Hovedmeny

Valg av tak til 2 CV

Startet av Kristian, tirsdag 28 feb 2017 @ 08:21:50

« forrige - neste »

Kristian

Jeg er nå kommet såpass langt med restaurering av min 1973 2CV at det er på tide å kjøpe nytt tak.  Skal beholde utvendig åpning og er tilbøyelig til å gå for anthrasit (sort).  Spørsmålet er hvilket tak man skal velge, det er etterhvert mange ulike produsenter og kvaliteten varierer.  Dansk 2 CV Center selger VBSA Ferlor og hevder det er originalprodusent.  Jeg kjøpet et sånt for noen år siden til en Charleston og var ikke 100% fornøyd med det.  Det strakk seg mer en originaltaket (sto som en ballong i 110 km/t) og var mørkegrått, nesten sort på baksiden, så bilen får et ganske mørkt preg innvendig.  Franzoses tak er i kvalitet 4 hvilket ikke lover alt for godt, bortsett fra Sonnenlandtakene som er dyre og ser ganske annerledes ut enn de originale.  Noen som har kjøpt tak i tilnærmet original kvalitet og originalt utseende som vil dele tips?

Kristian

EirikJ

#1
Dessverre er det slik, at delemarkedet består stort sett av uoriginale deler, da Citroën har sluttet med det meste. (Noe finnes fortsatt!)
De fleste av delene som selges, såkalt "re-produserte" deler, produseres av produsenter som det ikke stilles kvalitetskrav til, annet enn fra forbrukerne, altså oss. Og av en eller annen grunn, hører jeg ofte lite snakk om reklamasjoner når det snakkes om deler som ikke holder mål.

Når det gjelder tak, så har jeg spurt en leverandør direkte om årsaken til at takene med originale spesifikasjoner er så mye dårligere nå enn før. Forklaringen jeg fikk, var at noen av de ingrediensene som var i gummien/vinylen i takene før, er forbudt nå, og produsentene må finne alternativer som ikke gjør en like god jobb som de gamle. Derfor falmer/krymper/sprekker takene fortere nå. Om dette stemmer eller ikke vet ikke jeg.

Jeg har imidlertid merket meg det samme som du når det gjelder VBSA. Nemlig at de har en sort innvendig farge, noe jeg ikke liker. Det er også stivere og tykkere i vinylen, noe jeg heller ikke liker. Dette gjaldt et sort tak, om det gjelder andre farger også, vet jeg ikke. Kunne vært greit å finne ut av! Noen som vet dette?

Jeg har kjøpt to tak til to biler. Bil nummer en fikk nytt tak i 2008, fra en leverandør som har utvist den verste kundebehandling jeg noen gang har hørt om, og derfor heller ikke nevner. Taket har holdt fint til nå. Vet ikke produsent. Det har en gul farge utvendig, er lyst grått innvendig og har myk/tynn vinyl. Har ikke krympet og er fortsatt mykt og smidig, men har falmet veldig og ser nesten hvitt ut nå. Må skiftes snart pga.små sprekker på hver side i fremkant. 8 år er godkjent holdbarhet, de er ikke særlig dyre, takene. Så for 8 år siden syns jeg de lagde gode tak.

Taket til bil nr.to ble kjøpt for 5 år siden fra Dansk 2CV center. Vet ikke produsenten. Det er rødt utvendig, lyst grått innvendig og har myk/tynn vinyl. Akkurat dette taket lekker rundt bakruten. Har nok gjort det fra nytt, men jeg fikk ikke reklamert da taket ble montert på en bil som stod lagret, og ikke så regnvær før flere år etter taket var montert.

Problemet med tak til 2CV nå, er at man ikke helt kan vite hva man får når man bestiller. Leverandører har fortalt meg at de kan få tak fra forskjellige produsenter, til forskjellige tider. Alt etter hvilken produsent som har på lager og avtaler på pris, tenker jeg.
Så ikke kan man vite hvem som har produsert taket når man bestiller, og ikke kan man vite om taket er lyst innvendig, om vinylen er stiv eller myk eller forventet holdbarhet.

Jeg kommer til å sende en forespørsel til selger, og spørre om disse tingene, før jeg sender bestilling.
Citroënnlig hilsen Eirik

Kristian

#2
Takk for mange gode betraktninger, som jeg kan si meg helt enig i.  Jeg har søkt litt på nettet og kan dele følgende:  Classic Parts har tak som omtales som "original type" til kr. 2500,- ingenting er opplyst om produsent eller lignende, kun takets farge på utsiden.  Dansk 2 CV Center (Torben) og Burton selger VBSA (som jeg altså ikke er superfornøyd med.  Dansk 2 CV Center har også et litt billigere tak av merke DG.  Dansk 2 CV center selger VBSA takene som "original kvalitet", de koster 1350 DKR inkl DK moms.  DG takene koster DKR 1225,- Det er godt mulig VBSA har levert til Citroen en gang i tiden, men takene de leverer nå er altså ikke helt som de originale var.  Hvis man kan leve med den svart-grå baksiden virker de imidlertid OK.

Franzose har tak i en bråte farger.  Deres "Sonnenland" tak til 385 Euro (inkl tysk mva) er oppført som kvalitet 2, det vil si original kvalitet.  Takene er sydd av samme stoff som Audi og BMW bruker til sine kabrioleter.  Tipper kvaliteten er bra, men det utvendige utseendet avviker ganske mye fra originaltakene for de av oss som er opptatt av sånt.  Øvrige tak fra Franzose kommer i mange farger, inn/utvendig åpning etc men er av kvalitet 4, Dvs. ikke original produsent og lavere kvalitet enn originalt.  De koster 199 Euro. 

ECAS har for tiden bare tak med innvendig åpning og er derfor ikke aktuelle for meg.

Französische Klassiker har også for tiden bare tak med innvendig åpning, disse beskrives som god ettermarkedskvalitet ("Nachbau, Gut")  179 Euro.

Mehariclub Cassis har også godt utvalg i tak.  Ut fra mine preferanser sendte jeg dem en forespørsel om varenummer 280112116 til medlemspris 294 Euro, samt varenummer 280112103 og 280112103, begge til 167 Euro (medlemspris).  De to første er anthrasitfargede (sorte) tak med utvendig åpning, det siste er mørkegrått.  Jeg spurte om kvalitetsforskjeller og farge på bakside. 

Mehariclub svarer i en epost at 280112116 (det dyreste taket) er grått på baksiden og kommer med 24 måneders garanti.  Forskjellen til de rimeligere takene er kvaliteten på stoffet. De hevder at det dyreste taket de har på listen lages med originalt stoff ("fabriquée avec la toile d'origine").  De rimeligere takene deres lages av et bomullsstoff som også er bra, men ikke som originalt ("fabriquée à partir d'une toile coton, très qualitative mais non celle d'origine").  Det dyreste taket deres er i følge Mehariclub et toppkvalitets tak ("Cette capote représente la qualité maximale.")

Håper dette kan være til nytte for flere.  Om noen har erfaring med det dyreste taket fra Mehariclub er jeg veldig interessert i å høre om det.

Kristian

EirikJ

Franzose er et ganske ufint firma å forholde seg til om du skulle trenge å reklamere på noe. Jeg handler ikke mer der.

Skal prøve å finne ut av dette med VBSA-takene og fargen på innsiden av takene med utvendig farge annet enn sort. Blir en telefon til Torben i morgen tenker jeg. Kan rapportere her hva jeg finner ut.

Personlig trenger jeg ikke noe "evigvarende" tak. Takene er billige, og kanskje har man lyst å bytte farge en gang i fremtiden?
Jeg vil bare at det skal være godt og fint så lenge det varer. Varer det over 6-7 år syns jeg det er ok jeg.
Citroënnlig hilsen Eirik

Olav

Sitat fra: EirikJ på torsdag 02 mar 2017 @ 17:16:51
Franzose er et ganske ufint firma å forholde seg til om du skulle trenge å reklamere på noe.

Enig, de har dessuten gitt klart uttrykk for at de driter i norske kunder, siden markedet er så lite  >:(
Handler ikke fra dem lenger jeg heller.

Men taket jeg kjøpte derfra i 2008 holdt seg fint helt til mai i fjor og hadde bedre passform enn det fra Torben som jeg byttet med. Det nye taket virker temmelig slakt over det hele, men har god kvalitetsfølelse ellers.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Kristian

Jeg har handlet en god del med Franzose og har grei erfaring med dem. Jeg har sans for kvalitetsgraderingen av delene fra 1-5, som gir meg en viss følelse av at jeg vet hva jeg får.  En gang kjøpte jeg aluminiumsmellomlegget som skal være mellom ramma og bakstillinga.  Da sendte de imidlertid mellomlegg til en AZU.  Det passer for så vidt om hverandre, men mellomlegget til 2CV er lengre, slik at stopperen på bærearmen treffer på aluminiumsmellomlegget istedenfor ramma, slik at fjæringsveien blir kortere og bakhjulet løfter seg litt tidligere når bilen jekkes opp.  Da jeg påpekte feilleveransen tok de AZU-mellomlegget i retur uten videre og krediterte summen. Men om andre har dårlig erfaring er det jo verdt å merke seg.

Håper ikke dette sporer diskusjonen om tak helt av, for nå synes jeg det har kommet mange interessante observasjoner.

Kristian

Rage

Hei. Jeg har ikke tenkt å legge noe ned i denne diskusjonen! Men siden CP er nevnt her, så kan jeg bekrefte at vi leverer tak til 2cv fra Safar. Disse har jeg hat god erfaring med, både kvalitet og passform. Ingen reklamasjoner, å vi har solgt mye tak. (tak på min egen 2cv er 12 år gamelt å like fint!) Men disse har nå sluttet å produsere 2cv tak, å vi vil etterhvert som lageret tømmes for Safar tak bare få inn VBSA sine tak. Mvh Thomas CP
Mvh Thomas Rage
1980 2cv6 Club RF 11474
1973 Mehari RZ 31705
1964 AMI6 28-03-50
1971 2cv4 34-83-63
1968 AK 350 27-46-49

Kristian

Takk for info.  Er det fremdeles safar dere selger med utvendig åpning, og er disse takene grå (lyse blå-grå som de originale, ikke mørkegrå/sorte som de nye VBSA takene) på baksiden?

Rage

Hei.
Skal undersøke, men hvilken farge vil du ha på utsiden?
Mvh Thomas
Mvh Thomas Rage
1980 2cv6 Club RF 11474
1973 Mehari RZ 31705
1964 AMI6 28-03-50
1971 2cv4 34-83-63
1968 AK 350 27-46-49

Kristian

Anthrasit (sort) utside og lys blågrå innside, som på de originale takene, er det jeg er ute etter.  Fint å få vite nærmere hva CP fører.

I mellomtiden kan jeg også opplyse, for den interesse det måtte ha, at iallfall det dyreste Mehariclub Cassis-taket verken er SAFAR eller VBSA, men et tak som produseres eksklusivt for MCC.  Etter hvert har jeg gjennom diverse søk på Internett fått bekreftet det jeg visste fra før, nemlig at det finnes tak i mange prisklasser og kvaliteter, (mye dårlig, etter det jeg kan skjønne) men etter det jeg forstår av ulike fora er SAFAR og VBSA/Ferlor de som går for å være av best kvalitet.  Takene MCC selger (iallfall det dyreste) produseres eksklusivt for dem, og får også bra omtale.

Rage

Hei. Ja dette taket med utvendig lukking kan jeg fremdeles levere fra Safar.
Å disse er lysere innvendig, slik som original. 2450 kr ink moms.
Mvh Thomas Rage
1980 2cv6 Club RF 11474
1973 Mehari RZ 31705
1964 AMI6 28-03-50
1971 2cv4 34-83-63
1968 AK 350 27-46-49

EirikJ

#11
Jeg spurte Torben på Dansk 2cv center, om han kunne ta bilde av tak med to farger som jeg vurderer. Det er lettere å se dem sammen, for bilder på nett kan lyve mye på fargene.

Han sendte like godt to små fargeprøver i posten! Det var mer enn jeg ba om, men mye enklere å vurdere fargene, i virkeligheten.

Begge prøvene hadde lys bakside. Det stod ikke fabrikat, men utfra nettsiden burde det være VBSA. Utvendig farge var to typer beige.

Men om Rage har det du trenger er vel saken grei  ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

EirikJ

En liten oppdatering på dette. Jeg fikk som tidligere nevnt, to runde "stoff-prøver"på to tak, for å vurdere fargen på vinylen. Ut fra prøvene kunne jeg også se at de hadde lys bakside.
Jeg endte opp med å bestille begge takene, da jeg har flere 2CV'er som kunne ha godt av nytt tak. Da takene kom, oppdaget jeg at begge takene hadde mørk innside, til tross for at begge prøvene jeg fikk hadde lys innside.  Jeg ble også fortalt at takene hadde lys innside. Ganske skuffet over det, egentlig, da jeg har fått et produkt som ikke stemmer med beskrivelsen da jeg bestilte. Vinylen var i det minste myk og fin, som normal.

Så altså, nå for tiden har VBSA mørk innside, og ikke bare på sorte tak.
Citroënnlig hilsen Eirik