Hovedmeny

Têtard-prosjektet

Startet av PerI, torsdag 28 nov 2019 @ 11:46:55

« forrige - neste »

PerI

Har jo snappet bilder av denne, men tenkte det kunne være artig for andre også å følge med på.

Dette er en litt-mer-enn vrakpantbil kjøpt med familierabatt av en onkel av meg. Hvem som har kommet best ut av det vil vise seg :D

Han har hatt bilen noen år men er i ferd med å flytte så denne måtte vekk fra hans tomt. Sist godkjent i 2013, så den har bare gått i veldig nærområde i senere tid. Bil og forrige eier var innom på Sørlandstreffet et år.

Têtard er fransk for rumpetroll (Om jeg kjenner biologien rett så blir disse til frosk som voksen..), om det blir det endelige navnet vil vise seg. Nåværende farge er jo ihvertfall grønn.

Planen er å bruke mest deler jeg har fra før, så det kan fort bli en salig miks av farger.

Må sveise litt i gulvet foran på venstre side, ellers overraskende hel i ramme og resten av karrosseriet.

Bilder fra overtakelse/frakt over heia (Den startet ikke, startmotoren viste seg å være kaputt)

Inn til vinterlagring i låven (clutchen sluret og bakbremsen hang på minst et hjul, hjalp til med talje og stropp)

demontering av front gikk bra, ingen skruer knakk eller hang unødig hardt

Plasten på viskerarmen knakk da jeg tok av viskerbladet. Ikke så rart når det står Germany med store bokstaver på den..
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

André

Misunnelig.... ser ut som veldig bra prosjekt
73 - 74 mod 2CV6 ?
mvh André....kjører 2CV i Bergen

PerI

#2
Sitat fra: André på mandag 02 des 2019 @ 17:51:59
Misunnelig.... ser ut som veldig bra prosjekt
73 - 74 mod 2CV6 ?

Reg førstegang november 1974, 435 ccm opprinnelig men som så mange andre byttet til 602-motor. Vurderer skivebremsombygging også siden jeg fikk tak i et par kasser før sommeren. Får se hvor fantasien sier stopp  :)
Den har allerede hengende pedaler så det er jo bare å gå over bremsene først som sist så antar det er mindre jobb å sette i skivebrems og bytte alle pumper og gummideler i bremsesystemet enn å overhale alt av trommelbremser.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

#3
Ymse ble gjort i helga. Tappet ut olja som viste seg å se noe tvilsom ut. Har fått anbefalt QMI eller tilsvarende motorrens (Takk, Olav)

Motor ute og gearkasse på vei.

En hvit gearkule ble funnet på lager og hvis jeg får den løs skal den få være med videre. Kanskje fra en belgisk? (Takk, Morten)

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Belgau

Så bra med ny anskaffelse! Det er jo aldri feil med en syttitaller. Gratulerer.
Men du får ta noe mot skivebremslyst. Trommelbrems er sjef.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

PerI

Sitat fra: Belgau på mandag 09 des 2019 @ 21:56:58
Så bra med ny anskaffelse! Det er jo aldri feil med en syttitaller. Gratulerer.
Men du får ta noe mot skivebremslyst. Trommelbrems er sjef.

Jo takk, et middel mot skivebremselyst har jeg ikke sett enda. Har noen en kur så skal jeg vurdere den :)

Ellers snublet jeg over et restopplag på 2 liter orange bengalakk til 50kr pr liter. Så nå spørs det hvor mye 2 liter holder til. Grønn-orange kombo tror jeg kan bli riktig lekkert  O0

F.eks noe slikt?
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

Mens vurderinger rundt lakk modnes, skrider prosjektet frem i form av adskillelse mellom ramme og karrosseri. Kun høyre bolt foran har ikke løsnet, resten har løsnet overraskende greit med pipeverktøy. Gulv på karrosseri må utbedres, og jeg koster nok på meg pressede plater. Et lite syltynt hull i ramma der det skulle satt en liten skrue er oppdaget, men må antakelig ikke utbedres. Vet mer når karrosseri og ramme skiller lag.

Et par bilder av sikkerhetsbelter i bilen. Ikke rullebelter, men heldigvis er de godkjent av vegdirektoratet. Og belteoppheng er på plass!

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

Huset er skilt fra ramma 😀
Måtte lage verktøy for å få ut rattstammen uten å ødelegge tappen. Den satt hardt men den kom tilslutt. 12mm gjengestang fra biltema og litt filing på mutteren gjorde også susen. Klarte å bøye en 10mm stang..
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Belgau

Sitat fra: PerI på onsdag 25 mar 2020 @ 20:44:05
Huset er skilt fra ramma 😀
Måtte lage verktøy for å få ut rattstammen..

Flink du!
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

PerI

Nja, har gjort det før, men fant ikke igjen verktøyet..

Og skulle gjerne jobbet oftere med den, men siden jeg er i helsevesenet så er det fullt trykk på jobb for tida. 2cv-jobbing er en herlig avkobling fra alt for min del :D
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

#10
Tikket inn en sms på telefonen fra første eier i helga, og han sendte meg et bilde av den anno 1980 i Mandal.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10216728047583835&set=gm.2833353233442679&type=3&theater&ifg=1

DEN grønnfargen er veldig riktig i mitt hode. Tuileries Green AC531.

Sammenlignet med Vert Bamboo AC533 som jeg har på en 76-modell i deler og Palm Green AC529.

Spørs om ikke orangecombo blir skrinlagt :)
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Belgau

Sitat fra: PerI på tirsdag 12 mai 2020 @ 15:26:23

DEN grønnfargen er veldig riktig i mitt hode. Tuileries Green AC531.


Full støtte herfra!
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive