Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika

Startet av Atle Odd Hovden, torsdag 23 jan 2020 @ 12:55:55

« forrige - neste »

Otto

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Atle Odd Hovden

OOOps.........
Jeg tror jeg var litt for påståelig i siste innlegg. Det ser ut som om forskjellige Saharaer har forskjellig struktur på fronten, mange bilder på nettet viser bilder med bølgeblikk. Så da får jeg forsøke å finne ut om de ble levert med forskjellig utseende, eller om dette skyldes at noen laget noe uoriginalt etterpå.

Så altså; noen som vet hva som var originalt; begge deler eller hvilket av de to?

(Nerdete spørsmål, vil nok noen mene.)


Atle Odd Hovden

OOOps.............
Jeg var visst litt rask i avtrekket i forrige innlegg; Jeg har sett nøye på bilder av saharaer på nettet, at de finnes både med og uten bølgeblikk på toppen. Vet noen om det er slik at de ble levert med begge alternativene, eller er det slik å forstå at den flate varianten er  en enklere replika?

Litt nerdete spørsmål kanskje, men vet noen dette?

Otto

#18
Ring Henri Fradet. Han snakker norsk. Saharaen på museet kom fra Norge.
Dette er jo en fransk bil fra 50-tallet og det er mulig at «man tar det man har» ::)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Sitat fra: Otto på mandag 27 jan 2020 @ 20:15:34
Hei Erik.
Er det bedre å bruke TIG enn MIG-sveis på et panser?
Jeg sveiset inn ny hjulbrønn bak med MIG. :-\

For de som kan sveise med TIG, er det uten tvil veien å gå når det gjelder veldig tynne plater. Det går med MIG/MAG apparat også, men TIG gir mye bedre kontroll på sveisen og det er lettere å få det pent. Jeg har sveiset inn nytt stål på to bakdører, under vinduspakningen. Det gjorde jeg relativt enkelt med TIG men det var kjempevanskelig med MIG.
Citroënnlig hilsen Eirik

Morten

Sitat fra: Atle Odd Hovden på tirsdag 28 jan 2020 @ 17:21:56
OOOps.........
Jeg tror jeg var litt for påståelig i siste innlegg. Det ser ut som om forskjellige Saharaer har forskjellig struktur på fronten, mange bilder på nettet viser bilder med bølgeblikk. Så da får jeg forsøke å finne ut om de ble levert med forskjellig utseende, eller om dette skyldes at noen laget noe uoriginalt etterpå.

Så altså; noen som vet hva som var originalt; begge deler eller hvilket av de to?

(Nerdete spørsmål, vil nok noen mene.)

Grunnen til at det finnes en god del bilder av Saharaer uten korrugert panser er sannsynligvis at dette er bilene fra visning av førseriemodellene i 1958. Disse bilene hadde heller ikke hull i fordørene til bensinpåfylling. Da Sahara kom i salg i 1960 mener jeg den hadde korrugert panser og beholdt det gjennom hele produksjonen.

Ellers: Spennende og ambisiøst prosjekt, gleder meg til å følge det!
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Atle Odd Hovden

Hei Morten

Nei, mange av bilene som er avbildet på Google  har flat topp. For noens vedkommende står det eksplisitt at bilene er originale. Det er ikke godt å vite om fabrikken laget egne pressformer til Saharapanseret, men det faktum at det åpenbart er  levert biler med begge typer topp på panseret, kan tyde på at reservehjulsbrønnen ble montert på et vanlig panser. Hadde de laget egne pressformer for dette panseret, antar jeg at alle hadde vært levert med samme panser.

Antar jeg

Morten

Ser ut som du har helt rett. Faktisk ser det ut som de aller fleste har kun én profil på midten av panserfeltet der reservehjulsbrønnen sitter, det er bare jeg som har vært mer opptatt av andre deler av Saharaene jeg har sett enn akkurat panser-rillene :) Jeg finner så få bilder av korrugerte panser at jeg nesten må forsøke meg på en ny teori: Saharapanser med riller kan være kun de aller siste modellene hvor man "brukte opp restene", og/eller biler som har fått skader på panseret og har måttet lage panser ut fra vanlige korrugerte utgaver.

Som en kuriositet: Hvis du vil spare deg for litt jobb med dørene kan du ta utgangspunkt i biler produsert mot slutten av epoken - en gang i 1965 gikk også Sahara over til å bruke fronthengslede dører, men på grunn av lave produksjonstall disse årene gjelder det i praksis bare godt under 10 % av bilene.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Atle Odd Hovden

Hei morten, jeg glemte å nevne at de bilene jeg  referer til er fra flere årsmodeller, så sent som 1965 og alle har bensinpåfylling i dørene. En pussighet gjelder forresten eb blå fra 1965 som det sies er original; den har selvmordsdører og de vanlige 2cvene ble vel ikke levert med det i 1965? Men; Saharamodellen var neppe hyllevare, antakelig kunne man få den utstyrt som man ville??
En annen raritet; 2cv experten i Skanderborg har jo en Sahara i samlingen sin. Jeg har ikke sjekket hvilken årsmodell det er, men bildene viser at den har bakoverfordører og ordinære bakskjermer. Den har bensinpåfyling i dørene og luftespaltene  over bakskjernene, men jeg lurer på om dette kan være en replika

Morten

Ja, hull i dørene til bensinfylling har så vidt jeg vet alle etter 1960. Selvmordsdørene forsvant fra vanlig 2CV rundt 1964 mener jeg å huske, på grunn av nye lovkrav i Frankrike. Jeg vil tro at 1965-modellen kan være en overligger som er registrert tidlig på året, eller muligens en av de som ble produsert i Spania. Usikker på om de var underlagt samme regelverk.

Angående bakskjermene i Skanderborg: Jeg må gang på gang minne meg selv på at mange 2CV-er har vært godt brukt i sine tidlige år selv om de framstår som aldri så blanke og originale i dag. Det kan ikke utelukkes at denne bilen har måttet bytte bakskjermer på et tidspunkt uten at noen husker det i ettertid.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Atle Odd Hovden

Hei Morten.

Ad bilen i Skanderborg; enig.

Ny tanke vedrørende årsaken til forskjellen på toppene. Såvidt jeg vet ble noen av bilene laget Frankrike og noen i Belgia. Jeg føler meg rimelig sikker på at det ikke ble laget egne pressformer til Saharapanseret. Dette var svært dyrt på denne tiden. Jeg legger mao til grunn at monteringen av brønnene ble gjort manuelt på ordinære pansere. Man skal huske at dette er tilbake på tidlig 60 tall, da var alt arbeide med bilproduksjon manuelt. Kanskje biler laget i Belgia ble produsert annerledes  enn i Frankrike hva angår montering av brønnen.

Otto

#26
.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Sambalbij

#27
Det blir spennende å følge. Jeg har bygd en Sahara selv for 20 år siden når jeg bodde i Nederland og reiste med den bla annen til Hellas.

Jeg brukte en AK 400 som basis og 2 x 602 cc med skivebremser. Fikk den godkjent også.





har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.

EirikJ

Veldig veldig kult! Vet du hvordan det står til med bilen i dag?
Citroënnlig hilsen Eirik

Sambalbij

solgt ham i 2005 , han dukket opp flere år senere da han stod utenfor en 2CV garage i Goes Nederland. dessverre flere år ute og i ufint stand.
deretter skal han vare eksportert . Mest sannsynnlig ti Tyskland men finner ham ikke tilbake dessverre.

har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.