Hovedmeny

Tannstangstyring

Startet av Valdemar, mandag 03 okt 2016 @ 20:24:49

« forrige - neste »

Valdemar

Har skiftet inngående aksel på tannstanga pga utslitt lager. Etterpå ble styringa treg, går noenlunde greit i området rett fram, men for tregt til å selvopprette når jeg svinger. Den nye akselen har samme antall tenner som den gamle (7). Er det noen justering på presset av den langsgående akslingen mot pinjongen?

EirikJ

Hvor fikk du den nye delen? Det som selges er reproduserte deler = passform/kvalitet er et sjansespill.

For masse år siden leste jeg at Franzose med flere solgte en type som var feil-produsert og ikke hadde korrekte mål.
Mange år etter det igjen, kjøpte jeg en, i den tro at når en slik feil var oppdaget for flere år siden, måtte det ha blitt rettet opp i.

Men neida. Sjekket den jeg mottok, og ganske riktig hadde den ikke korrekte mål. Jeg gadd ikke en gang prøve å montere den, men klagde og fikk penger tilbake. Brukte i stedet en annen brukt i bedre stand.

Mulig din kniper fordi den ikke er korrekt produsert. Hvordan var den forresten å rotere før du satte den på plass i bilen?
Citroënnlig hilsen Eirik

Valdemar

  Delen er kjøpt hos Classic Parts, med den gamle delen gikk styringa lett, men mye slark for pinionakslingen beveget seg opp og ned før tannstanga beveget seg sidelengs. Gikk da selvsagt lett å bevege uten pinionaksling også. Så da må jeg sikkert ta ut igjen den nye delen og sammenligne med den gamle.... Jaja da har man da litt å gjøre..
  Siden jeg er ny i klubben, hvor er det erfaringsmessig best å kjøpe deler! Og da teller kvalitet mer enn pris....

citro1cx

mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Olav

Sitat fra: Roger H på fredag 07 okt 2016 @ 12:52:21
Har gode erfaringer med disse: http://www.burton2cvparts.com/?language=en&sort=2a

Ja, jeg har veldig god erfaring med Burton og bruker dem mest. De er raske også, kommer levert hjem på døren etter 3-4 dager.
Men jeg vet at Rosinante fikk en dårlig girkasse derfra... riktignok via Torben.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Kristian

Hvis jeg har forstått det riktig har du skiftet pinjongen og opplever at tannstanga går treigt etter skiftet. 

Har du sjekket at det er korrekt spenning på trykkhylsa som trykker tannstanga mot pinjongen?  På baksiden av pinjongen, ned mot ramma, sitter mutter med fire spor i, som via en fjær klemmer dette trykkstykket mot pinjongen

https://www.franzose.de/de/Citroen-2CV/Alle/Lenkgetriebe/ANR12276/

Det må være ganske vanskelig å få pinjongen på plass uten å slakke ned/skru ut denne strammemekanismen, men det er sikkert mulig.  Når man skifter pinjong bør man skru ut, evt slakke helt mutteren som holder denne hylsa på plass.  Pinjongen skal da dette rett på plass.  Pinjongens festemutter skrues på plass og sikres med kjørner.  Deretter strammes strammehylsa inntil det så vidt er mulig å skru tannstanga gjennom hele styringens vandring med håndkraft på pinjongen.  Det kan godt gjøre litt vondt handa, men det skal ikke være nødvendig med tang. Mutteren til strammehylsa sikres med splint.