Norsk 2CV-forum

Skrevet av Emne: Oljelekkasje i forkant av motor  (Lest 303 ganger)

Utlogget jonaf

  • Vintertak
  • ****
  • Innlegg: 307
Oljelekkasje i forkant av motor
« på: Fredag 08 09 2017 @ 17:33:48 »
Det kommer er dråpe olje på garasjegulvet fra fronten av motoren. Muligens er det simmerringen på veivakselen eller kamakselen som er hard etter at bilen stod stille i over 20 år.
Jeg husker ikke hvor mye jobb det var å skifte dem. Da jeg gjorde den på den forrige bilen, hadde jeg motoren ute og alle deksler demontert. 
Kommer jeg til simmeringen når vifte og stifteboks er fjernet? Å ta ut motoren bare for den lille lekkasjen bryr jeg meg foreløpig ikke om.

Utlogget EirikJ

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.248
Sv: Oljelekkasje i forkant av motor
« Svar #1 på: Fredag 08 09 2017 @ 20:33:12 »
Du kommer til simmeringen i forkant av veiven, om du tar bort viften. Lyser du med en lykt ned bak oljekjøleren, bør du kunne se om den delen av veiven som viften sitter på, er tørr eller fuktig av olje.
Det er ikke noen simmeringer på kamakslingen.

Skal motoren være tett, må ventilen for veivhusventilasjonen fungere. Ville sjekket det først, om du ikke har gjort det.
Citroënnlig hilsen Eirik

Innlogget Otto

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.175
Sv: Oljelekkasje i forkant av motor
« Svar #2 på: Lørdag 09 09 2017 @ 17:47:37 »
Kan det være en brillepakning?
1982 2CV6 Special beige colorado (six chameaux) Prosjekt
2012 C4 e-HDi 110 EMG Seduction grey shark. Firmabil

Utlogget jonaf

  • Vintertak
  • ****
  • Innlegg: 307
Sv: Oljelekkasje i forkant av motor
« Svar #3 på: Lørdag 09 09 2017 @ 21:01:10 »
Kan det være en brillepakning?

Det er tørt under støtstangrørene, men det henger en dråpe helt i fronten under motoren. Det er ikke umulig at gummien i lufteventilen har blitt hard etter alle disse årene.
Jeg har en gammel ventil liggende, som jeg har åpnet. Kanskje jeg skulle prøve å reparere den? Burton selger repsett, har jeg sett. Er det noen som har erfaring med dette?

Innlogget Otto

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.175
Sv: Oljelekkasje i forkant av motor
« Svar #4 på: Lørdag 09 09 2017 @ 21:45:46 »
Nye koster heller ikke så mye, men det kan være interessant å reparere. :)
1982 2CV6 Special beige colorado (six chameaux) Prosjekt
2012 C4 e-HDi 110 EMG Seduction grey shark. Firmabil

Utlogget EirikJ

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.248
Sv: Oljelekkasje i forkant av motor
« Svar #5 på: Lørdag 09 09 2017 @ 21:58:07 »
Greit å sjekke før man bytter,så vet man om det er nødvendig å bytte? Trenger bare en meter med transparent slange...
Citroënnlig hilsen Eirik

Utlogget jonaf

  • Vintertak
  • ****
  • Innlegg: 307
Sv: Oljelekkasje i forkant av motor
« Svar #6 på: Lørdag 09 09 2017 @ 22:12:37 »
Greit å sjekke før man bytter,så vet man om det er nødvendig å bytte? Trenger bare en meter med transparent slange...
Eller et vakuummeter, kanskje? Hva er den offisielle metoden for å stille diagnose om høyt eller normalt bunnkassetrykk?
Uansett ville det være interessant å finne ut en gjør-det-selv-metode for å reparere vakuumventilen.
« Siste redigering: Lørdag 09 09 2017 @ 22:16:50 av jonaf »

Utlogget jonaf

  • Vintertak
  • ****
  • Innlegg: 307

Innlogget Otto

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.175
Sv: Oljelekkasje i forkant av motor
« Svar #8 på: Søndag 10 09 2017 @ 09:28:01 »
1982 2CV6 Special beige colorado (six chameaux) Prosjekt
2012 C4 e-HDi 110 EMG Seduction grey shark. Firmabil

Utlogget jonaf

  • Vintertak
  • ****
  • Innlegg: 307
Sv: Oljelekkasje i forkant av motor
« Svar #9 på: Mandag 11 09 2017 @ 12:33:35 »
Ventilen var nok ikke helt god, nei...

Utlogget jonaf

  • Vintertak
  • ****
  • Innlegg: 307
Sv: Oljelekkasje i forkant av motor
« Svar #10 på: Fredag 15 09 2017 @ 20:48:31 »
En ny ventilklaff av 2 mm pakningsgummi festet med korte karosseriskruer skrudd delvis inn gjorde jobben, ser det ut til. 100 mm Wg undertrykk på tomgang, 80 mm på høyere turtall.