Hovedmeny

Skilt (ERIK)

Startet av System, søndag 12 mar 2006 @ 21:36:14

« forrige - neste »

System

Jeg trenger et nytt nummerskilt til min 82 mod, men biltilsynet har tydeligvis gått over til kun å lage skilt av den nye typen. Noen som om det finnes noen i Oslo som stadig kan lage den "gamle" skilttypen ?

System


System

Bilen er nok for ny til å få gamle type skilt. Alternativet ditt er å bruke de nye (stygge) skiltene. Veteranbiler kan bruke de gamle type skilter, men det ble først en realitet sommeren 2005. Se www.lmk.no for mer info. Veteranbiler som er førstegangsregistrert før 1.april 1971 eller bruktimporterte veteranbiler med årgang før 1971 kan få tildelt de gamle type skiltene med en bokstav evt ingen bokstaver. Disse kan man under visse forutsetninger også endre nummeret på.

System

Jeg har en 75 Ami Super, og jeg har ikke noe ønske om å sette på skilter av typen én bokstav (evnt ingen bokstaver). Når den skal på veien igjen, vil jeg ha det orginale nummeret med to bokstaver og fem tall.
Det jeg lurer litt på er hvordan er mulighetene for å få skilter med fontene som ble brukt i 75? Dette blir jo på en måte skilter av ny type bare med gamle fonter...

System

Ja, dette kan du takket være den nye loven som trådde i kraft sommeren 2005.

System

Du har rett, de har ikke lengre lov til å lage de gamle skiltene med den gamle font typen, med mindre bilen er 30 år gammel. For noe tøys, men jeg får forsøke å pusse de gamle, men det er jo ergerligt når man nå har pusset opp hele bilen.