Hovedmeny

Belter foran i 2cvn?

Startet av Nanners, tirsdag 04 des 2018 @ 01:35:18

« forrige - neste »

Nanners

Har prøvd å søke litt rundt men blir ikke noe klokere av det jeg finner.
Jeg er den lykkelige eier av en 1974 2cv og lurer egentlig på om den kom orginalt med belter forran?
Da den nå har belter forran men ulike på begge sider ådet ser ut til å være ettermontert.
Den har ikke belter bak men har magebelter liggende for montering når det blir varmere i garasjen :)

PerI

Ja, den skal ha belter foran. Litt usikker på om rullebelte var krav i 1974, men ville foretrekke å ha det hvis du skal få brukt bilen. Mener det var fra 1971 man måtte ha belter foran.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Belgau

Her er en link til kjøretøyforskriftene som skal ha vært gyldige fom 1jan 1971 til 1990. Og delvis fra 1969 kanskje...

http://trafikksiden.motocross.io/regelverk/historiske/kjoretoyforskriftene_1969-70.html

Motocross borger kanskje ikke for at dette er offisielt fra vegdirektoratet men materialet ser troverdig ut...

Vår AK400, førstegangsregistrert i Frankrike 1971, har ikke belter og har selvsagt aldri hatt belter. Ingen fester. Den ble godkjent bruktimportert 2015. Ingen ting i vognkort om "Bevaringsverdig kjøretøy". Jeg trodde det var senere påbud om bilbelte i varebil enn personbil men del om Bil paragraf 6 gjelder for vare og personbil...

Og dersom det er riktig at disse forskriftene var gyldig tul 1990 var det ingen påbud om rullebelter ei heller baksetebelter før 1990 ...

2 krets bremsesystem er (under par 15)
i disse forskriftene. Også noe Fanny ikke kan brife med. Sånn går nå dagan.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

PerI

Da jeg skrev fra 1971 mente jeg tre-punktsbelter foran. Det er vel delvis derfor Mehari ikke ble tatt inn etter 1971. De som er tatt inn i nyere tid er vel stort sett bevaringsverdige i vognkortet.

At det gjøres feil ved import forundrer meg ikke. Men er man uheldig vil en overivrig eu-kontrollant påpeke mangelen og da er man jo litt låst fast. Det skjedde meg med en italiener jeg har som ble importert med montert senkesett. Gikk rett gjennom eu-kontroller  i 10 år før jeg plutselig ble avkrevd dokumentasjon på tyskmonterte senkefjærer. Har funnet en løsning men lot bilen stå avregistert i flere år pga dette.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Belgau

Sitat fra: PerI på mandag 10 des 2018 @ 19:14:47
...delvis derfor Mehari ikke ble tatt inn etter 1971. . .
I et øyeblikks ironi ---kan en annen grunn tenkes å ha vært at vinteren 71 var en kald og snørik en?

https://www.google.com/search?q=vinteren+1971&client=tablet-android-samsung&prmd=ivn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwilyenBqbTfAhUDDSwKHbCUDTgQ_AUoAXoECAwQAQ&cshid=1545512310204&biw=800&bih=1280#imgrc=QDcAZOwzFgi7aM


Det kan hende det har skjedd en EU tilnærming i regelverket i ettertid. Sverige hadde krav om setebelter i forsetet f.o.m 1970 eller 1971 men allikevel ble Le Petit Bleu /1977/ med historikk fra EDF, ref importhistorien fra 2015, godkjent av SBP 2016 uten setebelter foran. Der var belter installert i LPB da vi fant henne i Frankrike, skulderfestet var noen interessante tårn i lasterommet. Men beltene var skadet og SBP gubben sa at de kunne fjernes.... Og slik ble det.
Kildehenvisning i denne sammenheng

http://deudeuchmania.over-blog.com/pages/Les_modeles_de_2cv_2_1950_1978-4208254.html
3 punktbelte levert i AK 400 fra juli 77. Eifeltårnene  baki LPB var er nok designet av Citroen og ikke av EDF.

Apropos EDF; Funfacts er at det strengt tatt ikke var Volvo som var pionère numero uno innen setebelter.  Det var Vattenfall, Sveriges Electricite Bolag.
https://historia.vattenfall.se/sv/innovation-and-creativity/bilsakerhetsbalte-typ-vattenfall.

Volvo trengte imidlertid en tydelig greie for markedsføring i USA og vips tok de over haloen....
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

stigbye

#5
Sitat fra: Belgau på søndag 09 des 2018 @ 12:45:12
Her er en link til kj?ret?yforskriftene som skal ha v?rt gyldige fom 1jan 1971 til 1990. Og delvis fra 1969 kanskje...

http://trafikksiden.motocross.io/regelverk/historiske/kjoretoyforskriftene_1969-70.html

Motocross borger kanskje ikke for at dette er offisielt fra vegdirektoratet men materialet ser troverdig ut...


Hei,

Som den som har opprettet og driver "Trafikksiden", hvor det her er lenket til ?n enkelt av de totalt rundt 1500 undersidene (*.html) som n? finnes p? "Trafikksiden", vil jeg bare f? komme med en kommentar:

"Trafikksiden" er en helt selvstendig nettside, og at denne ligger som et s?kalt underdomene under hoveddomenet motocross.io (trafikksiden.motocross.io) er bare en rent praktisk ?rsak.
Da jeg startet "Trafikksiden" p? Internett i 2013 hadde jeg planer om ? opprette et eget domene for denne nettsiden, f.eks. trafikksiden.no, men b?de dette og andre alternativer jeg hadde var allerede i bruk.
Siden jeg p? dette tidspunktet allerede var eier av domenet motocross.io, opprettet jeg derfor og inntil videre "Trafikksiden" som et underdomene under dette hoveddomenet, hvor jeg for ?vrig ogs? disponerer 1000 GiB serverplass.

N?r det gjelder akkurat den siden det her er lenket til, og ogs? de ?vrige historiske regelverkene som finnes p? "Trafikksiden" (http://trafikksiden.motocross.io/regelverk/historiske/index.html), er dette gjengivelser av de originale regelverkene, og som er laget ved at jeg har f?tt tilsendt fotokopier av disse gamle regelverkene fra bl.a. Vegdirektoratets bibliotek m.fl., og deretter ? ord for ord ? har skrevet disse av og laget de som HTML-sider.
"Trafikksiden" er derfor, s? vidt jeg vet, det eneste nettstedet hvor alle disse gamle regelverkene finnes tilgjengelig i HTML-format!

N?r det generelt gjelder regelverkene som finnes p? "Trafikksiden", er samtlige av disse originale regelverk som kommer fra bl.a. Vegdirektoratet, Samferdselsdepartementet, Justis og beredskapsdepartementet m.fl.
"Trafikksiden" oppdateres ogs? fortl?pende, hvor endringer av regelverk som regel innarbeides og legges ut p? nett samme dag som endringene blir fastsatt eller gjort kjent.
Den forel?pig raskeste oppdateringen av et regelverk er en endring som ble oppdatert p? "Trafikksiden" bare rundt 30 minutter (!) etter at Vegdirektoratet hadde sendt ut informasjon om endringen!
P? regelverk-siden p? "Trafikksiden" (http://trafikksiden.motocross.io/regelverk/index.html) finnes en fortl?pende kronologisk oversikt over alle endringer av regelverkene som finnes p? "Trafikksiden" inntil tre m?neder bakover i tid, samt oversikt over kommende og kjente endringer.

Selv om "Trafikksiden" i utgangspunktet gjelder regelverk og annet om vegtrafikk, finnes ogs? regelverk og annet om bl.a. sn?scooter (forskrifter og l?ypekart m.m.) og annen motorferdsel i utmark, fritids- og sm?b?ter (herunder vannscooter) m.m.


Stig Arne Bye
Webmaster for "Trafikksiden"



PS.  Apropos gamle regelverk...
Visste du at den aller f?rste trafikkregelen med straffebestemmelse som var i bruk i Norge var regelen om ? kj?re p? h?yre side av vegen?
Denne bestemmelsen st?r i ? 78 i den snart 200 ?r gamle "Veiloven av 1824" (http://trafikksiden.motocross.io/regelverk/historiske/veiloven_1824.html), og som her er gjengitt:

?? 78.
Naar Kj?rende m?des, skulle de v?re forpligtede til, saavel med som uden L?s, at holde til h?ire Side, og ikke at benytte mere end den halve Deel af Veien. Den anden halve Deel skal benyttes af de M?dende eller Forbikj?rende.
Overtr?delser af de i denne ?. indeholdte Forskrifter straffes med en Mulct af 1 Spd.
?

Belgau

Takk for leksjonen i kj?ret?yforskrifter og ikke minst all jobben som er lagt ned og fortsatt legges ned i siden!

Og s? synes jeg fors?vidt vi kan fortsette ? kj?re p? h?yre side av vegen noen ?r til selv om noen sikkert synes at 200 ?r f?r v?re nok!
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive