Hovedmeny

A-frame

Startet av EirikJ, torsdag 23 des 2010 @ 00:16:34

« forrige - neste »

EirikJ

Lager egen tråd for diskusjonen i Verdenstreff-tråden.

Aframe, eller tow bar om det kalles det, er mye brukt i noen europeiske land. Man må da ha ei fjøl med nødvendige lys  bak på bilen som blir tauet,koblet til bilen som trekker. Vet ikke om det er lovlig i Sverige, Tyskland osv., men om det går som tilhenger uten brems er det vel ikke særlig interessant. Du skal være bra tålmodig for å gidde kjøre til verdenstreffet i Frankrike i 60 km/t  ;)  (Ref.diskusjon i annen tråd)

En Aframe kan lages selv, med litt jern og en tilhengerkobling fra Biltema. Om man lovlig kan kjøre i 80 er vel heller usannsynlig,











Jeg har spurt på utenlandsk forum om dette, og fått positive tilbakemeldinger av brukere. Den bør festes uten slakk,  i bilen som skal trekkes.
Noen som vet noe om Norske regler på dette?


Edit:  Fant denne: http://www.caratow.nl
Citroënnlig hilsen Eirik

Max Wiggo

#1
Her er Kjøretøyforskriftens paragraf angående tauing av motorvogn: http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-004.html#4-1

Og her er samme diskusjon på LandRover-forum: http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=10898
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

2EL (Klara)

Godt forslag men jeg tror ikke jeg har lyst til å kjøre med denne bak meg hele veien ned til Frankrike.  :o Går nok for en vanlig henger.
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

Otto

#3
2CV med 1 hest er noe helt nytt. Skulle vel gå greit å den godkjent.;D



1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Sitat fra: 2EL (Klara) på torsdag 23 des 2010 @ 08:15:34
Godt forslag men jeg tror ikke jeg har lyst til å kjøre med denne bak meg hele veien ned til Frankrike.  :o Går nok for en vanlig henger.
Det er nok helt sikkert det beste og sikreste.

Personlig kunne jeg godt tenkt meg en slik Aframe. Kanskje en gang få laget en for gøy. Sikkert veldig praktisk for å flytte en A-modell korte distanser.
Citroënnlig hilsen Eirik

pilster

Fra mitt arbeide i bergningsbransjen husker jeg følgende regel :

Med sjåfør i bil er det taueregler som gjelder.
Uten sjåfør er det henger regel som gjelder.

Ingen store problemer da vi som oftes kjørte biler fra 5 tonn og opp, men det gjaldt uansett kjøretøy foran eller bak.

Det mest irriterende er jo alle tjenestemenn som ikke kjenner til reglene , et sabla styr når man blir stoppet av de rette (gale) menn (kvinner).

Den towbaren/A-frame med hjul under ble aldri godkjent i Norge .. vet ikke hvorfor men NAF prøvde å få den igjennom systemet. 
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )