Kyndig til og utføre et el. opplegg søkes til 2cv 1986 mod. eller bare gode tips

Startet av tore, tirsdag 22 aug 2017 @ 00:37:59

« forrige - neste »

tore

 ??? ??? ??? Jeg har blottlagt alle de gamle ledningene. Noen har merker etter tidligere
tilløp til brann mm.
Med hilsen fra en skikkelig amatør på 2CV

Morten

Det er ikke noe problem å bytte ut ledning for ledning - man må bare være nøyaktig og ha skikkelig utstyr til å montere kabelsko, samt passe på at ledningene ikke blir lengre eller kortere enn de har vært.
Dette er imidlertid et ordentlig plukkearbeid som fort kan ta mange dager, så med mindre du er veldig glad i å grave deg ned i slikt arbeid vil jeg anbefale deg å vurdere å kjøpe nytt ledningsnett.

De fleste deleforhandlerne skaffer slike sett ferdig, her er et eksempel:
Komplett kabelsett foran: https://www.mehari-2cv-spare.co.uk/front-harness--a--3120000.html
Komplett kabelsett bak: https://www.mehari-2cv-spare.co.uk/rear-harness--a--3130000.html

Du trenger begge disse for å bytte alle ledninger, men det er jo gjerne ledningene foran som utsettes for mest temperatursvingninger og bevegelse.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

citro1cx

Sitat fra: tore på tirsdag 22 aug 2017 @ 00:37:59
??? ??? ??? Jeg har blottlagt alle de gamle ledningene. Noen har merker etter tidligere
tilløp til brann mm.
Med hilsen fra en skikkelig amatør på 2CV
har de slike merker, er de sansynligvis blitt utsatt for overledning (gått i jord). Det som skjer da er at ledning blir svært raskt overopphet, isolasjon tar fyr, smelter, tar fyr, og en brann er et faktum. Den vanligste årsaken til at biler tar fyr. Det er også sannsynlig at flere ledninger har fått skader i isolasjonen, og da hjelper kanskje ikke å bytte ut enklte ledninger. Er du skikkelig glad i bilen din, så bytt legningene med et nytt sett, alt. bruk fritiden din på å bytte ut en og en ledning slik som Morten komenterer.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6