Hovedmeny

Frontrute til besvær

Startet av EirikJ, onsdag 20 mai 2009 @ 22:39:28

« forrige - neste »

EirikJ

Hadde vannlekkasje inn i bilen i fjor sommer. Pga.rust under pakningen i nedkant av frontruten. Hadde en plan om å bare kjøre på med tettestoff rundt pakningen, men falt for fristelsen til å plukke ut ruten for å gjøre noe med rusten. Auau...tabbe.

Hadde ny rute liggende som jeg bestilte i 2007, da jeg trodde frontruten min var ødelagt av slipeperler fra vinkelkutter. Viste seg at perlene kunne fjernes med et barberblad og ruten var ok etterpå. Ruten ble ikke skiftet da.
Resultatet ble at jeg har vært plaget med vann i bilen, ikke så mye i 2007, men desto mer i 2008 da jeg bodde i Bergen....tabbe.

Prøvde ta ut ruten hel uten å ødelegge pakningen, bare for å se om det var vanskelig. Det var det, jeg mistet tålmodigheten da pakningen satt som f**, og ruten sprakk. Tabbe.

Med ruten uten kunne jeg konstatere flere små rusthull under pakningen i nedkant av ruten. Slipte rent, grunnet med owatrol, ventet et døgn på tørk, malte to strøk med bengalakk i rett farge med to tørkedøgn. Tettet de små hullene med Tech7. Resultatet ble supert.

Så skulle ny rute inn. Pakket ut den nye ruten for første gang, og oppdaget straks en bitteliten skade på glasset. Et bitte lite skår i glasset i øverkant av ruten. Med "v"-form på om lag 2-3 mm. Jaja, den skjules av pakningen tenkte jeg. På med rengjort pakning, i med tau, smøre innsiden av pakningen for bedre glid, og rutelim på ytre del av pakningen. Her skulle ikke noe regn komme inn, selv med 200km/t i fritt fall.

Monteringe gikk ganske problemfritt. Ruten kom inn i nedkant først så var det bare å jobbe seg oppover. Ruten var nesten helt på plass, da jeg skulle trykke den det siste lille i øverkant for å ta et steg tilbake og være glad for at det hele var over. KRAKK!!!!!!!

Som et lyn, slo en sprekk ned fra øvre kanten og tvert ned over hele glasset.........  TABBE!
Skal si det kom noen gloser man ikke finner i en ordbok da.... >:(

Hva kan man gjøre....bare gjøre seg ferdig. Vasket ruten, støvsugde bilen, monterte på plass plasten på innsiden og vasket hele bilen.
Det kom riktig nok ikke en dråpe vann inn. Det får da være en slags trøst.....

Så nå står den der....ren og pen, med en supertett frontrute. Med en diger sprekk i. Og sprekken er SELVSAGT på førersiden, og bilen skal på pkk.

Må vel bare bestille ny rute og prøve igjen
Citroënnlig hilsen Eirik

brochmann

Hei Eirik
Tok ut frontruta på Gassen i forgårs, hel og pen. Jeg overlater innmontering til et firma. Gjorde det med ruta til (S)pot også. Har da full garanti. Omlag 1000 MED rute hos "Ruterknekt".
inge' torner eller glasskår på din vei  ;D
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

André

Hurtigruta carglas ligger rett ved siden av jobben min.....tror nok de er inne i bildet til neste år når rusten i ruterammen skal vekk.....
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Per

Hei

Jeg skal også kjøpe F-rute neste uke, hos Hurtigruten, hvor jeg har %...
Sender deg en PM

Per

EirikJ

Jeg blir å bestille ruten et sted i byen, slik at jeg kan være sikker på at ruten ikke har noen som helst skader. Jeg sier ikke at det var pga. det lille skåret i glasset at ruten sprakk, det var nok helt og holdent min egen feil, men det KAN ha vært medvirkende. Det finner jeg ut når ruten kommer ut igjen, da vil jeg se om den sprakk i det skåret.

Så siden jeg likevel bestiller ruten i byen her, og har gjort unna rustarbeidet, så høres det fristende ut å få ruteleverandøren til å sette den inn. En rute-kar med erfaring setter inn ei slik rute på 15 minutter. Bør kunne prate meg til en god pris på arbeidet, så slipper jeg ta risken på egne skuldre. Igjen.

Per, du har epost. Høres ut som vi har en plan :)
Citroënnlig hilsen Eirik