Sjekke trommel brems bak

Startet av insanefish, fredag 23 aug 2019 @ 21:37:55

« forrige - neste »

insanefish

Hei.

Tenkte jeg skulle få sjekket trommel bremsen bak i 2CV projektet mitt og leser fra haynes at det annbefales å få dett gjort av et verksted ettersom det kreves veldig høyt moment for "hub nut".
Står at det er moment på 252-295 lb ft eller 350-400 kg/m
https://www.veloce.co.uk/books/resources/V422-Torque-Wrench-Settings.pdf 252-288 lb ft eller 350-400 kg/m

Da jeg tok opp dette med en som kan bil og veteran citroen en del bedre enn meg fikk jeg spørsmål om hva slags lett lastebil dette var  :)

Stemmer disse tallene og hvor får man moment nøkkel til en halv overkommelig pris?

Takker på forhånd for all hjelp, både dette og de mange spørsmålene som nok kommer i fremtiden

Otto

Jeg har overhalt trommelbremsene på min 2CV.
Navmuttrene løser lett med et ca 1 meters rør på 44 mm kraftpipa. Det skal tilsvare ca 400 Nm med ca 40 kg trykk på enden av røret. Jeg skrudde til ny navmutter med største momentnøkkelen jeg har, 250 Nm. Prøvde å trekke til mer med røret uten at den rikket seg. Låste mutteren. Mulig jeg får NAF verkstedet som tar EU-kontroll til å sjekke mutteren.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

Er det ikke feil et sted i omregning her. Skal vel være 350-400 Nm (=252-295 lb ft). Det er ca 35-40 kgf/m

Denne kan jo brukes:

https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/momentnokler/momentnokkel-70-350-nm-2000030634

Mvh Per


Sitat fra: insanefish på fredag 23 aug 2019 @ 21:37:55
Hei.

Tenkte jeg skulle få sjekket trommel bremsen bak i 2CV projektet mitt og leser fra haynes at det annbefales å få dett gjort av et verksted ettersom det kreves veldig høyt moment for "hub nut".
Står at det er moment på 252-295 lb ft eller 350-400 kg/m
https://www.veloce.co.uk/books/resources/V422-Torque-Wrench-Settings.pdf 252-288 lb ft eller 350-400 kg/m

Da jeg tok opp dette med en som kan bil og veteran citroen en del bedre enn meg fikk jeg spørsmål om hva slags lett lastebil dette var  :)

Stemmer disse tallene og hvor får man moment nøkkel til en halv overkommelig pris?

Takker på forhånd for all hjelp, både dette og de mange spørsmålene som nok kommer i fremtiden
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

Sitat fra: Otto på fredag 23 aug 2019 @ 23:13:33
Jeg har overhalt trommelbremsene på min 2CV.
Navmuttrene løser lett med et ca 1 meters rør på 44 mm kraftpipa. Det skal tilsvare ca 400 Nm med ca 40 kg trykk på enden av røret. Jeg skrudde til ny navmutter med største momentnøkkelen jeg har, 250 Nm. Prøvde å trekke til mer med røret uten at den rikket seg. Låste mutteren. Mulig jeg får NAF verkstedet som tar EU-kontroll til å sjekke mutteren.

Så lenge det ikke er slakk, ulyd eller varmgang vil vel ikke et verksted reagere på noe der?
Muttere skal vel stukes litt også for å unngå at den løsner. Ville ikke justert noe etter stuking.

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

#4
Ja, blir det ikke 400 Nm med 40 kg på 1 meter stang?

Byttet hetter på sylindrene etter at jeg hadde stuket muttrene. Har kjøpt nye muttrer.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

insanefish