Oljelekkasje i forkant av motor

Startet av jonaf, fredag 08 sep 2017 @ 17:33:48

« forrige - neste »

jonaf

Det kommer er dråpe olje på garasjegulvet fra fronten av motoren. Muligens er det simmerringen på veivakselen eller kamakselen som er hard etter at bilen stod stille i over 20 år.
Jeg husker ikke hvor mye jobb det var å skifte dem. Da jeg gjorde den på den forrige bilen, hadde jeg motoren ute og alle deksler demontert. 
Kommer jeg til simmeringen når vifte og stifteboks er fjernet? Å ta ut motoren bare for den lille lekkasjen bryr jeg meg foreløpig ikke om.

EirikJ

Du kommer til simmeringen i forkant av veiven, om du tar bort viften. Lyser du med en lykt ned bak oljekjøleren, bør du kunne se om den delen av veiven som viften sitter på, er tørr eller fuktig av olje.
Det er ikke noen simmeringer på kamakslingen.

Skal motoren være tett, må ventilen for veivhusventilasjonen fungere. Ville sjekket det først, om du ikke har gjort det.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jonaf

Sitat fra: Otto på lørdag 09 sep 2017 @ 17:47:37
Kan det være en brillepakning?

Det er tørt under støtstangrørene, men det henger en dråpe helt i fronten under motoren. Det er ikke umulig at gummien i lufteventilen har blitt hard etter alle disse årene.
Jeg har en gammel ventil liggende, som jeg har åpnet. Kanskje jeg skulle prøve å reparere den? Burton selger repsett, har jeg sett. Er det noen som har erfaring med dette?

Otto

Nye koster heller ikke så mye, men det kan være interessant å reparere. :)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Greit å sjekke før man bytter,så vet man om det er nødvendig å bytte? Trenger bare en meter med transparent slange...
Citroënnlig hilsen Eirik

jonaf

#6
Sitat fra: EirikJ på lørdag 09 sep 2017 @ 21:58:07
Greit å sjekke før man bytter,så vet man om det er nødvendig å bytte? Trenger bare en meter med transparent slange...
Eller et vakuummeter, kanskje? Hva er den offisielle metoden for å stille diagnose om høyt eller normalt bunnkassetrykk?
Uansett ville det være interessant å finne ut en gjør-det-selv-metode for å reparere vakuumventilen.


Otto

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jonaf

Ventilen var nok ikke helt god, nei...

jonaf

En ny ventilklaff av 2 mm pakningsgummi festet med korte karosseriskruer skrudd delvis inn gjorde jobben, ser det ut til. 100 mm Wg undertrykk på tomgang, 80 mm på høyere turtall.

Belgau

Målte du trykket FØR reparasjonen?
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

jonaf

Sitat fra: Belgau på lørdag 25 nov 2017 @ 23:38:30
Målte du trykket FØR reparasjonen?

Det var et lite overtrykk før jeg reparerte ventilen. Lekkasjen var mest merkbar når motoren gikk lenge på tomgang. Nå har den blitt bra.