.Bensin tillsetting

Startet av tore, søndag 31 jan 2016 @ 17:58:52

« forrige - neste »

tore

 :)Jeg lurer på hvor jeg får kjøpt et verktøy med 44mm. pipe for og trekke til denne mutteren. Biltema har 41mm og46mm.det virker som dette er standard leveranse fra alle produsenter av verktøy :)
Er det lurt og tilsette et fludium da bensinen i dag mangler bly ?
med hilsen T0re

Rage

Jeg har alltid kjørt med bly erstatter i bensinen på mine 2cver.
Mvh  Thomas
Mvh Thomas Rage
1980 2cv6 Club RF 11474
1973 Mehari RZ 31705
1964 AMI6 28-03-50
1971 2cv4 34-83-63
1968 AK 350 27-46-49

Poirot

Sitat fra: Rage på søndag 31 jan 2016 @ 19:08:20
Jeg har alltid kjørt med bly erstatter i bensinen på mine 2cver.
Mvh  Thomas

Tror det er helt unodvendig!
Jeg har i hvert fall aldri brukt det - og den motoren jeg har brukt mest de siste aara har jeg kjort minst 80000 km med - uten ei draape blytilsetningsmiddel...
Mener faktisk jeg ogsaa har lest at baade D-modellene og de luftkjolte har ventilstyringer som ikke trenger bly!
Bedre med 2CV enn bare èn!

Rage

Mvh Thomas Rage
1980 2cv6 Club RF 11474
1973 Mehari RZ 31705
1964 AMI6 28-03-50
1971 2cv4 34-83-63
1968 AK 350 27-46-49

EirikJ

Blytilsetting er helt unødvendig. Garantert unødvendig på alle 602ccm motorer, og trolig unødvendig på resten, selv om det har vært hevdet at 9 og 12 hesteren trenger det, og muligens 18 hesteren. Men med tanke på bruken disse oftest blir utsatt for, ville jeg ikke stresset med det på disse heller.

D-modeller trenger det ikke. Og ingen nyere modeller fra Citroën. Kvalitet vettu.
Citroënnlig hilsen Eirik

Morten

44 mm i Norge får du fra produsenter som ligger i det øvre nivået pris- og kvalitetsmessig, f.eks Facom.

Jeg vil nok heller anbefale å kjøpe fra en av de utenlandske leverandørene. Har god erfaring med: http://www.burton2cvparts.com/combination-socket-44mm-hubnutwheelbearingnut-12-drive-p-4273.html

Og selv om blytilsetning ikke på noen måte er nødvendig er det greit å nevne at det ikke er skadelig på biler uten katalysator.

...og mens vi snakker om bensin: husk at bensinpumper, slanger, filtre og pakninger gjerne ikke er så glade i 95 oktan da den inneholder etanol nå til dags. Følg opp "kampanjen" fra Norsk Motorveteran, Amcar og LMK og støtt Esso, som har etanolfri 98 oktan over hele landet. (Fyller du diesel der på dagligbilen bidrar du til at de får fylt "etanol-kvota").
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

movikong

Hmmm... Jeg er ikke sikker, men jeg har hørt at blyerstatningen består av forskjellige salter. Dette skal visstnok ikke være helt bra for forgasseren dersom det blir stående over lengre tid (vinterlagring, f.eks.) p.g.a. mulighet for korrosjon.

Kan det være at denne eventuelle effekten kan motvirkes av en skvett totaktsolje i bensinen?


mvh Movikong

citro1cx

Sitat fra: EirikJ på tirsdag 02 feb 2016 @ 09:27:58
Blytilsetting er helt unødvendig. Garantert unødvendig på alle 602ccm motorer, og trolig unødvendig på resten, selv om det har vært hevdet at 9 og 12 hesteren trenger det, og muligens 18 hesteren. Men med tanke på bruken disse oftest blir utsatt for, ville jeg ikke stresset med det på disse heller.

D-modeller trenger det ikke. Og ingen nyere modeller fra Citroën. Kvalitet vettu.

Tror nok du har helt rett i dette, men slik jeg har forstått det kan være individuelle forskjeller på årsmodeller og ev hvor de er produsert. Citroen laget i sin tid en tabell over hvilke modeller som kunne kjøres på blyfri ut i fra årstall. Den sier at det går et skille på 1984 modellen!? ikke vet jeg, men jeg har kjørt problemfritt med mine 2cv på blyfritt, også de fra før 1984.

http://www.citroenet.org.uk/miscellaneous/unleaded/unleaded.html
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6