Startproblem / tenning

Startet av lordab12, mandag 14 mar 2016 @ 22:39:30

« forrige - neste »

lordab12

Hei !

har hatt problemer med å starte min 2CV, men fikk fiksetbdette for noen uker siden.
byttet tenningsbryter ( brukt ).
Alt var bra inntil frdag i forrige uke.
Da fikk jeg på tenningen, men ikke startet bilen - kunved å sarte den på gear.
jeg spayet i nøkkelhullet med elektro spray og etter en stund nprøvde jeg å starte meed en ubrukt
reservenøkkel. Da gikk det bra, helt til idag, mandagf 14 mars.
fikk startet i dag tidlig, men ikke senere i dag.

Lurer på hva jeg nå bør gjøre ?
Er det noe galt med tenningsbryteren ? Litt dårlig kontakt eller hva ?

Setter stor pris på et godt løsningsforslag.

Mvh

Kjell Foss

André

#1
Høres ut som starteren er defekt.

Få målt om innslaget på startmotor får strøm fra tenningslås når nøkkel er i start posisjon
Startmotor overhales eller byttes

(med forbehold om at startmotor ikke går rundt....hvis startmotor går rundt og motor ikke starter, men bilen starter på gear så har det med tenningsanlegget å gjøre)
mvh André....kjører 2CV i Bergen

eilert


Hm, høres ut til at du må tilbake til tidligere feilsøking med tjuvkobling av kablene under tenningen neste gang problemet oppstår - starter den da er den "nye" tenningen heller ikke til å stole på, evt. dårlig kontakt ut mot kablene el.l.
Virker ikke tjuvkobling er det trolig som André sier startmotoren som er neste feilsøking. En slitt/dårlig startmotor vil nok komme og gå, og du vil oppleve det slik du beskriver. Eneste medisin frem til overhaling/bytte av startmotor er nok bare å prøve flere ganger helt til startmottoren finner det for godt å slå inn. Andre (ikke bare André) kan sikker utdype dette bedre enn meg, men det er vel også her noen børster som evt. kan skiftes..?

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Angie

Jeg hadde upålitelig startmotor i René sist vår. Den våknet som regel når den fikk et (ikke altfor hardt) slag med hammeren.  Det ble en uholdbar metode i det lange løp og en nyoverhalt startmotor fra Franzose løste problemet.

lordab12

Hei igjen !

Nå har min 2CV stått i sola et par dager.
dette må ha hjulpet, for da jeg prøvde å starte den i formiddag virket alt sammen igjen.
Håper dette fortsetter.

Kan det ha vært noe fuktighet i tenningsbryter eller lignende ?
Sprayet jeg for mye eltrospray ned i sytemet ?

Mvh
Kjell Foss

lordab12

Hei igjen....

Nå har det gått bra med å starte 2CV en i over 1 uke.

I natt har det vært minus grader og så vidt over null.
Jeg startet den på vanlig måte kl 11.30 og flyttet den, slik at den stod i nedoverbakke.

Da jeg skulle starte den igjen ca 3 timer senere fikk jeg det problemet jeg har hatt tidligere.

Merkelige greier !
Kan det være noe med kulde ? Sist gang jeg hadde problemet ble det jo bra igjen etterat
bilen hadde stått i sola et par dager.

kan vel ikke være tenningsbryteren da.
Har som sagt før satt inn en brukt tenningsbryter.
( bilen starter på gir )

Mvh

Kjell Foss

Ps : ble litt skuffa nå. TRodde alt var ok igjen

citro1cx

hei Kjell
har lest innleggene dine flere ganger, men finner egentlig ikke ut hva som er det definerte problemet. Det er kommet flere forslag til løsninger i denne tråden, men for å utelukke feilkildene tror jeg det kan være lurt å angripe startproblemet mer systematisk. Det du ikke har svart på i tråden er om starteren går rundt eller ikke. Det er en vesentlig informasjon, før du får riktige råd.

scenario 1:
Det røde lampen på instrumentpanelet lyser rødt i det du vrir tenningsnøkkelen?
Startmotoren går når når du vrir nøkkel i startposisjon?
bilen starter ikke?
Forslag: Starteren virker som den skal. Feil er med stor sannsynlighet elektrisk

scenario 2:
Det røde lampen på instrumentpanelet lyser rødt i det du tjuvkobler to av de tre ledningene som går inn i tenningsløsen?
Startmotoren går når du du tjuvkobler den tjedje ledningen som går inn i tenningslåsen?
bilen starter?
Forslag: Starteren virker som den skal. Tenningslås er med stor sannsynlighet problemet.

scenario 3:
Det røde lampen på instrumentpanelet lyser rødt i det du vrir tenningsnøkkelen?
Startmotoren går ikke når du vrir nøkkel i startposisjon?
bilen starter ikke på starteren, men starter når den dyttes igang men tenningen på og bilen i gir.
Forslag: Starteren ev. innslaget på starteren virker ikke eller er dårlig. Sjekk ledningene som går inn i starteren. sørg for at koblingene sitter godt.

scenario 4:
Det røde lampen på instrumentpanelet lyser rødt i det du vrir tenningsnøkkelen?
Startmotoren går når du vrir nøkkel i startposisjon?
bilen starter ikke?
Foslag: sjekk om det er godt kontakt i ledningene som går inn til coil. om de virker løs, klem dem litt sammen, og rens dem med elektrocleaner. Sjekk også tenningsledninger og de sitter godt nok.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

lordab12

Takker for et meget omfattenede svar, Roger.

Feilen sitter i tenningslåsen, eller mest sannsynlige tenningsbrytern.

Var ute nå og prøvde å starte. Det gikk bra. Det jeg fant ut nå er at nøkkelen er veldig følsom når den er vridd helt til høyre. Skal teste dette mer senere, og evt ta på litt elektro spray ....


Mvh
Kjell

lordab12

Roger,

Det er punkt 2 jeg har vært og er berørt av; slik jeg ser det.

DE gangene jeg ikke har fått startet, er det helt tyst. Skjer ikke noe når nøkkelen er vridd helt
til høyre. Altså tenningssystemet, som du sier.

Kjell

citro1cx

Flott, da er vel problemet løst. :D
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

lordab12

Hei igjen !

Etter at det har vært litt fram og tilbake med startingen, har jeg nå montert NY
tenningsbryter. Da virket alt et par dager, men så ble batteriet helt tømt.
Det som skjedde var at tenninga alltid var på.
dette må vel være en feilkobling av de 3 ledningene som går inn i tenningsbrytern.

Har nå satt batteriet til ladning og skal prøve igjen i morra.

Men er det noen som kan forklare hvorfor tenningen var på hele tiden.
Hvilken ledning er evt koblet feil ?

Takker på forhånd for svar...

Kjell

citro1cx

Sitat fra: lordab12 på mandag 25 apr 2016 @ 20:24:28
Men er det noen som kan forklare hvorfor tenningen var på hele tiden.
Hvilken ledning er evt koblet feil ?

Takker på forhånd for svar...

Kjell

Slik jeg leser inlegget, har du ikke byttet hele tenningslåsen, men bryteren som sitter på enden av tenningslåsen. er du sikker på at tenningsbryter er montert riktig?

om den røde tenningslampa lyser når du tar ut nøkkelen er det definitivt noe feil.

om tenningslampa lyser konstant under kjøring kan det tyde på at dynamo ikke lader batteriet, eller at spenningsregulatoren ikke gjør jobben. Dette er i såfall en feil som ikke trenger å noe med startproblemet å gjøre, men feil i tenningslås kan lage krøll...Har du forresten prøvd å måle om dynamoen lader det den skal (14,2V på tomgang direkte på + på dynamoen)?
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

lordab12


Er ikke sikker på om tenningsbryter er riktig montert.
Har ikke hatt dette problemet tidligere, så jeg antar at bryteren er montert feil.
skal se mer på dette i morra.

Hvordan skal man vite at tenningsbryteren er riktig montert ?

Morten

Sist jeg var borti bytte av tenningsbryter var den konstant i start-modus slik den kom fra forhandler. Oppdaget det da starteren begynte å gå i det vi koblet på ledningen. Hvis jeg husker riktig går hele innsatsen i en spiral innover, prøv å dreie den hele veien mot klokka før du monterer.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

citro1cx

Sitat fra: lordab12 på mandag 25 apr 2016 @ 23:30:11

Hvordan skal man vite at tenningsbryteren er riktig montert ?

om du ikke allerede har en, så kjøp deg en....et must for oss med gammel Citroën:

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/Digitalt-multimeter-2000018521/
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6