Strekkbolter vs gjengelås

Startet av Arnfinn, mandag 17 jul 2017 @ 15:23:28

« forrige - neste »

Arnfinn

Jeg har tatt av svinghjulet på en 2cv motor for å sjekke hvorvidt det lakk olje eller ikke fra simmerringer i bakkant av motoren.
Nå viser deg seg at den var helt ok og ikke trengs å byttes. Jeg mener å huske at disse boltene er strekkbolter og altid skal byttes med nye ubrukte. En mekaniker mente at jeg bare kunne bruke gjengelås (thread lock) og sette de gamle boltene tilbake.
Er det noen som har erfaring, syns punkt ?
Ja jeg vet boltene koster bare noen kroner, men når jeg ikke har et sett liggende osv......

Arnfinn

Olav

Det er strekkbolter som i utgangspunktet kun skal brukes en gang.
Jeg vet ikke hvor lenge gjengelås vil vare eller om det er godt nok, men jeg mener det finnes forskjellige kvaliteter på slikt, så det kan tenkes at det finnes noe som funker.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Arnfinn

Jeg har kjøpt nye strekkbolter av Burton og spurte hva som var vanlig. De bekreftet at man godt kunne gjenbruke strekkbolten en gang.

Arnfinn

Otto

Det er også strekkbolter (kalt skrekkbolter🙂) i sylindertoppene. Da jeg skulle montere knakk de en etter en trolig mest pga at de bunnet i hettemutrene.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil