Hovedmeny

Null brems på bakhjul

Startet av BlackSheep, mandag 24 aug 2009 @ 18:49:15

« forrige - neste »

BlackSheep

Var på eu-kontoll i dag, og fikk en 2-er feil. Høyre bakhjul har ingen brems.

Må derfor ta meg en dag i garasjen. Er det noen som kan gi meg en liten guide på hva som kan være galt, og hva jeg trenger? Har ikke sveiseapparat eller mye kapital.

Har lest litt på nettet og fant en side hvor det sto noe om en aluminiumshette som måtte fjernes/ødelegges for å nå tak i en bolt, som måtte erstattes med en av plast. Hadde vært greit å visst om flere slike ting før jeg begynner demonteringen.

På forhånd takk 2cv-freaks :)
Citroen 2cv6 Charleston -86 mod - flat :(

Jan Ove Rønning

Sannsynligvis så sitter stemplene i bremsecalipperen der bak rimelig bom fast. Så jeg vil påregne at denne må byttes. (Smøring kan fungere hvis du får løsnet stemplene igjen).
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

PerI

Hei,

Ville byttet på begge sider når du først gjør en bremsejobb. Bremsesylindrene er ikke veldig dyre, men pass på at du får riktig type med LHM-pakninger (grønn type, ikke rød) på 2cv nyere enn 81/82.

Når du skal løsne baktrommelen er det riktig at det er noe blikk som går istykker og at det er enklere å sette på plastlokk ved montering.

Når baktrommelen er av, så har du lett tilgang til alt av bremser. Få smørt opp alt av bevegelige deler.

Når du løsner bremsesylindrene, så kan bremserøret ryke, i så fall er det en litt kjedelig jobb i vente, nemlig å ta ut og inn bremserøret inni bakakslen. Husk at røra er veldig tynne og tåler lite. Hvis de dessuten har rustet noe, så er det like greit å få byttet. Da jeg byttet dette røret, så brukte jeg fisketråd for å få entret røret, men selv da plundret jeg veldig. Hadde da tilgang til grav under bilen for å komme lettere til.

Justering av bremsene krever også litt tålmodighet og verktøy som du kan lage selv. Hvis du slurver her vil bremsebåndene slites skjevt og da må de byttes ut mye fortere enn hvis de er riktig justert.

Lykke til! Bilen blir en drøm å kjøre med skikkelig fungerende bremser!

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Poirot

Kan underskrive på at dissse bremserøra bak er noe dritt å skifte!  >:(
Men siden du ikke har fått mangel på røra, sats på at de ikke er for rustne - og spray godt med rustløser og la det stå og godgjøre seg godt og lenge før du forsøker å løsne dem fra de gamle pumpene!
Lykke til - og deretter; gratulerer med EU-godkjent 2CV!
Bedre med 2CV enn bare èn!

jwh

#4
Først en oppklaring. Du har fått 2-er feil på ujevn bremsevirkning på bakbremsene. EU-gutta måler ikke bremsevirkning - men forskjell i bremseeffekt mellom hjulpar. Dårlig, ujevn eller mangel på bremsevirkning bak er en gjenganger på EU-kontrollene for bilen. Svakheten er bremsesylinderne fordi de ruster fast pga. at bakbremsene er i liten bruk under vanlig kjøring (bilen bremser mest - ca.90% - på forhjulene ved normal kjøring). Forebyggende lønner det seg å trykke hardt på bremsepedelen noen ganger gjennom vinteren, samt å være hardhendt med bremsene før de viser bilen på EU-kontroll. Dette alene kan gjøre at man slipper 2-er feil på bremsene alt for ofte på EU-kontroll.
Kan være lurt å etterse bremsesylinderne på begge hjul hvis man har fått mangel på bremser bak.

JW
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Pål B

En liten korrekjson; Bremseeffekt måles i Deka Newton. Minstekrtavet for biler under 3500Kg er 100Dn. Maks tillatt forskjell/avvik mellom hjulene ved bremsing er 30%. 50% for parkeringsbrems. For godkjenning må alstå minstekravet til bremseeffekt oppnås, samt at avvikene hjulene i mellom må ligge under på 30% eller lavere.

Et tips for å redde røret fra å ryke, er og demontere båndene, løsne pumpen, trekke den et par cm. ut, å holde fast røret og vri på pumpen. Da har du mer kontroll på hvor du bruker kreftene, og en mindre sjanse for å at røret knekker!

Lykke til!!

På B.

citro1cx

#6
Sitat fra: Pål B på tirsdag 25 aug 2009 @ 09:04:31

Et tips for å redde røret fra å ryke, er og demontere båndene, løsne pumpen, trekke den et par cm. ut, å holde fast røret og vri på pumpen. Da har du mer kontroll på hvor du bruker kreftene, og en mindre sjanse for å at røret knekker!

Lykke til!!

På B.

ja, dette har jeg også god erfaring med.

Skift både sylinder, bremsbånd og mutter når du først er inni der. På forhånd må du da bestille:

2 stk bremsesylindre
2 sett med bremsebånd
(eventuellt komplett sett med fjærer +div) http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Hinterradbremse-ohne-Hydraulikteile/ANR13072/
2 stk 44 mm muttre http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Hinterachse/ANR12043/  
2 stk deksler http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Hinterachse/ANR12044/
ikke glem rustløser som brukes for å løsne bremsylinder fra bremserør

I tilegg må du ha den bemrømte 44 koppen (46 mm fra biltema til en rimelig penge funger godt om du sliper av noen mm). Sørg for å ha kraftig verktøy som du skal bruke som vekstang for å få av mutteren. Ellers trenger du en 8 mm for å holde igjen bremserøret som Pål forklarer.

Før du begynner vil jeg anbefale å lese dette: http://www.2cvsrus.com/restoration/tech_prob/reparaturen/hinten/hinten_e.htm

mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

BlackSheep

Hei igjen folkens, og takk for hjelpen!

I går tok vi av trommelen og så så bremsebåndene. Det viste seg at det ene satt bom fast, mens det andre bevegde seg litt. Selve båndene var langt ifra slitt.

Løsningen da blir vel å bestille ny sylinder og ny plasthette. Bør jeg skifte båndene når de ikke så slitt ut?

Den aluminiumshetta klarte vi å ta ut uten at den ble ødelagt, så jeg fikk satt den inn igjen som en midlertidig løsning til jeg får tak i ny av plast.

Så ikke i den andre trommelen, men tviler på at det er vits siden det altså bare var et stempel som satt fast.

Igjen, takk for svar :)
Citroen 2cv6 Charleston -86 mod - flat :(

EirikJ

Neida, du trenger ikke skifte bånd hvis de ikke er utslitt. Er det kommet olje eller grease på de bør de skiftes, men det kan gå å gjøre rent også. Bare løsne,smøre og juster. Båndene er sjelden utslitt på biler som ikke har vært i bruk på en stund, nettopp fordi bilene før i tiden(før PKK) stort sett kjørte rundt med bakbremser som satt fast. Det er typisk at bremseskoene ruster fast i nedkant ved justeringen. Hjulsylindrer bruker også være fastrustede på gamle biler uten vedlikehold, og de må da byttes.

Bruk kobberpasta i moderate mengder rundt nedre innfesting av skoene, så holder det i mange mange år.
Citroënnlig hilsen Eirik

citro1cx

Vær oppmerksom på at gamle bremsebånd kan inneholde asbest, og som alle vet er ikke asbeststøv særlig fordelaktig å ånde inn. Det kan derfor være lurt å gjøre rent med før montering og ev. spandere nye bremsesko.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

BlackSheep

Hva er forsjelllen på disse to, og hvilken skal jeg evt. bestille?

Hjulbremsesylinder 2cv bak grønn
Hjulbremsesylinder 2cv bak grønn bendix
Citroen 2cv6 Charleston -86 mod - flat :(

Pål B

Spiller ingen rolle - Bendix er en produsent. Hvilken av de er dyrest - Bendixen??

På B.

BlackSheep

ja, bendixen er dyrest med ca 100 kr. Da bestiller jeg vanlig type. Takk for raskt svar :)
Citroen 2cv6 Charleston -86 mod - flat :(

Otto

#13
SitatVær oppmerksom på at gamle bremsebånd kan inneholde asbest, og som alle vet er ikke asbeststøv særlig fordelaktig å ånde inn. Det kan derfor være lurt å gjøre rent med før montering og ev. spandere nye bremsesko.

Hvordan fjerner jeg asbest i bremsetromelen på beste måte? (eller er det så lite at det ikke er noe å bekymre seg over?)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

osbra

Hei

Jeg husker at asbest ble totaltforbudt i 1980, og har sjekket det for sikkerhets skyld med Google. Så hvis du har en 2CV 86-modell er bremsene asbestfrie.
Men hvis det hadde vært en bil eldre enn 1980, ville jeg brukt en skikkelig støvmaske fra f eks Biltema, og samtidig sprøytet vann på for å binde støvet. For å få støvet ut av tromlene, er det også best å skylle med vann.

Hilsen
Oscar
Hilsen Oscar

DS 1963
2CV 1959 AZL
GS Pallas 1978
XM 2,1 TD 1991
XM 2,1 TD 1999