Ryggelys originalt?

Startet av Brunets, fredag 21 okt 2016 @ 10:28:11

« forrige - neste »

Brunets

Jeg hadde min 2CV 4 1974 til EU-kontroll igår. Jeg fikk den IKKE godkjent fordi ryggelyset ikke virket. Det er montert et ryggelys på  støtfangeren bak, men det har ikke virket på de 10 årene jeg har hatt bilen! Jeg trodde dette lyset var montert som noe ekstra og ikke var der originalt. Og tidligere EU-kontroller har ikke brydd seg! Er det noen som vet om det var ryggelys originalt på 2CV'ene i 1974?
Bjørn Vidar

PerI

#1
Fjern det. EU-kontrollreglene er utformet slik at utstyret som er montert skal virke. Litt pirkete kanskje at kontrolløren ikke tilllot deg å fjerne det der og da, men strengt tatt har han bare gjort jobben sin. Så et tips til alle de som har en nyere bil med defekt bakvindusvisker - fjern hele viskerarmen så får man ikke feil på det. (edit: gjelder selvfølgelig ikke 2cv, for slikt "tullete" ekstrautstyr trengs jo ikke :D )

En 74-modell skal ikke ha ryggelys originalt. En 80-talls har et uttak til bryteren på gearkassa, men om det var originalt eller ettermontert selve ryggelyset vet jeg ikke.



(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

eilert


Det var ikke originalt i 1974 nei, og ikke på noen biler solgt ny i Norge etter det jeg kjenner til. Men bl.a. Tyskland ble alle levert med dette (de hadde dette som krav tror jeg) og Citroen forberedte derfor alle girkasser på 80-tallerne for montering av ryggelysbryter i bakkant av girkassen - men på de fleste levert uten ryggelys må bryterens hull/tilkobling borres og gjenges opp i bakkant av kassen. Nøyaktig når de begynte med dette er jeg ikke kjent med.

Det finnes også en del etter monterte varianter hvor man har laget en form for bryter som girstangen opp fra kassen aktiverer. Finnes også kit å få kjøpt til dette.
Men gjør som Per sier, fjern hele lampen!

-E;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Morten

Jeg _tror_ ikke jeg har sett tyske 2CVer med ryggelys originalt heller, kan det være tåkebaklys du tenker på?
Resten, om montering av bryter i kassa er helt riktig:)

Jeg har "ryggelys" på Tricolor, men det er en arbeidslyskaster som tennes med egen bryter i dashbordet. Vær obs på at arbeidslys ikke er tillatt brukt uten at også parkeringslys er tent (noe som krever noen ekstra kabelstumper ved montering)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

EirikJ

En av mine 2CV'er har visstnok en tysk opprinnelse. Den har de tyske sære gummilistene langs kantene på taket, justering av setertyggen på førerstol, OG ryggelys med bryter i girkassen.
Citroënnlig hilsen Eirik