Hovedmeny

Motorfester på 2cv

Startet av AK4001974, lørdag 15 feb 2014 @ 08:11:09

« forrige - neste »

AK4001974

Hallo alle med 2cv!
Vil dele noen erfaringer med dere angående Motor- og gearkasse-fester på 2cv. Jeg har en AK400 1974 modell som jeg i fjor sommer /høst skiftet gearkasse på. Denne operasjonen gikk veldig greit og det ble i samme slengen byttet motor- og gearkasse-fester. På prøveturen etterpå synes jeg imidlertid at det var mer støy enn det var tidligere. Støyen kom ikke fra gearkassen, men minnet mer som om motor/gearkasse var i kontakt med chassiset. Sjekket dette. Men motor/gearkasse var ikke i kontakt noen steder, så jeg gjorde ikke noe mer med det. På en lengre kjøretur jeg hadde litt senere på ca 70 mil (Sverige - Vestlandet) synes jeg igjen at denne støyen var urimelig høy selv i en 2cv som i utgangspunktet ikke er spesielt støysvak ;D . Når denne kjøreturen var over gikk jeg grundigere til verks. Jeg løsnet begge motorfester og gearkassefestet, satte jekk under motoren slik at motor/gear "svevde" fritt. Da var denne harde støyen borte vekk. Jeg demonterte de nye festene som var montert og sammenlignet dem nøye med de gamle, som ikke var kassert, men tilfeldigvis lå i verktøykassen jeg har i bilen. Da fikk jeg skikkelig bakoversveis  :o (i den grad det er mulig på en eldre tynnhåret herremann). De nye festene var knallharde i forhold de gamle og utformingen på gearkassefestet var også endel annerledes. Forskjellen i hardheten kan nesten sammenlignes med en trekloss kontra en litt hard bilvaskesvamp. De gamle festene viste seg også å være original Citroendel med delenummer støpt i gummien, og såg relativt friske ut. Ihvertfall ikke så dårlig at de burde vært skiftet. Men når jeg byttet gearkassen mente jeg det var like greit å bytte festene når motor/gear likevel var ut av bilen.
Nå er imidlertid de gamle festene montert igjen og AK-en maler og støyer slik den skal. Forskjellen er STOR.
Konklusjonen er at det ikke alltid lønner seg med uoriginale deler. Originale deler er nettopp originale deler og er utviklet av personer som vet hva de holder på med (Noen ganger kan en selvsagt lure.......)
Vil tilslutt bare opplyse at jeg ikke er delesalg-ansvarlig hos Citroen (hehe) og at festene ble kjøpt i Danmark. 
Hilsen ak4001974 :D

eilert


Takk for nyttig og nesten viktig erfaringsdeling!
Er jo ikke noe nytt at uoriginale deler ikke er helt det samme, men oftere og oftere virker det på meg at uoriginale deler er så dårlig konstruert at det nettopp går ut over originaliteten som Citroën utviklet!

Ja til mer kjøp av originale deler (der det fins) og dermed støtte den videre produksjon av disse!!  ;)

-E;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

AK4001974

Takk for tilbakemelding. Har hatt 2cv kontinuerlig siden 80 tallet bortsett fra noen år jeg uke-pendlet Bergen - Stryn. Da hadde jeg en zx volcane med ca 140 hk. Det var (er) en morsom bil å kjøre. Tok knekken på mange Golf gti med den, og det var gøy! Nå har jeg en AK400 og en Charleston.
Under årenes løp har jeg mange ganger opplevd dårlige uoriginale deler, spesielt til 2cv. Så jeg er helt enig med deg. Kjøp originalt. I de fleste tilfelle er ikke originaldeler så mye dyrere en piratdeler, men en er da sikker på kvalitet og passform. ;D ;D

PerI

Tviler ikke på at dette stemmer angående motorfester, AK4001974. Men det kan skje at deler er produsert bedre enn originalt også, bare så man ikke avskriver at det kan være en viss teknisk utvikling etter at Citroen avsluttet :)

F.eks har der Franzose betegnelser på deler og verktøy i nettbutikken deres med forskjellige kategorier fra 0-5 (uten at det nødvendigvis stemmer 100%)

kategori 0 er new old stock - enkelt fortalt at delen/verktøyet har lagt på hylla siden 2cv var ny. Det er ikke alltid dette er bra, for gummi etc forringes med årene. Overflaterust kan også forekomme.
kategori 1 er bedre enn originalt - altså forbedret del/verktøy,
kategori 2 er originaldeler, betyr vel i praksis produsert med verktøyet Citroen en gang hadde(?) og i riktig materialkvalitet.
kategori 3 er reprodusert i tilsvarende original kvalitet.
kategori 4 er reprodusert i dårligere kvalitet enn originalt men fortsatt brukbar
kategori 5 er reprodusert i vesentlig dårligere kvalitet enn originalt, som kanskje virker rart, men det er sikkert noen som vil spare der det er mulig å spare og som stoler på at det er godt nok.

Man finner eksempler  på alle kvaliteter under tenningsdelene på http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Zuendung/

Som sagt er det ikke alltid disse kategoriene stemmer 100%, men det gir ihvertfall en viss indikasjon på kvaliteten, og kanskje kvalitet v.s kostnad. Men man er helt avhengig av tilbakemeldinger som din AK4001974 for å "avsløre" at verden ikke alltid går fremover ;)

Kan det også hende at noen vil foretrekke fastere motorfester? De som kjører 2cv baneracing f.eks?

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

AK4001974

Hei PerI
Er enig med deg til en viss grad. Jeg har handlet mye hos Der Franzose, og har stort sett vært fornøyd med det jeg har kjøpt. De har jo som du skriver en gradering av kvalitet/passform. Der Franzose er jo en av de seriøse aktørene. Men det er ikke alltid like lett hva en skal velge, og noe generelt råd kan være vanskelig å gi. Har en teknisk innsikt og kan 2cv, er det jo selvsagt enklere, enn om en er "nybegynner". Når det gjelder meg, er det vel ikke den ting jeg ikke har skrudd på eller reparert/overhalt på 2cv, så jeg er vel en erfaren 2cv-eier som kjenner bilen ut og inn. Jeg er jo dessuten heldig som har en sønn som også har 2cv slik at vi har et 2cv-miljø i familien ;D.
Til slutt: Baneracing med 2cv? :o ;D
Ha fortsatt en fin tid med 2cv.
Hilsen
ak4001974

Otto

How to restore 2CV- anbefaler å skifte bakre motorfeste/girkassefestet ved rammeskift når det er enkelt å komme til. (festet må jo likevel demonteres/monteres). På min 82-modell ser festet OK ut, gummien er litt oppsprekket. Tenkte å kjøpe et nytt, men bør jeg beholde det gamle?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Veldig interessant, AK4001974. Jeg syns du skal gi tilbakemld. til den du kjøpte delene av. Jeg skal sjekke dette på en av bilene mine, som har motorfester fra Franzose... Jeg syns nemlig den av og til har en slags resonanslyd som ikke skal være der. Særlig ved kjøring i nedoverbakker.

Og jeg kan bare støtte opp om påstanden om å kjøpe originale deler til 2CV. Særlig de delene som påvirker funksjon og kjøreopplevelse. 2CV-deler er stort sett billige selv som originale, sammenlignet med andre biler. Og det er synd å ødelegge Citroën's genistrek (2CV'en) med useriøse reproduksjons-deler, som del for del forringer kjøreopplevelsen en 2CV i god stand gir.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

#7
Hva mener dere med orignale deler? Er det deler som som forhandles av Citroen? Eller er det Franzose som har det?

Sjekket med Citroen-forhandleren på Lillehammer. Citroen produserer ikke lenger deler til 2CV. Da produseres det vel ikke lenger originaldeler??
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Med originaldeler til eldre biler menes deler levert i original embalasje, eller deler levert av underleverandør som tidligere leverte deler til bilmerket. F.eks. Valeo. Generelt sett kan man si at deler levert av kjente merkeprodusenter av deler, holder høyere kvalitet enn umerkede "kopier" fra ukjent fabrikant.
Citroënnlig hilsen Eirik

AK4001974

Hei alle sammen!
Jeg vil ennå en gang takke alle for den responsen jeg har fått på innlegget mitt. Dette bekrefter viktigheten av å dele erfaringer. Ting en mener ikke har så stor betydning for allmuen, kan i aller høyeste grad ha det likevel.
Så; Del dine erfaringer med oss andre.
Hilsen
AK4001974 :D