HVORDAN BESTILLE ORIGINALLAKK TIL EN GAMMEL 2CV?

Startet av MB, søndag 11 feb 2007 @ 13:40:47

« forrige - neste »

MB

Hei.
Min "lys smørgule" 2CV6 fra 1971 trenger sårt til en ansiktsløftning utad. Den har originallakken på, og nummeret på fargen står vel på ei lita aluminiumsplate på torpedoveggen om jeg ikke husker feil. Hvordan skaffer jeg denne lakken på nytt? Er lakken fortsatt i registrene til lakkprodusentene eller må den bestilles et spesielt sted? Ser fram til svar på dette.

Hilsen MB

EirikJ

På steder som selger billakk skal de kunne blande lakk ut fra fargekoden. Mange fargehandlere kan blande på sprayboks, greit for smårep. og felger. Mekonomen skal kunne skaffe spraybokser etter fargekode. Skal du ha på vanlig boks for bruk i lakkspøyte må du nok på et lakkeringsverksted tror jeg. Er usikker på lakkoden på de gamle 2CV'ene, men det er vel sikkert en "AC XXX" kode. Det skal være kurrant i listene til lakk-leverandørene. Enn så lenge ::)
Citroënnlig hilsen Eirik

dg

Det er kanskje AC 321 jaune primavere?  Alle fargekodene finner du bl.a. på hjemmesiden til Jeroen Cats (link fra hovedsiden) , selv om hverken hans eller andre hjemmesider jeg har sett har troverdige fargeeksempler.

Fargehandlere og lakkverksteder blander jo fargene selv, detaljsalg fra lakkverksteder har jeg ikke vært borti - men kanskje via kjente?

En stor leverandør er St. Hanshaugen fargehandel i Oslo, hvis det passer i forhold til hjemstedet. De blander "Dupont" og har fargekataloger med relativt ok fargeprøver for 2cv siden starten ( og antakeligvis alle andre biler også).

Selv har jeg sett at farger blandet fra forskjellige produsenter kan være litt forskjellig i fargetone - hint, hint.

De blander spraybokser også, ferdigproduserte er sjeldne nå til dags - men ecas har nok fremdeles et ganske stort lager av disse.

dg 

jonaf

AC321 er en gulfarge som bryter svakt i grønt. Her er noen bilder av min '72-modell, som har den fargen.  Hos Veng i Halden og Frama i Sarpsborg bare ristet man på hodet da jeg villle bestille lakk etter det kodenummeret. "Den oppskriften har gått ut for lengst", var beskjeden jeg fikk.
Takk for tipset om St. Hans-haugen fargehandel, det får bli neste forsøk.  Et par spraybokser hadde vært veldig praktisk å ha for å lakkere på vanskelig tilgjengeligse stedet får karosseriet skal på plass på rammen.

MB

Min bil har lakk AC 090, en beige-farge som er lite å se. Denne må jeg finne enten som originallakk eller en erstatning for. Er det St.Hanshaugen Farvehandel som er eneste alternativ så tar jeg kontakt med de.

Hilsen MB

jwh

BilExtra (bl.a annet i Arendal) fører et lakkprogram der de blander til sprøyte eller sprayboks. 
Finner de ikke fargekoden så har de en massiv fargeprøvekatalog for å finne en farge-"match".

jan willy

Mvh, Jan Willy
1953 2CV

MB

Hei :)
St.Hanshaugen Farvehandel hadde oppskriften på lakk type AC 090 til min gamle 2CV fra 1970 ;).......Jeg kan få kjøpt så mye jeg vil - bare å komme innom. Er det noen som har en tankbil å låne meg.........ler. Takk for god hjelp, her blir det lakkering etter hvert.

Hilsen MB

nils-fredrik

Var lenge siden det var skrevet noe om lakk her, så jeg sjekket med St. Hanshaugen Billakkering og de klarer visst det meste fremdeles. Men har holdt til på Lørenskog i ca 10 år :D

http://www.billakkspesialisten.no/bedriften.html
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)