Norsk 2CV-forum

2CV => Mekkekroken => Emne startet av: jonaf på fredag 08 sep 2017 @ 17:33:48

Tittel: Oljelekkasje i forkant av motor
Skrevet av: jonaffredag 08 sep 2017 @ 17:33:48
Det kommer er dråpe olje på garasjegulvet fra fronten av motoren. Muligens er det simmerringen på veivakselen eller kamakselen som er hard etter at bilen stod stille i over 20 år.
Jeg husker ikke hvor mye jobb det var å skifte dem. Da jeg gjorde den på den forrige bilen, hadde jeg motoren ute og alle deksler demontert. 
Kommer jeg til simmeringen når vifte og stifteboks er fjernet? Å ta ut motoren bare for den lille lekkasjen bryr jeg meg foreløpig ikke om.
Tittel: Sv: Oljelekkasje i forkant av motor
Skrevet av: EirikJfredag 08 sep 2017 @ 20:33:12
Du kommer til simmeringen i forkant av veiven, om du tar bort viften. Lyser du med en lykt ned bak oljekjøleren, bør du kunne se om den delen av veiven som viften sitter på, er tørr eller fuktig av olje.
Det er ikke noen simmeringer på kamakslingen.

Skal motoren være tett, må ventilen for veivhusventilasjonen fungere. Ville sjekket det først, om du ikke har gjort det.
Tittel: Sv: Oljelekkasje i forkant av motor
Skrevet av: Ottolørdag 09 sep 2017 @ 17:47:37
Kan det være en brillepakning?
Tittel: Sv: Oljelekkasje i forkant av motor
Skrevet av: jonaflørdag 09 sep 2017 @ 21:01:10
Sitat fra: Otto på lørdag 09 sep 2017 @ 17:47:37
Kan det være en brillepakning?

Det er tørt under støtstangrørene, men det henger en dråpe helt i fronten under motoren. Det er ikke umulig at gummien i lufteventilen har blitt hard etter alle disse årene.
Jeg har en gammel ventil liggende, som jeg har åpnet. Kanskje jeg skulle prøve å reparere den? Burton selger repsett, har jeg sett. Er det noen som har erfaring med dette?
Tittel: Sv: Oljelekkasje i forkant av motor
Skrevet av: Ottolørdag 09 sep 2017 @ 21:45:46
Nye koster heller ikke så mye, men det kan være interessant å reparere. :)
Tittel: Sv: Oljelekkasje i forkant av motor
Skrevet av: EirikJlørdag 09 sep 2017 @ 21:58:07
Greit å sjekke før man bytter,så vet man om det er nødvendig å bytte? Trenger bare en meter med transparent slange...
Tittel: Sv: Oljelekkasje i forkant av motor
Skrevet av: jonaflørdag 09 sep 2017 @ 22:12:37
Sitat fra: EirikJ på lørdag 09 sep 2017 @ 21:58:07
Greit å sjekke før man bytter,så vet man om det er nødvendig å bytte? Trenger bare en meter med transparent slange...
Eller et vakuummeter, kanskje? Hva er den offisielle metoden for å stille diagnose om høyt eller normalt bunnkassetrykk?
Uansett ville det være interessant å finne ut en gjør-det-selv-metode for å reparere vakuumventilen.
Tittel: Sv: Oljelekkasje i forkant av motor
Skrevet av: jonaflørdag 09 sep 2017 @ 22:22:26
Denne metoden ser grei ut: https://shared.yellowgrey.com/2016/08/28/testing-2cv-crank-case-vacuum-with-a-manometer/ (https://shared.yellowgrey.com/2016/08/28/testing-2cv-crank-case-vacuum-with-a-manometer/)
Tittel: Sv: Oljelekkasje i forkant av motor
Skrevet av: Ottosøndag 10 sep 2017 @ 09:28:01
https://youtu.be/eAgIgBqvziw
Tittel: Sv: Oljelekkasje i forkant av motor
Skrevet av: jonafmandag 11 sep 2017 @ 12:33:35
Ventilen var nok ikke helt god, nei...
Tittel: Sv: Oljelekkasje i forkant av motor
Skrevet av: jonaffredag 15 sep 2017 @ 20:48:31
En ny ventilklaff av 2 mm pakningsgummi festet med korte karosseriskruer skrudd delvis inn gjorde jobben, ser det ut til. 100 mm Wg undertrykk på tomgang, 80 mm på høyere turtall.
Tittel: Sv: Oljelekkasje i forkant av motor
Skrevet av: Belgaulørdag 25 nov 2017 @ 23:38:30
Målte du trykket FØR reparasjonen?
Tittel: Sv: Oljelekkasje i forkant av motor
Skrevet av: jonafsøndag 26 nov 2017 @ 13:01:42
Sitat fra: Belgau på lørdag 25 nov 2017 @ 23:38:30
Målte du trykket FØR reparasjonen?

Det var et lite overtrykk før jeg reparerte ventilen. Lekkasjen var mest merkbar når motoren gikk lenge på tomgang. Nå har den blitt bra.