Slakk/klakking i tannstang

Startet av Jalmar, torsdag 08 aug 2019 @ 14:16:57

« forrige - neste »

Jalmar

Starter min karriere her på forumet med noe som kanskje kan regnes som et "dumt" spørsmål. Jeg har søkt, funnet og lest tidligere tråder om klakkelyder fra styringa, men den mest relevante var fra 2007. Så jeg fant det best å starte en ny tråd.

Jeg har skaffet meg en 1987-modell 2CV Dolly. Den skal jeg forsøke etter beste evne å sette i brukbar stand. Målet hadde egentlig vært å få den EU-godkjent, for så å foreta en rullende restaurering. Om målet blir nådd eller ikke gjenstår å se.

Det er en klakkelyd i styringen. Nærmere bestemt er det en ut/inn-bevegelse på kanskje 1 mm der boltene går ut fra tannstanga. Ytre ledd er sjekket og funnet i orden. Jeg kan se at det er ut/inn-bevegelse, anslår denne til ca 1 mm. I hvert fall nok til å lage en klikkelyd når man rugger rattet fram og tilbake. Og lyden/bevegelsen er der uansett om hjulene peker rett fram elle er i sving.

I andre, før nevnte tråder, foreslås det at man skrur i fra hverandre alt sammen og overhaler styringen. Mye jobb, men sikkert det lureste. Jeg kommer mest sannsynlig til å gjøre det når vinteren kommer uansett. Men jeg har da et litt dumt spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på i mellomtiden.

Ser det er en firkantet, tykk gummipakning som begge boltene går gjennom mellom styrestagene og glideplata. Denne kalles Anti-rattle plate i Haynes-boka. Denne plata ser ut til å kunne skiftes uten å plukke hele bilen fra hverandre, og navnet skulle jo tilsi at den kanskje er ment å ta opp slike ut/inn-klakkelyder som jeg erfarer? Min bil har ikke vært i bruk på lang tid, og gummiplater har jo en tendens til å morkne med tiden, særlig hvis de ikke er i bruk.

Er det noen som har synspunkter på om ut/inn-klakkelyden kan fjernes ved å skifte denne gummiplata, eller eventuelt sette på en gummiplate som er bittelitt tykkere???

Nevner at bilen skeivsliter ikke dekk, de ytre kulene er bra og det er ingenting (bortsett fra klakkelyden) som tyder på feil i styringen.

Tenkte å få bilen EU-godkjent i år, så derfor denne jakten på en rask, midlertidig løsning  :)
1987 Citroen 2CV Dolly
2018 Kia Soul EV 30kw
1980 Kawasaki Z650SR
2015 Kawasaki KLX250S
+ diverse el-sykler fra Biltema

Belgau

Sitat fra: Jalmar på torsdag 08 aug 2019 @ 14:16:57
men den mest relevante var fra 2007. Så jeg fant det best å starte en ny tråd.......

Jeg har skaffet meg en 1987-modell 2CV Dolly.

Det er en klakkelyd i styringen. Nærmere bestemt er det en ut/inn-bevegelse på kanskje 1 mm der boltene går ut fra tannstanga.

Ser det er en firkantet, tykk gummipakning som begge boltene går gjennom mellom styrestagene og glideplata. Denne kalles Anti-rattle plate i Haynes-boka.

Er det noen som har synspunkter på om ut/inn-klakkelyden kan fjernes ved å skifte denne gummiplata, eller eventuelt sette på en gummiplate som er bittelitt tykkere???

Nevner at bilen skeivsliter ikke dekk, de ytre kulene er bra og det er ingenting (bortsett fra klakkelyden) som tyder på feil i styringen.

Tenkte å få bilen EU-godkjent i år, så derfor denne jakten på en rask, midlertidig løsning  :)

Spørsmålet ditt er slettes ikke dumt!  Og jeg har ikke et definitivt svar som er basert på konkret erfaring ettersom jeg har overhalt tannstenger på vår 1984 såvel som 1986 modell ved full demontering, re 2007 tråden. Men jeg tror ikke gummiplate er en effektiv stopper for ulydene når slitasjen er blitt så stor at du ser ca1mm aksiell  bevegelse ved rugging av rattet fram og tilbake. Dessuten er det vel űbervanskelig å få av styrestag  fra kuleboltene ved tannstanga (disse må av for evt. skifte av dempegummi) uten at frontrøret er demontert fra Henne. LINDSAY PORTER skriver i sin bok "How to restore a 2cv" at  overhaling med røret på bilen (men løsnet) går men han anbefaler det ikke....

Dempegummiene var ved demontering for øvrig tilsynelatende bra på begge. Men de ble erstattet med nye ettersom de gjennomgår maltraktering ved demontering av styrestag. Kanskje gummi platen egentlig er støvtetning. Hva vet vel jeg.

På 1971 modellen vår var det ingen spor av slakk eller ulyd i styring selv om det på bakgrunn av generell tilstand kan være grunn til å mistenke at det speedometeret har rundet 99999 minst èn gang, Materialvalg i komponenter kan kanskje ha vært preget av en nedadgående trend med tiden.

Ellers:

Jeg er kjent med at lageret i underkant av pinjongen også kan bli slitt. Men det resulterer neppe i symptomet du beskriver. Kanskje lageret slites som resultat av kjøring med delvis svikt i ramme, Men det er en spekulasjon. Jeg har ihvertfall ikke notert meg problem der på mine. Det er også løsninger med fettnippel for å kunne tilføre  fett til systemet etter montering. Det har ikke jeg. 12-15 år etter overhalingene og ca 100kkm på ėn og 60kkm på den andre er styringen fortsatt fri for klakkelyd.

2cv er ikke perfekt egnet for rullende restaurering. Til det er  god istandsetting av for mange kritiske forhold (rust i ramme og karosseri) beroende på en god del demontering. Men nå vet jeg jo ingenting om tilstand på ditt objektet tilstand foruten klakkelyd..
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Jalmar

@Belgau

Tusen takk for godt svar. Altid nyttig med svar fra noen som har erfaring fra det aktuelle feltet. Foreløpig har jeg bare teoretisk erfaring med styringen på 2CV'en, så mine forslag til mulige løsninger blir deretter.

Det er klart at jeg kommer til å plukke fra hverandre styringen og overhale den når vinteren kommer. Bilen har rullet 86000 km, men ikke gått på vinteren de siste årene. Den virker godt oljet og rustbeskyttet, men jeg har ennå tilgode å se gjennom chassis med hulromskamera. Jeg er også kunde hos den Citroen-forhandleren som har tatt hånd om reparasjoner og eu-kontroll på bilen de siste 10 år, så jeg fikk nyttig info om tilstand fra den kanten før kjøp. Små rusthull i gulvplater ved begge fotbrønner foran, rust i bakre sikkerhetsbeltefester, dårlig kallesje og klakking i styringen er det jeg foreløpig har konstatert som "fiksepunkter". Nye deler til rustfiksingen og ny kallesje bestilt, men hvis jeg ikke finner en midlertidig fiks på styringen blir bilen plassert i garasjen og vinterfiksen blir startet omgående. Finner jeg en måte å stoppe klakkingen på, vil foreløpig funnet rust bli reparert og bilen forsøkt EU-godkjent.

Etter at problemstillingen har kværnet i bakhodet en stund, har jeg veldig lyst til å lage en plate med samme størrelse som gummiforingen. Denne platen lager jeg noe tynnere enn slakken, og presser ned mellom gummiplate og styrestag. Da vil jeg se om slakken forsvinner. Men i og med at man da trekker tannstanga ut mot røret på innsiden, er vel dette ikke en ønsket løsning. forutsetningene for at min idè skal gjennomføres er at det enten er gummiplata som har mistet effekten, eller at styringene i glideplata har blitt slitt. For det ser ut på tegningene som at boltene med kulene har krave som går mot de firkantede styringene i glideplata. Er det slakk i selve kulene eller at foringen som styrer selve tannstanga som er utslitt, vil overhaling være eneste utvei.

Når det gjelder min drøm om rullende restaurering, ser jeg etter hvert klart det du nevner i ditt svar. Mye demontering/montering for å komme til der man skal reparere. Så det blir vel lite rulling og mye skruing tenker jeg  :laugh: Med tiden blir det vel nødvendig å skifte ramme, og jeg hadde tenkt å vente med restaureringen til den tid. Har grei plass å stå for å holde på med dette, så finner vel snart ut at jeg like godt kan starte med det samme  :laugh:



1987 Citroen 2CV Dolly
2018 Kia Soul EV 30kw
1980 Kawasaki Z650SR
2015 Kawasaki KLX250S
+ diverse el-sykler fra Biltema

Olav

Selvfølgelig er rullende restaurering mulig, jeg gjorde dette selv med Tutten fra 2008 til 2013. Men man må være klar over at det blir none vintre med skippertak og at metoden ikke er den mest effektive, men etter min mening den suverent morsomste :-) Alt avhenger av utgangspunktet og staus på rammen og hvor mye rust må sveises. Alt teknisk lar seg fikse/oppgardere bit for bit mens man kjører litt innimellom.

Når det gjelder styringen, har jeg hørt om folk som tar av styrestagene inne på traversen og snur gummiforingen for å dempe slark der som en midlertidig løsning. Du kan jo forsøke det hvis du klarer å få av styrestagene uten for mye styr. Selv endte jeg opp med å bruke ett relativt stor brekkjern for å få dem av da jeg overhalte styringen på Tutten.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Jalmar

Sitat fra: Olav på mandag 12 aug 2019 @ 10:29:46
Selvfølgelig er rullende restaurering mulig, jeg gjorde dette selv med Tutten fra 2008 til 2013. Men man må være klar over at det blir none vintre med skippertak og at metoden ikke er den mest effektive, men etter min mening den suverent morsomste :-) Alt avhenger av utgangspunktet og staus på rammen og hvor mye rust må sveises. Alt teknisk lar seg fikse/oppgardere bit for bit mens man kjører litt innimellom.

Når det gjelder styringen, har jeg hørt om folk som tar av styrestagene inne på traversen og snur gummiforingen for å dempe slark der som en midlertidig løsning. Du kan jo forsøke det hvis du klarer å få av styrestagene uten for mye styr. Selv endte jeg opp med å bruke ett relativt stor brekkjern for å få dem av da jeg overhalte styringen på Tutten.

Tusen takk for svar. :)

Jeg tenker også litt på at det er mest morsomt med rullende restaurering. Og jeg tenker at det på en måte passer godt med tanken bak 2CV'en. Dessuten er jeg slik at jeg setter enorm pris på at et gammelt kjøretøy har brukspatina. Jeg har stor respekt for de som restaurerer biler/motorsykler opp til perfekt stand, og jeg syns det er flott å se et gammelt kjøretøy som ser ut slik det så ut når det forlot fabrikken. Men for meg er 2CV tidenes bruksbil, og det er greit at de kan se litt "brukt" ut. Når det er sagt, er det viktig at sikkerhet for seg selv og andre ivaretas på best mulig måte, så hønsenetting/stålplast-reparasjoner har jeg ingen sans for.

Jeg har også hørt/lest om snuing av gummiplate og lignende, og jeg tror jeg med å modifisere avtrekkeren min litt, skal klare å trekke stagene av uten å maltraktere gummiplata. Men først skal jeg forsøke å presse ned en stålplate ned mellom styrestang og gummiplate. Hvis det tar opp slakken og styringen ellers ikke blir påvirket, tenker jeg det får være nødløsningen fram til eventuell overhaling.
1987 Citroen 2CV Dolly
2018 Kia Soul EV 30kw
1980 Kawasaki Z650SR
2015 Kawasaki KLX250S
+ diverse el-sykler fra Biltema