubben og ser at her er det mange som har varme følelser for 2CVer.

Målet er å ha ordnet meg en bil innen sommeren :-)

Bilen skal brukes til kos og hygge og ikke på vinteren, men jeg ser for meg litt turkjøring (primært Østlandet), så en perfekt bil er 1986 eller eldre, men ikke alt for gammel og liten motor, rustfri og i størst mulig grad original.

Pris; litt usikker hva riktig pris er, bare to  på Finn for tiden... men må jo betale litt for å få en bil som noen har satt i skikkelig stand. Får bruke noen erfarne 2CV-ister jeg kjenner til å vurdere evt. tilbud.

Håper noen føler at de kan gi meg ansvar for en 2CV  ::) Fra jeg var 16 og til langt inn i studiene var det den eneste bilmodellen jeg drømte om  :D men som ble droppet da jeg skjønte hvor kald en slik bil er om vinteren og at jeg burde klare meg med 1 bil  :P
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

citro1cx

#1
2cv markedet i Norge er svært sessongavhengig. Dette betyr at det akkurat nå er det værst tenkelige tidspunktet å se etter annonser. Det løsner gjerne på vårparten og tar seg opp i mai.

86 modell eller eldre skriver du... et merkelig ønske for oss kjenner til 2cv historikken :)

2cv ble produsert fram til 1990, men hovedtyngden av modellene ble produsert til 1987 i Frankrike, og siden ble produksjonen flyttet til portugal av avsluttet der.

2cv var rent utseendemessig relativt uendret siden årsmodellene sent på 60 tallet. Siden den gangen og mot slutten av produksjoen, skjedde likevel en del viktige tekniske endringer.

Den viktigste endringen var den "nye" motoren på 602 ccm som finnes på tidlige 70 tallsmodeller. 2cv fikk etter dette navnet 2cv6.

En annen viktig endring er overgangen  fra trommelbrems til skivebremser forran. Dette skjedde tidlig på 80 tallet.

mange vil vel si at de foretrekker en 2cv med 602ccm motor (28-31 hk) og skivebremser (LHM system) fordi den morsommere å kjøre og har mer moderne bremseegenskap. Om du er der, ville jeg "snevret" meg inn på årsmodeller fra 1981-1987(1990).

Det neste valget faller vel på det som er knyttet til smaken. Det gjelder selvfølgelig lakk/fargekombinasjoner, interør, smale støtfangere vs brede, lite speedometer vs stort, 2cv6 spesial vs dolly, chaleston osv.

Vil også råde deg til å se på tidligere innlegg på dette forumet. Her finnes utrolig mye kunnskap og veldig mange hyggelig mennesker som sikkert vil bistå deg i ditt valg av bil. lykke til.

mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

nils-fredrik

#2
Takk for god info. Har lest meg opp litt på forumet og andre steder og frisket opp ting jeg visste mer om for 30 år siden :-D om 2cv6, 2cv4 og Duyane.  Fint med tilleggsinformasjon og ryddig oppsett i innlegget ditt... og mye igjen å lære for meg som stort sett kjenner bilen utenfra hittil.

Følger resonnementet ditt :-) Jeg tenkte årsmodell innenfor 30 års grensa....og med ok motor som du også sier. Dvs 2cv6 eller variant av den. Har nok preferanser rundt speedometer, farger osv men aller viktigst er nok at den er i best mulig stand :-) slik at den kan komme ut på veien og vise seg fram.
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

nils-fredrik

Da har jeg 1 2CV på hånden... lovet å kjøpe den hvis den er i så god stand som selger sier og bildene kan tyde på, men vil se den selv først, særlig har jeg skjønt at rammen bør sjekkes grundig :quiz: og hvis det ikke blir den, har jeg fått et par PM og har dermed noen andre, spennende biler som jeg kan sjekke ut bedre da, i tillegg til det som finnes på Finn.no...

Håpet er lysegrønt :-D så jeg har allerede bedt om tilbud på noe omgjøring av garasjen, slik at det er plass til et nytt familiemedlem etterhvert!  :D




2CV og trafikksikkerhet  ;D "Ein 2CV ist einfach noch nicht da, wenn der Unfall geschieht." (Robert Braunschweig, Chefredakteur der Schweizer "Automobil-Revue)

1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

eilert

Hei Nils Fredrik!

Spennende, håper du finner drømmebilen snart!

Vil anbefale deg å spørre om noen kjennere her på forum vil være med å se på objektene du skal se på, avhengig av hvor i landet drømmebilen står kan det være at noen har kjennskap til eller kan bli med å se på akkurat den bilen du ønsker å sjekke nærmere.

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

nils-fredrik

#5
Sitat fra: eilert på onsdag 08 mar 2017 @ 11:51:35
Hei Nils Fredrik!

Spennende, håper du finner drømmebilen snart!

Vil anbefale deg å spørre om noen kjennere her på forum vil være med å se på objektene du skal se på, avhengig av hvor i landet drømmebilen står kan det være at noen har kjennskap til eller kan bli med å se på akkurat den bilen du ønsker å sjekke nærmere.

-Erlend;

Har med en med litt over snittet bilkunnskaper og erfaring med veteranbilder med meg (også kalt "broren min") og liste over ting som jeg må sjekke etter innspill fra internett, innlegg på forumet m.m., så får resten av risikoen ligge på meg :)

Hvis du er i nærheten av Sandvika og har tid, så er du hjertelig velkommen til å bli med på bilinspeksjon lørdag formiddag, jeg spanderer kaffe og croissant etterpå! Det hadde vært flott!  :laugh:  Send meg gjerne en PM så avtaler vi nærmere :)

Jeg har fått en del info om den første bilen, en 1986 grønn og hvit Dolly som står hos http://rudvintagegarage.no/ i Sandvika, de har ganske bra rykte, så jeg mistenker at det aller viktigste å få vite mer om er status på ramma og utover det prøve  å leke inspektør Snusen  :police: (evt. Gendarme Cruchot /Louis de Funes) over motor og karosseri, høre hva de vet om forrige eier og tidligere restaureringer :) og prøvekjøre litt. Mulig jeg kan finne billigere hvis jeg leter, men en bil er verdt det kjøperen synes er ok å betale...
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

eilert


PM sendt  :)

Vil tro RVG er et trygt sted å handle veteranbil, men de har vel enda litt igjen før de er kjennere av 2CV... Men bilen ser jo veldig bra ut og har nok kun blitt brukt på koseturer de siste 20 årene!
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

nils-fredrik

Takk for hjelpen. Morsom bil i god stand, så går for den  ;D

Er trygg på at dette blir et godt kjøp  :)
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

Otto

#8
Kan det være bilen jeg spottet utenfor Raftevolds Hotell på Grodås, DF 165..?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

nils-fredrik

1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

bjornc3

Ser RVG fortsatt annonserer bilen.
Betyr det at du ikke kjøpte den? I så fall: fant du noe feil med den?
'86 Sort 2CV6 Club
'85 Rød 2CV6 Special  (ny fra forhandler :-))

nils-fredrik

Nei. Både 2cv og vw 1300 er solgt... Tror han bare er litt treg med oppdateringene på web  :P
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

nils-fredrik

Da er Doffen kommet til sitt nye hjem  :laugh:
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

eilert


Gratulerer både til Doffen og Nils-Fredrik! Etter noen år som reklame/utstillingsbil vil jeg tro Doffen setter pris på å komme ut på veien igjen!

@Otto; mulig du må trå til og hjelpe Doffen med noen nødvendigheter! ;-)

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

nils-fredrik

Fått visitt  av gul  og sort Charleston fra distriktet og dens eiere allerede  :)
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)