Montering av nytt speedometer

Startet av Otto, onsdag 27 apr 2022 @ 11:33:07

« forrige - neste »

Otto

Jeg har kjøpt nytt speedometer for å få tankmåleren til å virke. Men det virker ikke. Jeg får utslag på motstand både ved koblingen ved bakskjermen og på ledningen som går inn på instrumentet. På ledningen som skal gi strøm (+) får jeg ikke utslag på målingen. På diagrammet er det samme kabel som gir strøm til varsellampene på intrumentbrettet. Og alt virker.


Noen som har forslag?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

Hmm... Det er vel minus/jord som går gjennom måleren i tanken og det er motstanden på denne som endres og som gir utslag på måleren på speedometeret, så pluss til speedometeret kan du vel hente fra hvor som helst egentlig.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Otto

#2
Oppdatering:

Konf. med Thomas: Ledningen til + er fra tanken, den andre er strøm 12V. Det er 11V i ledningen i bilen, mulig det blir mer når bilen går?

Uansett: Ekstra ledning direkte fra batteriet 12,2V. Måler varierende motstand der ledningen fra tanken går inn på instrumentet ettersom jeg fyller på bensin.

Da burde alt fungere, med det gjør det ikke??
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

eilert


11V er ikke unaturlig når motoren ikke går ja, men det kan vel neppe være for lav spenning til å få utslag?? Uansett tenningen skal jo egentlig være på siden den originalt skal den få strøm fra samme ledning som går til bremselysvarsleren og voltmeteret, merket lilla. Men med direkte kobling til batteri er jo ikke det nødvendig.
Ledningen som kommer fra tanken har ikke +, den har minus med mostand. Og derfor må måleren også ha en egen kobling til jord.

Så sjekk at tankmåleren får minus/har god kobling til jord.
Og at det ikke er dårlig kontakt på den gule ledningen som kommer bakfra og er skjøtet over batteriet eller deromkring.
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Otto

Var obs på at tankmåleren måtte være  godt jordet før jeg monterte huset. Kommer ikke lett til der nå. Tror det er OK. Koblingen ved baskjermen er OK, men jeg skal bytte kontakter der. Når 11V er godt nok på avslått motor så er strømmen til speedometeret OK. Speedometeret har egen jordledning. Sjekker også den.

Jeg målte motstand  på ledningen som kommer fra tanken der den går inn på speedometeret før og etter at jeg fylte på litt bensin. Verdien endret seg, ble mindre etter påfyll. Skulle vel tyde på at det meste er OK+
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Belgau

Her er en innehaver av 3 x 2cv hvorav eksakt 0 har det som vanlige folk ville kategorisere som fungerende tankmåler. På to virker måleren bittelitegrann sånn mellom halv og tom men ikke akkurat noe informasjon å sette livet på spill for. Sjarmerende med en notisbok og beskjed til alle brukere om å fylle full tank når det er 30 mil siden sist den ble fylt. Som fungerer bra inntil noen tenker at de kan spare en hundrings og fylle halv tank.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Otto

Nå hadde jeg kjøpt et nytt speedometer med defekt bensinmåler.

Det med notisblokk er greit, men jeg vil at alt virker.

Så håper jeg at den innkjøpte elelektroniske tenningen virker.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Belgau

Sitat fra: Otto på lørdag 30 apr 2022 @ 16:25:00
Nå hadde jeg kjøpt et nytt speedometer med defekt bensinmåler.

Det med notisblokk er greit, men jeg vil at alt virker.

Så håper jeg at den innkjøpte elelektroniske tenningen virker.
Etter 35 år + har koblingspunktene på ledningsnettet en tendens til å yte motstand mot reisende elektroner. Morkne gummi hetter og irret kobber. 11V tyder på problem i den retning. Men vrien feilsøking.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Otto

Med motor i gang målte jeg 14,4V (eller 14,4-14,2)
Men måleren rikket seg ikke, heller ikke med +-polen direkte til jord.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Otto

Måleren var ikke defekt, men skal kobles motsatt av den originale. :)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Belgau

Sitat fra: Otto på tirsdag 03 mai 2022 @ 20:13:09
Måleren var ikke defekt, men skal kobles motsatt av den originale. :)
Ja den så vi ikke komme.

Kanskje den gamle måleren var i orden men koblet feil?

Det hadde jo for øvrig vært fascinerende å ha en måler som gikk motsatt vei. Slik at jo lenger man kjørte jo fullere synes tanken å bli. Fake News for vanlige folk.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Otto

Den originale har en plate (isolasjon) med gul og lilla farge under polene. Gul ledning fra tanken var montert på gul og lilla ledning med 12V var montert på lilla pol.

Det ble sagt at ny skulle kobles på samme måte selv om det sto 12V på gul og S på lilla.

Monterer i morgen, så får vi se.

Hvis bensintanken på 2CV fylles jo lenger man kjører ved å koble bensinmåleren motsatt ville det vært en sensasjon og bidrag til energikrisen.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Otto

#12
Ord er overflødig i denne stund. ;D
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

eilert


Jøssses, gratulerer Otto!!  ;D
Tør jeg spørre hvor du har fått tak i et helt nytt 00000km speedometer? (ikke at jeg noen gang har lett etter det, men kjekt å vite)

Fungerende tankmåler, hvertfall litt fungerende, er utrolig kjekt å ha. - På min Charlston viser den ca 1/3 ved full tank, og kan kjøres leeeenge etter den har nådd "tom tank". Mens på Amelie er det null respons på nålen, som også virker å være knekt...
Noen som vet hva som skal til for evt. å reparere en defekt måler? Kan det være så enkelt som at en eller annen liten kobbertråd el.l. inni der har røket og potensielt kan loddes på igjen...?
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Otto

Det er vår gode dele-leverandør Classicparts som har levert speedometeret. Han hjelper også til med gode råd så vi kan få montert delene riktig. :)
Det er visst vanskelig/umulig å reparere bensinmåleren. Hvis man bytter til ny er det viktig at resten av systemet fungerer også. Jeg hadde ny giver i tanken og litt nye ledninger, så det var spennende om alt virket. Og det gjorde det. Til slutt.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil