Norsk 2CV-forum

Vennligst logg inn eller registrer.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Avansert søk  

Skrevet av Emne: Zinga  (Lest 699 ganger)

Arnfinn

  • Kingbolt
  • ***
  • Utlogget Utlogget
  • Innlegg: 222
Zinga
« på: søndag 09 10 2011 @ 22:20:20 »

Hei, er det andre en meg som har erfaringer med Zinga ?
Jeg behandlet prosjektet med zinga i 2006-7, (tiden løper kjenner jeg).
Karroseriet har siden stått under presening, forsovit tørt, men sikker fukt fra grunn (stod på paller).
Som dere ser er innekjermene fine men under har rusten begynt å synes, ikke veldig krevende å behandle igjenn, men i følge datablader å "reklame" skal jo dette produktet som mange andre være den endelige løsningen.
Ps produktet er godkjennt av "Norsok", og hele denne er behandlet kunn med dette produktet.

http://www.zinga.no/dok/ref/Bird%27s_Nest_en.pdf

Nå burde det være enkelt nok å behandle på nytt der det har blitt rustdannelse, man ser jo heldighvis hvor det skal behandles.

arnfinn
« Siste redigering: søndag 09 10 2011 @ 22:21:59 av Arnfinn »
Loggført

Hafra

  • Startsveiv
  • *
  • Utlogget Utlogget
  • Innlegg: 2
    • Haiko's Duckcenter
Sv: Zinga
« Svar #1 på: mandag 10 10 2011 @ 16:20:47 »

Hej Arnfinn
when i look onto the pictures i can see many little rustpoints which came from metal through zinga.
If u had seen the best way is with sandblasting in a preway and then with zinga.
I have had made same poor experience with several "top" zinc-coats from all over europe, but mostly with bad final.
At least i have found only 3 ways out
1. POR15 product = but here u have to follow up strictly the system, 1 fault = big + bad resulr and lost of much money
2. sandblasting + varmgalvanesering = much work, not the easiest way but best result over years
3. industri / technical paint/color, which is created for fast work and may with little faults with antirusting projects ( which is normal by standard users)
i had found out over years 1 delivery point where I can get rustprotection and filler in 1way, based on Epoxyresin, and also same basic-color ( normally produced for machines and also bridges etc in agressive (air) zones) in all RAL-tones. But the minus is that the producer didn't have any clear-color ( for technical paints its not necessary) but instead u can use standard clearpaint from Standox etc.

i had used also this primer on galv plates ( 5days ago galv with 450°c ), slib / grind with 400er paper the hole body, wash with little ammoniak-mix + no prob with primer or color after this short time.
If u want i can send u some technical dokuments ( sorry only in German) and i also have some samples at my place.

rgds haiko
Loggført

EirikJ

  • Mehari
  • **
  • Utlogget Utlogget
  • Innlegg: 2.045
    • Eirik's greier
Sv: Zinga
« Svar #2 på: mandag 10 10 2011 @ 22:25:37 »

Jeg er stort sett enig med Hafra, hvis jeg forstår han rett.

Zink hjelper bare på HELT rent og rustfritt underlag. Det har de færreste.
Vidundermidler er for godt til å være sandt. Det fungerer ikke. I alle fall ikke bedre enn følgende:

Bruk owatrol og oljemaling! (En kombinasjon av Owatrol, arcanol og bengalakk har fungert finfint for meg) Fremgangsmåten her er viktig, men ikke så hysterisk viktig som med andre produkter. Og ikke minst, det er lett å reparere rust i ettertid. For det vil komme, før eller siden.

Hva man enn gjør, IKKE bruk POR15 på tynnplater. Metallet VIL begynne å ruste under malingen, men siden malingen er så utrolig sterk, vil det ikke vises før det er for sendt. Man finner bare kjeks under den blanke overflaten.

Mine meninger i allefall.
Loggført
Citroënnlig hilsen Eirik

Arnfinn

  • Kingbolt
  • ***
  • Utlogget Utlogget
  • Innlegg: 222
Sv: Zinga
« Svar #3 på: mandag 10 10 2011 @ 23:41:34 »

Hi, German is ok for manualls.
I runned a mail to the company selling the product about what to do with it.
I'll keep you all posted.

Arnfinn
Loggført

Hafra

  • Startsveiv
  • *
  • Utlogget Utlogget
  • Innlegg: 2
    • Haiko's Duckcenter
Sv: Zinga
« Svar #4 på: tirsdag 11 10 2011 @ 07:56:27 »

Hi
POR15: yes its correct, normally POR15 will be used at underside of cars or chaissis or axles not on seen plates. POR15 is difficult to mix with standard paints.

if u can read good german: http://korrosionsschutzdepot.de/de/service_downloads.html (There u can search for several different types of )
I work together with this guy and we make often any long-term tests ( over months or years with some crazy combinations to get a good / better result etc). In his store u can get most used anti-rust systems and in his discripion is mostly written if they are compartible with some others and which will be the best line for an perfect result. Dirk (Shop owner) speaks / write also fine english, therefor u can touch him if u want with yr problem.

rgds Haiko
Loggført

EirikJ

  • Mehari
  • **
  • Utlogget Utlogget
  • Innlegg: 2.045
    • Eirik's greier
Sv: Zinga
« Svar #5 på: onsdag 12 10 2011 @ 00:47:03 »

Dirk (Shop owner) speaks / write also fine english, therefor u can touch him if u want with yr problem.
Careful where you touch him though.....       ;D
Loggført
Citroënnlig hilsen Eirik

Arnfinn

  • Kingbolt
  • ***
  • Utlogget Utlogget
  • Innlegg: 222
Sv: Zinga
« Svar #6 på: tirsdag 18 10 2011 @ 14:18:25 »

Da fikk jeg svar fra leverandøren av Zinga:

Enda et lag med Zinga er ikke nødvendig! Ta 3 lag med Rustkiller så blir det
bra!

Jeg har en flaske med Rustkiller EXP fra samme leverandør så da skal jeg gjøre det
PS, nå er bilen pakken inn for vinteren, så neppe bilder før til våren.

ab
Loggført
 

Siden ble generert på 0.137 sekunder med 18 spørringer.