Tap av kraft ved lengre strekk i full throttle + forgasser-spjeld-motstand

Startet av Medtner, torsdag 20 okt 2016 @ 23:19:23

« forrige - neste »

Medtner

Hei folkens,

Jeg har hatt et problem det siste året ish med at motoren mister krefter etter å ha vært i høy hastighet (motorvei - 100kmt ++) og full throttle. Spesielt i oppoverbakker (der den ikke klarer å holde farten helt) kan dette være tilfellet.

Symptomet er at motoren begynner å gå bittelitt urent og kraften forsvinner langsomt. Omtrent som at jeg slipper gassen veldig langsomt.

Noe som tilsynelatende virker er enten å slippe gassen helt, eller (tydeligere effekt) å trykke inn clutchen og la den ramle til tomgang og så ruse opp igjen.

I forbindelse med dette synes jeg også at jeg hører en fjern "sprakelyd" - omtrent som en fjern lyd av et stjerneskudd (bare ikke så intenst).

Kan dette ha noe med ventilene å gjøre? Om de "henger seg opp" så kan det kanskje forklare at å clutche og få ned turtallet kan la dem løsrive seg?


Motoren går ellers veldig veldig bra - den har all mulig kraft (innen 2cv'ens grenser) og går rent og pent. Ventilåpningene justerte jeg for ikke mange kilometerne siden (og det trengtes!!), men det har ikke gjort noe forskjell med dette problemet - med mindre åpningene har endret seg igjen.


Et annet problem jeg har hatt er at forgasser-spjeld nummer 2 ikke alltid har latt seg åpne ved full gass - dvs. at gasspedalen har møtt motstand der #2 skulle åpnet seg. Forgasseren er ny fra Torben i Danmark i august (montert av dem), og er ellers helt superb (og har ikke gjort noe fra eller til med problemet ovenfor). Jeg kjenner ved vanlig kjøring en lett "motstand" i det spjeld nummer to skal åpne seg, noe som jeg liker - da kjenner jeg hvordan forgasseren opererer. Men noen ganger er motstanden mer enn bare en nyanse - det er så mye at jeg ikke tør trykke hardere i frykt for å bøye noe. Noe som må smøres?
Erik Haugan Aasland,

1984 2cv Special

eilert

Hei Erik!

Kan evt. høres ut som du må justere eller bytte stiften (og kondensator) - eller har du elektronisk tenning på bilen?

Selv om forgasseren er helt ny er det dessverre ingen garanti for at det ikke kan være feil på den, men ut over det har jeg dessverre ikke så mye å komme med.

-E;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Olav

Her tro jeg det kan være snakk om flere feil.
Sprakelyden tyder kanskje på at du får tenningsbank ved belastning. Dette skyldes som regel at dysen for forgasserens trinn 2 er for liten og at motoren derved får for tynn blanding. Jeg hadde samme problem og løste det med å øke størrelse på begge dyser til 105 for trinn 1 og 110 for trinn 2. Originaldysene til 2CV'er er for små for dagens bensin iblandet ethanol.

Tap av kraft kan også skyldes feiljusterte ventiler eller tenning, så jeg ville startet med å sjekke begge deler.

At trinn 2 ikke åpner seg, tyder vel påat mekanikken i denne forgasseren ikke er helt god. Prøv å smøre akslene og armene på forgasseren med litt WD40 og sjekk at returfjærer sitter som de skal og ikke hindrer akslenes bevegelse. 
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

André

Som Olav sier er sprakelyden sikkert tenningsbank, de tre bilene jeg er "vaktmester" for (min egen, Lykke og Kermit) var alle meget sterkt angrepet av fenomenet. Justerte stifter og tidspunkt så ble det bedre en stund, men etter litt bruk var det påan igjen !

Skiftet til DG-nition elektronisk tenning på alle tre bilene, og tenningsbanken var som blåst bort på alle tre.
Jeg har kjørt min 20 000 km ,  Lykke ca 12000 km , og Kermit over 40 000 km (!) uten antydning til tenningsbank
mvh André....kjører 2CV i Bergen

EirikJ

Har du originalt tank-lokk? Prøv å kjør uten, for å se om det kan være et problem med luftingen av i bensintanken.
Evnentuelt ta ned tanken og se etter sprekker i gummislangen ved tankmåleren. Og selvsagt sjekk slangene i motor-rommet.

Foruten det, så spørs det da, hvordan kvaliteten på den nye forgasseren er. Reproduserte deler har ofte sterkt varierende kvalitet.

Originale dyser burde ikke gi de store problemene, og det er basert på at jeg har kjøpt meg en helt original, uskrudd 2CV med lav km, og den går feilfritt. Trekker jevnt og kraftfullt uten noen nykker, med originale dyser og dagens bensin. De som opplever forbedring med større dyser tror jeg har en slitt forgasser, hvor større dyser kompenserer for falskluft rundt f.eks.spjeldakslinger.
Citroënnlig hilsen Eirik

Olav

Sitat fra: EirikJ på lørdag 22 okt 2016 @ 16:37:09
Originale dyser burde ikke gi de store problemene, og det er basert på at jeg har kjøpt meg en helt original, uskrudd 2CV med lav km, og den går feilfritt. Trekker jevnt og kraftfullt uten noen nykker, med originale dyser og dagens bensin. De som opplever forbedring med større dyser tror jeg har en slitt forgasser, hvor større dyser kompenserer for falskluft rundt f.eks.spjeldakslinger.

Ikke helt enig med deg her Eirik. Det er mange variabler inne i bildet, som kompresjon, elektronisk eller original tenning og hvordan denne er justert, ny eller gammel coil, hvordan ventiler er justert, forgasserens funksjon og dyser og til slutt bensin. Alt dette påvirker hvordan motoren forbrenner bensinen og kan gi feilforbrenning som lyder som knitrende tenningsbank.


Tutten hadde ny forgasser, korrekt justert elektronisk tenning, ny coil og korrekt justerte ventiler men hadde altså likevel knitrende tenningsbank ved hard belastning og full gass. I mitt tilfelle skyltes dette for tynn blanding som altså ble borte med større dyser. Ikke overraskende ble bilen sterkere og sprekere, men pussig nok gikk bensinforbruket ned litt :-)
Det er dessuten en ganske kjent sak at dagens bensin med iblandet ethanol også påvirker forbrenningen i eldre biler med forgasser og at litt større dyser fikser eventuelle problemer med dette.

Men jeg er enig i at falsk luft også kan være problemet i dette tilfelle :-)



Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

jonaf

Symptomene peker i retning av mager blanding, feil tenningstidspunkt eller lite kjøling.
Er luftfilterinnsatsen hel? Hjelper det å gi litt choke? Prøvd en annen bensinkvalitet (høyere oktantall)? Er alle viftebladene hele og kjøledekslene i orden?

EirikJ

Tja, jeg sier bare at en original 2CV motor i god stand, ikke har noe problem med dagens bensin, med originale dyser. Du beskriver vel egentlig bare mange feilkilder ved en motor, som jo da ikke er i en god original stand.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Når det snakkes om kompresjon og bensintilførsel så kan det også nevnes slitte ventiler/ventilseter, slitte stempler/ringer, dårlig fungerende bensinpumpe.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jonaf

At det hjelper å slippe den ned på tomgang for "å hente seg inn", tyder på sviktende bensintilførsel. Da blir det jo også mager blanding, med tilhørende tenningsbank.
Silen som sitter på sugerøret i bunnen av tanken kan være i ferd med å gå tett. Verd å sjekke, i hvert fall. Koble fra slangen før bensinpumpen og blås tilbake i tanken, så kan dette hjelpe hvis det er dette som er problemet. Hvis du har et ekstra bensinfilter et sted i tilførselskretsen, er det bare å bytte.

Medtner

Hei igjen, folkens,

Takk for mange svar! Jeg har ikke hatt tilgang til å teste hypotesene deres ennå, men har mange gode idéer til hvor jeg kan forsøke i alle fall.

Ventiler:
Jeg justerte dem altså tidligere i sommer, men skal ta en ny titt. Hvis åpningen er veldig trange igjen (noe de nesten alltid er når jeg sjekker årlig-ish) så er det noe galt. Jeg justerte dem til å ha bittelitt mer enn vanlig åpning - noe som visstnok skal være bedre for litt eldre motorer. Min har akkurat bikket 200.000 km. Jeg opplevde ikke problemet de første ukene etter justeringen, men det kan være bare fordi jeg ikke kjørte motoren så hardt. Verdt å sjekke ventilene igjen, altså.

Tenning:
Den knitrelyden(sprakelyden) er jo noe jeg mistenker kan være tenningsbank. Kan man ha det selv med elektronisk tenning? Jeg har nemlig 123 installert og har foreløpig aldri hatt noen symptomer på andre tenningsproblemer. Motoren starter som et skudd, både varm og kald og har jevn og pen tomgang.

Tanklokk:
Jeg tror mitt er originalt, ja. Er ikke noe greier med nøkkel i alle fall.

Dyser:
Det er jo en idé, men jeg hadde altså dette problemet i hovedsak før jeg byttet forgasser. Den nye forgasseren gjør ikke problemet mindre eller større - den gir bare bedre gange generelt.

Bensinkvalitet:
Jeg kjører nesten alltid 98, så lenge jeg får tak i det. Har ikke merket noe forskjell på tenningsbank (om det er dette som er problemet)

Kjøling:
Der kan vi kanskje være inne på noe. Jeg kjører for tiden med varmeapparatet på full varme (er kaldt). Jeg synes å merke at jeg kjenner mer varme i apparatet i de sekundene jeg får problemet. Dette er ikke noe jeg tenker på først når jeg leser dette, så det er ikke placebo. Det er ikke snakk om mye, men nok til at jeg merker det inni bilen.

Bensintilførsel:
Jeg har ikke byttet bensinfilteret på en stund, så det kan være verdt et forsøk. I denne forbindelse kan jeg jo selvsagt også blåse tilbake i tanken for å evt. blåse ut grums.


Takk for svar! Jeg er spent på å finne ut av dette. Er kjipt å ikke ha mulighet til å kjøre bilen fra 105km/t og oppover - det føles nemlig som at motoren har fått ekstra liv og krefter etter bytte av min gamle og slitte forgasser. :-)
Erik Haugan Aasland,

1984 2cv Special

Olav

Vel... Siden du har byttet forgasser og ikke hadde problemet med den gamle, heller jeg mot å være enig i Eiriks tese om falsk luft.
Jeg ville nok sjekket det først.

Hvorfor byttet du forgasser forresten?
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

hwibye

Lite sannsynlig at bensinpumpen skulle være defekt men for sikkerhets skyld ville je koble fra slanget til forgasseren og starte motoren og se om dt kom en fin stråle - ikke som  en gammelmanns drypp !  Trekk ut strømledningen til coilen for å stoppe raskt.

Otto

Bensinpumpen var defekt på min 82-modell. En Valeo-pumpe til DKK 200,- + dansk mva og porto løste problemet.👌
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil