Hovedmeny

Safari fanger

Startet av Arnfinn, lørdag 02 jul 2016 @ 10:28:47

« forrige - neste »

Arnfinn

Hei, jeg har en Dolly som jeg må modifisere for biltur til Afrika. Jeg har "noen" safari fangere liggende men blir i tvil om lovligheten av bruken.
Er det noen som vet med sikkerhet ? Var 2cv'ene utsyrt med disse som standard ellerer de ettermontert.
Det er generelt krav fra myndighetene at hvis de er standard skal det stå i vognkortet. Frist for endring var 2007 så det "toget" har gått forlengst. Mulig jeg kan lene meg mot at bilen er veteran neste år ?

mvh
Arnfinn

Morten

Det er så vidt jeg vet ingen modeller som er levert med dette som standard på modellnivå, men det var etter hva jeg forstår originalt ekstrautstyr fra forhandler.
Jeg har ingen påtegning om denne typen støtfanger i vognkortet, men har aldri fått et eneste spørsmål om det, verken ved PKK/EU-kontroll eller ved utførsel/innførsel fra USA. Bilen er ikke veteran før neste år.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

André

Kan umulig være noe problem, registrerte en 74 mod som har vært uten skilter i 21 år i fjor, satte safarifangere på den.
Ikke ett eneste spørsmål om fangeren
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Arnfinn

Jeg har hørt rykter om at de er forbudt å kjøre med i Danmark, men er ikke sikker.

Morten

Det springende punkt her er jo om safarifangeren er en kufanger, lyktebøyle eller liknende, som er det som omfattes av EU-regelen slik den beskrives hos vegvesenet.
Jeg mener den ikke kan klassifiseres som dette, ettersom den har samme innfesting og plassering som støtfangeren, og ikke (kan) monteres i tillegg til original støtfanger.
Regelen er etter hva jeg kan forstå laget for å beskytte fotgjengere mot massive rørkonstruksjoner i mageregionen. Det er vanskelig å greie å argumentere for at det er særlig forskjell på å få en 2CV-støtfanger og en safarifanger i leggen, hvis man først skulle være så uheldig (eller heldig?) at det er en 2CV som kjører på en.

Angående kjøring i Danmark med safarifanger vil jeg tro det skal mye til før de stopper en utenlandskregistrert (formodentlig godkjent) bil pga støtfangeren.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Poirot

Safarifanger må forstås som en STØTFANGER, godkjent og levert som ekstrautstyr fra Citroen-fabrikken!
Kan sammenlignes med de "amerikanske" støtfangerne du kunne få til VW-bobler fram til og med 1967.
Har aldri opplevd engang SPØRSMÅL om lovligheta av dette, verken på EU eller langs veien ;-)

Og SLIK har jeg tenkt at AK'en MIN skal se ut;
Bedre med 2CV enn bare èn!