Diverse spørsmål fra rookie...

Startet av knutaar@me.com, fredag 01 sep 2017 @ 15:42:24

« forrige - neste »

knutaar@me.com

Hei. jeg har en 85 Special som jeg tenkte å ordne litt med utover høsten. I den fobindelse har jeg noen spørsmål som jeg blir veldig glad for om noen gidder å svare på. For det første, hvordan skifter jeg stifter og kondensator? Har skjønt at jeg må ta av viften foran, og hvordan gjør jeg det? For det andre, bensinmåleren virker ikke. Har sett på forumet at dette som oftest er defekt giver i tanken. Er denne mulig å skifte selv, i tllfelle hvordan. For det tredje. Bilen hyler litt på et visst turtall. Har skiftet viftereim, og den er passe stram. Likevel hyler det fremdeles. Prøvde med reimfett, men det hjalp heller ikke. Noen som har tips? For det fjerde, har kjøpt nye trekk innvendig - de svarte som kler torpedovegg, hanskehylle og sånn. Skal disse limes på, og hva slags lim bør jeg i tilfelle bruke? Ser jo at "alle" 2cv`er har slitne og signe trekk, og vil gjerne unngå at det skjer etter en sesong. Dessuten, skal det noe lydmatter bak trekkene, i tilfelle hva slags type? Til sist, bilen knirker som en gamme gyngestol. Hadde den inne på Autobjørn for balansering av nye dekk, og ba dem da smøre opp det som smøres skal. De har smurt nipler, fjærbokser og trekkøyet/innfestingen av stag fra fjærboksene. Ingen forbedring. Det kommer først etter å ha kjørt et lite stykke, ikke helt med en gang. Kan det være færboksene som må overhales/byttes?

Beklager, dette ble ganske mye, men jeg blir utrolig takknemlig for svar og tips.
Beste 2CV-hilsen fra Knut Aarbakke

Olav

1.

https://www.youtube.com/watch?v=HLkGyHEkdPw

2.

Det er riktig at det oftest er giveren som er problemet, men for å bytte den må du ha ut tanken og det kan være litt vrient. Den sitter bare i fire skruer, men de to innerste kan være vriene å komme til når huset er på. Når tanken vel er ute, er bytte av giveren enkelt.
Hvis du har ny sender, ville jeg koblet den til og testet at ting virker før demontering av tanken.

3.

Lyder er alltid vanskelig å fjerndiagnostisere, men det kan for eksempel komme fra lager i dynamo.

4.

Det er nok sannsynligvis ulyd fra fjærboksene, men kan også stamme fra lagrene i armene som trenger rens og smøring som det var hos meg. Mine fjærbokser har alltid vært bra, så her kan sikkert andre gi tips.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

hwibye

Viften taes ut ved hjelp av en 14 mm  3/8 pipenøkkel med forlenger. Den sitter på en konisk aksel om du må banke litt for å få den av. 
Bak viften sitter en gummiplate sommå fjernes,  8 mm skruer. Det  firkantede lokket over stiftene som må fjernes,
Da ser du kondensator og stifter og det er enkelt å skifte. Men tenningen må stilles ved hjelp av hullet i svinghjulet som må være overens med hullet i motorblokka idet strømmen brytes av stiftenene. Sjekkes enklest ved å koble  en pære mellom strøminntaket til coilen og coilen Denne skal slutte å lyse idet hullene kommer overens.  Plaser en 5 mm bolt i blokke og når denne går inn i svinghjulet når lampa slukke er tenningen stillet riktig.  Her har du det meste tror jeg.   . https://www.youtube.com/watch?v=HLkGyHEkdPw


EirikJ

Før du demonterer bensintanken, sjekk ledningen som går på innsiden av venstre innerskjerm bak. Dette er ledningen til bensinmåleren, den går langs innerskjermen, og ned gjennom "gulvet" til venstre for baksetet. Når man tar ut og inn baksetet, er det fort gjort å rive løs kontakten som befinner seg i området der. Avhengig av hvor godt ledningen er plassert/teipet fast.

For å sjekke instrumentet kan du bare sette tenning på, og så jorde den kontakten som er til ledningen som IKKE går gjennom gulvet. Viseren på  tankmåleren skal da gå mot full tank. Om dette virker er instrumentet i orden.

Selve tankmåleren kan også være i orden. Det kan være rust utenpå måleren der ledningen er koblet, som gir dårlig kontakt. Det kan også være en metall-del på måleren inni tanken som er knekt, dette ser man lett ved demontering av måler. Dette kan lett loddes, det har jeg gjort på to biler med suksess.
OBS: Om du demonterer tankmåleren, sørg for å ha ny gummi-pakning tilgjengelig ved montering, og bytt ut bensinslangen som er på toppen av tanken. Det er sunn fornuft og bytte slike deler når man først har det fra hverandre.

Til slutt, det er ikke alltid så lett å demontere måleren. Den holdes av 3 små skruer. Om disse er rustet fast, og knekker ved demontering, kan det bli et problem å få montert en ny måler. Hendte meg en gang, jeg byttet til en annen tank jeg hadde liggende. Gjelder bensintank i plast.
Citroënnlig hilsen Eirik

citro1cx

Kan det være dynamoen som hyler? Enkelt å teste egentlig. Du trenger bare å løsne det du kaller for viftereim ( som egenlig driver dynamoen, og ikke vifta) forsvinner lyden, vet du hvor hylinga stammer fra. Gjyngestolknirk høres veldig ut som "tørre" fjærbokser. Bor et hull, og dytt litt olje inn...
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6