Prisdiskusjonen - nok engang -

Startet av Jurgh, onsdag 15 apr 2009 @ 12:11:12

« forrige - neste »

Jurgh

Vel vitende om at dette kommer til å eksplodere fullstendig må jeg likevel legge inn dette.

Noen andre på dette forumet og undertegnede er som mange til nå har skjønt ikke helt fullstendig enige om hvor prisnivået på våre biler bør ligge.  Jeg har tidligere etterspurt god argumentasjon for hvorfor prisene skal ned, uten å få gode svar.

Nå viser det seg at det kan være greit å dykke litt i arkivene for å få perspektiv på ting.

I diskusjonene har det ofte blitt gjentatt at den-og-den bilen ikke skal kunne oppnå den-og-den prisen.

Nå skal det sies at jeg kjenner ingen av de to bilene i dette eksempelet, men det dette dreier seg om er å gjøre seg opp en mening om folks oppfatning av hva som er en bil "i orden" og ikke.

Det ble i 2008 annonsert en gul/burgunder Dolly i Fredrikstad til i overkant av 20.000 kroner.

Her er noen bilder





Denne bilen var etter noens skjønn; og jeg siterer

"den ser matt (les: dårlig vedlikeholdt ?) og litt stusselig ut."


Det er i og for seg en grei uttalelse i seg selv, men i neste setning kommer vi altså til poenget: 

"Har en like fin på låven (identisk), som ikke kostet i nærheten av hva hun ber om nå."


...La oss nå ta en nærmere titt på den som etter vedkommendes mening er like fin....



Jeg har tillatt meg å sette røde merker der jeg mener at denne bilen skiller seg vesentlig fra den andre.


..og presto! Vi har altså avdekket hva jeg tidligere har bemerket opptil flere ganger:  Enkeltpersoners oppfatning av bilers tilstand varierer betraktelig og skal tas med en klype salt.  Markedet bestemmer hva prisen blir.  Jeg tror ikke det er nødvendig å sette opp en poll engang for å se hvilken bil medlemsmassen på forumet ville ha kjøpt.


J

pilster

Hvis jeg ikke husker feil , ble det nevnt en slags pris gruppering tidligere ?

Tror det var noe slikt som ble foreslått som en pekepinn:

5-10.000 Må sveises rust, mulig rammebytte
10-20.000 Bruksmessig grei stand, eu godkjent men ikke mer enn det ....
20-50.000 Bra stand, pent behandlet brukstand, ingen nevnverdige mangler eller feil m.m.
50- >        Restaurert i forskjellige stadier, mye nytt m.m.

Ta det med en klype salt da, men man må vel kunne stadfeste en slags prismatrise, utfra ikke bare markedet, men også fra miljø.

Hvordan man skal kunne si i hvilken gruppe man havner er vel eier og kjøper som burde vurdere, men man kan faktisk lage en form for mal der og..... Så er det jo også selger som setter "sin pris" som han/hun vil ha ...

Det at det skaper så mye rabalder er vel at man trekker inn personer og personlige oppgjør vi andre egentlig ikke har noe med , tross alt er det en privat sak hvis man ikke med viten og vilje vil dra inn andre i kjøpet/salget.

Jeg kunne gjerne ha flagget et kjøp , eller salg, men så er folk forskjellige da.... ::)

;D
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

André

SitatDet ble i 2008 annonsert en gul/burgunder Dolly i Fredrikstad til i overkant av 20.000 kroner.


Ja...jeg husker dette....men var ikke prisen høyere i utgangspunktet...? over 30 000 eller noe?? (25 år som maler setter sine spor :)

Da min bil ble kjøpt inn var den i kategori : EU godkjent men ikke mere enn det......det spørs om ikke det hadde vært en smule mere  inteligent å kjøpt en dyrere og bedre bil......... ;D
mvh André....kjører 2CV i Bergen

pilster

He,he... skjønner ikke at vi skal blande inn IQ og inteligens ass.... da blir jo alt helt galt :-)

Neida, vet ikke hva som bør være riktig jeg, men en eller annen form for ca,ca,ca,ca ...kanskje , muligens , pris forslag bør vel kunne gis :-) Eller en slags prismatrise da .... vi er vel såpass fornuftige at vi skal kunne klare det !?
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

jwh

#4
Debatten eksplodere....?   Skal forsøke å bidra til at slikt ikke skjer her...

Gammel prisveileder 2CV i Norge - brukt fra ca. 2002 (tekst klippet fra annen lenk):
Det er kjent at jeg i mange år (mange er relativt, så les: 5-8år) har skapt og benyttet følgende liste for prissetting av 2CV i Norge:
kat. 1 -  rammeknekt og ellers nedslitt objekt, pris opptil 5000kr
kat. 2  - velbrukt bruksbil (m/u EU godkj.), pris opptil 15000kr
kat. 3 -  Bruksbiler, pris 15-30000kr
kat. 4 -  Meget pene/hele bruksbiler, pris over 30000kr
kat. 5 -  Stasbiler, priser særlig over 30000kr.
Denne fordelingen har fungert bra og truffet godt. Ingenting varer dog evig, og de siste par årene har jeg sett at prisene kan være i endring og at fremover kan prisene utvikle seg noe oppover, men jeg har ingen bastant mening om prisnivå annet enn at en stasbil skal koste endel mer enn 30000kr. Ellers har prisene vist svært moderat økning de siste 10 årene.

Prisguide / prisveileder pr. 2009: 
(Et forsøk på en oppdatering av den gamle veilederen).
kat. 1 -  rammeknekt og ellers nedslitt objekt, opptil 5000kr
kat. 2  - velbrukt bruksbil (m/u EU-godkj.), opptil 20000kr
kat. 3 -  Bruksbiler, 20-35000kr
kat. 4 -  Meget pene/hele bruksbiler, 35000-45000kr
kat. 5 -  Stasbiler, over 45000kr

Det som er det største ankepunktet i pilster sin "prisliste" er at en bil til  21000 og 49000 i praksis skal være to helt forskjellige biler, den ene nær perfekt og den andre langt langt fra strøken, slik at disse aldri skal i samme kategori.  Hvis så skjer er prisveiledning menings-og verdiløst. Nå er heller ikke en prisveileder primært laget for de erfarne 2CVister, men heller for den store gemene hopp av noviser, dvs. at har man sterke følelser mot en slik tjeneste, så er man ganske sikkert også utenfor målgruppen av brukere.


Bilen i Fredrikstad  (klippet inn teksten under fra annet sted):
Her er prishistorien og innlegget det refereres fra:
"Eier annonserte først bilen for 43000.  Deretter 37000, 30000, 27000.  Skrev her i mai at bilen ikke ville bli solgt uten at hun slo av minst 50% på opprinnelig prisant. (forutsatt at den var tilnærmet rustfri)  Rusten på bilen vet jeg lite om...., men den ser matt (les: dårlig vedlikeholdt ?) og litt stusselig ut.  Har en like fin på låven (identisk), som ikke kostet i nærheten av hva hun ber om nå".

og altså tilslutt kr 23000. Selger hadde spart seg nesten et års salgsarbeid hvis bilen hadde fått en vurdering f.eks i forhold til prisveilederen. Jeg mente aldri at pris på rundt 20tusen var feil, men det dobbelte visste jeg var feil, noe jeg skrev over. En annen sak er et stort poeng her: Hva man kan oppnå av pris er også i høyeste grad opp til selger (noe jeg også har skrevet tidligere ang. bilen i Fredrikstad). Kjøper vil typisk forsøke å argumentere pris NED, og hvis kjøper ikke greier å avvise dette (gjaldt nok denne saken), event. ikke greier å argumentere prisen oppover - så vil prisen gå NED (det omvendte gjelder der selger er ekspert og kjøper en novise). Mener at i dette tilfellet ville en mer erfaren 2CV-selger pluss en polering - oppnådd mer enn 20000kr for Fredrikstadbilen.

Er enig med deg her, Jørgen, 
Fredrikstadbilen (iallfall utvendig) er en klasse over den bilen jeg har på låven. Jeg burde ha skrevet ordet - NESTEN inn i setningen du klippet fra. Jeg satt ikke med bildene opp mot hverandre når jeg skrev mine ord, slik du nå gjør. Det er en forklaring - men ingen forsøk på ansvarsfraskrivelse. Ikke er låvebilen min idag en 20tusen kroners bil heller. At min vurdering i dette tilfellet ikke var "spot on", gjør på ingen måte at det jeg har hevdet generelt over mange år - om priser på 2CV i Norge - og vurderinger jeg har gjort - er feil. Vurderingene har heller aldri vært ment som noen eksagt vitenskap, til det er vi mennesker alt for feilbarlige. Jeg - intet unntak.

Helvete, hvor irriterende at det ikke er mulig å skrive teksten over - på 1/3 av plassen.....  ;)
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

jwh

#5
Andre skriver:
SitatDa min bil ble kjøpt inn var den i kategori : EU godkjent men ikke mere enn det......det spørs om ikke det hadde vært en smule mere  inteligent å kjøpt en dyrere og bedre bil......... ;D

Dumt at det ikke er noe fasitsvar i slike saker.
Min første 2CV betalte jeg 16000kr for i 1996. Forøvrig min dyreste innkjøpte 2CV hittil. Den hadde 4 nye skjermer og var nylig omlakkert (hele bilen), og fikset opp på alle måter iflg. selger. Selger opplyste også at bilen nå var en perle i forhold til det vraket den var før oppgraderingen (der lå nok hunden begravet - skulle det vise seg).
Bilen jeg kjøpte så riktig så bra ut den  - i 3 år.  I 1999 ble den underkjent i EUn, pga. rust, i tillegg var det kommet mye lakkrust på de vanlige stedene i knehøyde, der det hadde vært rustangrep tidligere. Bilen var fortsatt brukbar i 1999, men pen var den ikke lenger. Bilen har siden stått lagret et sted på Østlandet, for kyndig rustsveising. Avtalen var at jobben ikke hastet. Det er nå 10 år siden, og jeg er fornøyd hvis bilen er på veien igjen i 2013.

Skulle JEG handlet bil så ville jeg fokusert på en urørt originalbil til en grei penge, fremfor en dyr restaurert bil med uviss levetid. Å bytte en ramme på en ellers pen (urørt) bil kan være god økonomi i det lange løp. Men, disse pene urørte bilene vokser ikke på trær.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Olav

#6
Sitat fra: André på onsdag 15 apr 2009 @ 13:47:32
Da min bil ble kjøpt inn var den i kategori : EU godkjent men ikke mere enn det......det spørs om ikke det hadde vært en smule mere  inteligent å kjøpt en dyrere og bedre bil......... ;D

Min var i samme kategori både i stand og pris. Men jeg vil ikke blande inteligens inn i dette jeg da. Kjøpte den sånn, vel vitende om at dette kom nok til å bli dyrt på sikt.
Men så liker jeg å skru da, det er liksom en god del av hobbyen. Samtidig vil jeg jo kjøre også og valgte således en bil som var et godt utgangspunkt for en rullende restaurering.

Prisen for for dette når jeg en gang kommer i mål er uansett ubetalelig for meg. Så jeg gir egentlig blaffen i om jeg får pengene igjen hvis en gang skulle være så dum å selge bilen.

Den omtalte bilen lå for salg for 43.000 den gangen jeg var i markedet. Jeg opplevde den som håpløst overpriset, men ville helt klart vurdert den nøyere for 23.000,-
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Pål B

  :)Jeg skjønner ikke hva en EU-godkjent og registrert kjørbar 2CV gjør på en låve jeg da!
Ååå - den er ikke registrert nei, - da skjønner jeg. Ikke helt kjørbar heller da kansje? Og siste EU-kontroll, hva sa den? :)

Det er vel noen prinsipper og praksis, Jørgen setter et fokus på. Priskategorier, ja det er sikkert fint det, men jeg tror svært få selgere finner disse interessante.
Videre manglere det et element i pris opp/ned forholdet; Selger må ikke selge for enhver pris. For 2CVer av / over en viss verdi tror jeg vi har kommet dit. For "lik", og "objekter" selges de ofte fordi folk er lei, eller at de står i veien. 1500, 3000,- eller 5000,- spiller liten rolle. Det er mer; "få dritten vekk" som gjelder!

Eksemplet viser vel hvor galt det kan gå med synsing? La oss si at låvebilen er verdt 5000,-. Så fremt det bare er å registrere bilen påløper det minimum 4500,- til. Da er vi på 9500,-. Da differ det 14000,- på disse bilene. Sannsynligvis er det ikke "bare" og registrere bilen. Jeg er ganske sikker på du ikke får låvebilen opp til samme nivå som Fredrikstadbilen for de 14000,-.

Som selger hadde jeg blitt rimelig forbanna hvis mitt salgsobjket hadde blitt gjenstand for en slik sammenligning. Det minste grunnlaget for en sammenligning må jo være eple mot eple. Ikke eple vs et råttent eple!? En 98 Passat TDI Higline som er kjørt 110Tkm er rimelig lik en annen 98 Passat TDI Highline som er kjørt 110Tkm.
Slik er det ikke med 2CV. En 86 modell Dolly kan være verdt alt fra 1500,- og oppover (hvor langt vil tiden vise) - det er forholdet med 2CV markedet.

Så kan vi ønske oss priser opp eller ned så mye vi bare vil, men jeg blir mer oppgitt en overrasket hvis denne praksisen anses som grei? Tilstanden på en annonsert bil kan man til en viss grad lese seg til, men tilstanden på egen bil burde man vite mye om.........

Selv om bilen min er den beste i verden, vet jeg hva som feiler den ;)

Andre sin erfaring er det nok mange som har gjort seg, dumt? ja, tja, nei - det er faktsik litt morsomt også, å holde på litt. Olav`s rullende restaurering facsinerer meg.
Egentlig også helt uinterssant hva det koster - "noen" lite fornufige og ikke gjenomtenkte "greier" må livet bestå av - her inne er det 2CV som er greia, og så lenge det gir en god følelse er det greit!

NU er det tid for garasje!!

Pål B.

pilster

Sitat fra: jwh på onsdag 15 apr 2009 @ 14:29:59
Debatten eksplodere....?   Skal forsøke å bidra til at slikt ikke skjer her...


Prisveileder pr. 2009:  Et forsøk på en oppdatering av den gamle veilederen.
kat. 1 -  rammeknekt og ellers nedslitt objekt, pris opptil 5000kr
kat. 2  - velbrukt bruksbil (m/u EU-godkj.), pris opptil 20000kr
kat. 3 -  Bruksbiler, pris 20-35000kr
kat. 4 -  Meget pene/hele bruksbiler, pris 35000-45000kr
kat. 5 -  Stasbiler, pris over 45000kr

Det som er det største ankepunktet i pilster sin "prisliste" er at en bil til  21000 og 49000 i praksis skal være to helt forskjellige biler, den ene nær perfekt og den andre langt langt fra strøken, slik at disse aldri skal i samme kategori.  Hvis så skjer er prisveiledning menings-og verdiløst. Nå er heller ikke en prisveileder primært laget for de erfarne 2CVister, men heller for den store gemene hopp av noviser, dvs. at har man sterke følelser mot en slik tjeneste, så er man ganske sikkert også utenfor målgruppen av brukere.

Jepp, så enig....og alt er vel relativt og ment som en veiledning !?
Det viktigste er vel biten om at man ikke bevisst går inn for å lure noen, kan ei heller skjønne at det skulle komme noe positivt ut av det i miljøet,  eller ellers for den saks skyld.

Men... for all del, vil noen ha gullet mitt for overpris, enda jeg har presisert at det ikke skal selges og at prisen kjøper vil gi er helt over mål, ja takke meg til ! (lite sannsynlig at noen kan komme med slike summer)

Men kan det enes om listen her på forumet, virker ovenfornevnte som en vettug matrise for en verdi vurdering ,eller skal det stemmes, voteres og debatteres på ny  ?
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

André

SitatAndre sin erfaring er det nok mange som har gjort seg, dumt? ja, tja, nei - det er faktsik litt morsomt også, å holde på litt.

Neida...ikke dumt i det hele tatt, jeg angrer ikke ett eneste sekund på at jeg kjøpte den bilen jeg gjorde...nå etter 5 år og en god del reprasjoner og oppgraderinger så vet jeg ialle fall hva jeg har...og lærerikt er det og gøy har det vært .

Og nå etter en omgang grundig lakkrens og polering så ser den jammen ut som en stas-bil på avstand også  ;D ;D
mvh André....kjører 2CV i Bergen

citro1cx

Min erfaring er at nesten alle biler tilsalgs på finn.no er overpriset og at de fleste er klar over det. Mange synes nok at halve morroa er å prute ned prisen :D og i realiteten selges de fleste til langt under annonsert pris. Å overprise sine egne 2cv salgsobjekter for å presse genrellt prisnivå opp, er å lure troskyldige kjøpere, og fører ikke frem til at prisstatusen blir nevneverdig hevet. Kanskje tvert i mot når de finner ut bilen er et vrak med knekt ramme, og "gir" den bort i frustrasjon. Dessuten er 2cv miljøet i Norge så tett og oversiktlig at de som overpriser lett blir pekt ut. De som ikke liker disse markedsmekanismene kan kanskje finne seg en annen hobby enn salg/kjøp av 2cv ;) Prisveiledere fungerer dårlig i privatbruktmarkedet for kjøp og salg av 2cv. Dette på grunn av at markedet er sessongavhengig, og at prisen ofte er satt etter eiers subjektiv opplevelser av bliens verdi mer enn en gjenstandsverdi basert på teknisk stand. Om kjøper er styrt av sine subjektiv opplevelser av bilen, er skuffelsen desto større når det viser seg at bilen er dårlig stand. 2cv kjøpes ofte som kjent med hjertet og det vet enkelte kremmere å benytte seg av.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

pilster

Sitat fra: Roger H på onsdag 15 apr 2009 @ 21:19:41
Min erfaring er at nesten alle biler tilsalgs på finn.no er overpriset og at de fleste er klar over det. Mange synes nok at halve morroa er å prute ned prisen :D og i realiteten selges de fleste til langt under annonsert pris. Å overprise sine egne 2cv salgsobjekter for å presse genrellt prisnivå opp, er å lure troskyldige kjøpere, og fører ikke frem til at prisstatusen blir nevneverdig hevet. Kanskje tvert i mot når de finner ut bilen er et vrak med knekt ramme, og "gir" den bort i frustrasjon. Dessuten er 2cv miljøet i Norge så tett og oversiktlig at de som overpriser lett blir pekt ut. De som ikke liker disse markedsmekanismene kan kanskje finne seg en annen hobby enn salg/kjøp av 2cv ;) Prisveiledere fungerer dårlig i privatbruktmarkedet for kjøp og salg av 2cv. Dette på grunn av at markedet er sessongavhengig, og at prisen ofte er satt etter eiers subjektiv opplevelser av bliens verdi mer enn en gjenstandsverdi basert på teknisk stand. Om kjøper er styrt av sine subjektiv opplevelser av bilen, er skuffelsen desto større når det viser seg at bilen er dårlig stand. 2cv kjøpes ofte som kjent med hjertet og det vet enkelte kremmere å benytte seg av.
Så... da mener du at det ikke går an å sette en verdi , en generell verdi på en brukt 2cv ? Jeg leste det kanskje galt ?
Jeg lurer litt på da hvordan man skal taksere sin doning, eller hvem skal skal gjøre det, eller hvordan setter man ett fornuftig utgangspunkt for en pris ?  Det vi leter etter er vel en antatt verdi, ikke hva pengesummen under et kjøp/salg kanskje ender på.

Jeg er kanskje litt treg , men de fleste bil miljøer i Norge har en eller annen antatt verdi og takseringsmåte for dette. Kan virke litt for seriøst og omfattende, men en slags pris matrise har de da, virker jo både normalt og greit.
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

Thomas

Skattefuten har satt min til en verdi av 1000 kr ???
Og noen i 2cv-miljøet har sagt 45-50 ???
Hva skal man tro......
mvh
Thomas ???
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

citro1cx

Sitat fra: pilster på onsdag 15 apr 2009 @ 21:39:15

Så... da mener du at det ikke går an å sette en verdi , en generell verdi på en brukt 2cv ?

generell verdi på en brukt 2cv tror jeg er umulig å sette.

Sitat fra: pilster på onsdag 15 apr 2009 @ 21:39:15
Jeg lurer litt på da hvordan man skal taksere sin doning,

takst og verdi er vel ikke det samme. Takst brukes ved skade på bilen, og gir en pekepinn på hva en tilsvarende bil i tilsvarende stand ville kostet akkurat på skadetidspunktet. Takst er veldig ofte høyere enn det bilen ville blitt solgt for, nettopp på grunn av at takst regnes ut etter det selgere forlanger for bilen og ikke det kjøpere i realiteten betaler.
Sitat fra: pilster på onsdag 15 apr 2009 @ 21:39:15hvordan setter man ett fornuftig utgangspunkt for en pris ?  Det vi leter etter er vel en antatt verdi, ikke hva pengesummen under et kjøp/salg kanskje ender på.

...og det du kaller antatt verdi er vel det mange kalller "priside". Priside er det selgeren ønsker å få igjen + prutningsmonn for sitt salgsobjekt. De fleste selgere vet at det er en uralistisk pris å få igjen, men håper likevel på å få mest mulig igjen for bilen. Jeg tror de fleste ser på hva andre forlanger for tilsvarende kjøretøy, og legger seg derfor på samme prisleie. Om da en selger starter med å overprise og flere følger etter vil prisnivået vil da bli unormal høyt og salget gå tregt. Samtidig vil prisdiskusjoene på f.eks dette forumet starte, og ingen kjøper før prisene normaliserer seg.

Sitat fra: pilster på onsdag 15 apr 2009 @ 21:39:15Jeg er kanskje litt treg , men de fleste bil miljøer i Norge har en eller annen antatt verdi og takseringsmåte for dette. Kan virke litt for seriøst og omfattende, men en slags pris matrise har de da, virker jo både normalt og greit.

Oppfatter deg ikke som treg, men som en av de bedre bidragsyterne til dette forumet :). Dette kjenner jeg ikke så mye til, men i de 4 Citroën miljøene jeg er mer eller mindre involvert i finnes ikke slike prismatriser.

mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

pilster

Sitat fra: Thomas på onsdag 15 apr 2009 @ 21:59:31
Skattefuten har satt min til en verdi av 1000 kr ???
Og noen i 2cv-miljøet har sagt 45-50 ???
Hva skal man tro......
mvh
Thomas ???
Her tror jeg nok at vi må høre på skattefuten Thomas (de vet jo tross alt hva de driver med), men jeg kan gi deg 2000.- , da må du bringe den til meg selvfølgelig (og full tank takk).
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )