Camp-let med eller uten brems

Startet av ole bjørn, tirsdag 03 jun 2014 @ 18:28:49

« forrige - neste »

ole bjørn

Har ett spørsmål ang og trekke en camp-let med 2cv. Burde jeg kjøpe en med brems eller går det greit uten. Tenker ikke på lastekapasitet bare kjørekomfort. Den har egenvekt på 225 totalvekt på 295 Har aldri kjørt med henger bak så er i tvil hva jeg burde kjøpe.
Den beste måten å få et arbeid til å virke vanskelig på, er å utsette det. Sitat Winston Churchill

Poirot

#1
Jeg har hatt CombiCamp både med og uten bremser, og den MED er absolutt å foretrekke! (Bortsett fra på is og snø... :laugh:)  Både under HARD oppbremsing og lange nedoverbakker er den ekstrsa bremsinga på vogna en stor fordel!
Problemet er jo å få tak i en CombiCamp med bremser, de var vel ikke av de mest solgte...?
CampLett kjenner jeg ikke til markedet på.
Bedre med 2CV enn bare èn!

Rage

#2
Noe annet å tenke på er at vis du ikke har bremser på det du trekker etter bilen.
Har du en max lovlig hastighet på 60 km t
Kjører du gjemmom laseren i 80 sonen, i 80 km t med tilhenger uten brems.
Får du bot for å kjøre 20 km for fort.

Bare et tips.

Mvh Thomas
Mvh Thomas Rage
1980 2cv6 Club RF 11474
1973 Mehari RZ 31705
1964 AMI6 28-03-50
1971 2cv4 34-83-63
1968 AK 350 27-46-49

Poirot

Sitat fra: Rage på onsdag 04 jun 2014 @ 21:00:56
Noe annet å tenke på er at vis du ikke har bremser på det du trekker etter bilen.
Har du en max lovlig hastighet på 60 km t
Kjører du gjemmom laseren i 80 sonen, i 80 km t med tilhenger uten brems.
Får du bot for å kjøre 20 km for fort.

Bare et tips.

Mvh Thomas

Riktig det - i teorien. I praksis reagerer bare snuten når det piper i laser'n... :police:  Og fartsboksene registrerer IKKE at henger'n ikke har bremser :angel:
Men si meg, har ikke VEKTA på henger'n også noe å si, ikke bare at den ikke har bremser?
Bedre med 2CV enn bare èn!

Rage

Jo. Beklager du har rett. Vis tilhengeren ikke har brems, og ikke overstiger en tillat totalvekt på 300 kg. Kan du kjøre fortere.
Mvh Thomas Rage
1980 2cv6 Club RF 11474
1973 Mehari RZ 31705
1964 AMI6 28-03-50
1971 2cv4 34-83-63
1968 AK 350 27-46-49

Morten

I tillegg er de fleste 2CVer registrert for maks 250kg henger uten brems, så du får ikke lastet en camp-let uten bremser med mer enn ca 25-30 kg, avhengig av modell.

Når det er sagt har jeg etter hvert kjørt mange hundre mil med 2CV og camp-let uten brems, og det går aldeles utmerket. I motsetning til CombiCamp som stort sett har rett drag, har Camp-Let Y-drag, som gjør den stabil og god å kjøre med.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Max Wiggo

#6
Sitat fra: Morten på torsdag 05 jun 2014 @ 13:26:58
I tillegg er de fleste 2CVer registrert for maks 250kg henger uten brems, så du får ikke lastet en camp-let uten bremser med mer enn ca 25-30 kg, avhengig av modell.

Når det er sagt har jeg etter hvert kjørt mange hundre mil med 2CV og camp-let uten brems, og det går aldeles utmerket. I motsetning til CombiCamp som stort sett har rett drag, har Camp-Let Y-drag, som gjør den stabil og god å kjøre med.

Det er vel 270 kg som er det vanlige på 80-tallsbilene, men jeg mener å huske at SPOTen til Inge'n har grense på 290 kg, for hengere uten brems.

Edit: Jeg har sjekket litt ulike biler, og det varierer mellom 270 og 290 kg, så da kommer det vel an på hvem som la bilen inn i systemet første gang.  ::)
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Morten

Du har rett i at jeg tar feil, men nå ser jeg jammen at i følge vegvesenets tilhengerkalkulator kan begge mine trekke 400 med brems og 290 uten. Er neimen ikke sikker på om det er det som står i vognkortet.. Dyane kan jo som tidligere nevnt trekke 750 kg henger med brems (og 0 kg uten)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Poirot

Snodig at to egentlig like biler har SÅ stor forskjell i tillatt hengervekt.. :o
Har noen prøvd å få ØKT tillatte vekta for en 2CV?
Jeg har kjøpt meg en Poletta - og den har en tomvekt på 450 og totalvekt på 500 kg.  Den skal jeg selvsagt ha etter en 2CV, men det hadde jo vært artig å fått gjort det LOVLIG!  :angel:
ENTEN må jeg derfor lette Poletta'n - men det blir nok ikke så lett :P
Hadde jeg derimot fått øka den tillatte hengervekta på 2CV'n - fra 400 til 500 kg - hadde jo "problemet" vært løst!  Og ved å vise til at både konstruksjon og bremser er de samme på Dyanen som på 2CV'n BURDE det jo logisk sett la seg gjøre!
Selv om logikk og "Satans Vegvesen" sjelden har hørt om hverandre... :police: >:(
Men har noen her noen gang PRØVD?
Bedre med 2CV enn bare èn!

Morten

Litt kort der... Jeg burde presisert at det gjaldt den som står i garasjen hos oss, fordi det var det som sto i det svenske vognkortet, og kontrolløren på trafikkstasjonen ikke hadde lov til å høre på sunn fornuft når han hadde papirer som sa noe annet :)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)